به گزارش اکوایران، با اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقرر است تیمی از کارشناسان نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل امروز (یک‌شنبه) به منظور تلاش برای حل موضوعات باقیمانده به ایران سفر خواهند کرد.

این در حالی است که روز گذشته، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی با تمجید از قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی گفت: «اجرای این قانون غنی سازی را به سطحی رساند که در حال حاضر ظرفیت غنی سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است».

کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی نیز در خصوص آخرین دستاوردهای فنی و تاثیر آن در مذاکرات و اجرای قانون اقدام راهبردی گفت: «قانون اقدام راهبردی شرایط خوبی را برای کشور ایجاد کرد و امروز غنی سازی ما بر اساس این قانون و بطور رسمی به ۶۰ درصد رسیده است و در کنار تحقیق و توسعه مستمر و بدون وقفه، تکامل ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید در بهترین شرایط قرار دارد».

افزایش سطح غنی‌سازی در ایران تا سطح 60 درصد در هفته‌های گذشته با واکنش دولت‌های غربی مواجه شده است. این در حالی است که مذاکرات بر سر احیای برجام از ماه سپتامبر به واسطه اختلاف میان طرف‌های گفت‌وگو تاکنون متوقف مانده است. تحقیقات ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد منشا اورانیوم کشف شده در سه سایت اعلام نشده مهم‌ترین مسئله مورد مناقشه میان طرفین است. ایران ضمن رد اتهامات آژانس، هر گونه توافق برای احیای برجام را منوط به بسته شدن پرونده مذکور کرده است. در مقابل، طرف‌های غربی درخواست تهران را رد کرده‌اند و شورای حکام آژانس از ماه مارس تاکنون دو قطعنامه انتقادی علیه تهران در رابطه با این موضوع تصویب کرده است.

پیش از این مقامات تهران و آژانس اعلام کرده بودند که سفر نمایندگان نهاد ناظر هسته‌ای در راستای حل اختلافات بر سر پرونده پادمانی است. با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده دولت روسیه در مذاکرات هسته‌ای، روز گذشته با انتشار توئیتی مدعی شد هیچ کس انتظار پیشرفت در رایزنی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و  ایران را ندارد. او در توئیتر نوشت: «روسیه از رایزنی‌هایی که قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در روزهای آینده در تهران برگزار کنند استقبال می‌کند، اگرچه هیچ‌کس انتظار پیشرفتی را ندارد». وی خاطرنشان کرد: «از رایزنی‌هایی که قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در روزهای آینده در تهران برگزار کنند، استقبال می‌کنیم».

روز پنج شنبه هم وزارت امور خارجه‌ی ایران با انتشار  بیانیه‌ای یازده  بندی اعلام کرد ایران «بر اساس پیش‌نویس مذاکرات وین که نتیجه‌ی ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده بود، آماده‌ی جمع‌بندی مذاکرات [هسته‌ای] است. اکنون طرف‌های غربی مقابل هستند که با اتخاذ سیاست‌های غیرواقع‌بینانه و محاسبات اشتباه، دچار سردرگمی هستند». در بیانیه‌ی وزارت امور خارجه به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده و آمده است که «به عنوان یک عضو مسئولیت‌پذیر معاهده‌ی عدم اشاعه، همواره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ بر اساس تعهدات بین‌المللی خود، و متناسب با شأن و جایگاه تخصصی و فنی آژانس همکاری داشته و مصمم به ادامه‌ی این همکاری‌ها است». در ادامه‌ی این بیانیه آمده است: «به کشورهای غربی نیز توصیه می‌کنیم که با پرهیز از سیاسی‌کاری، فضای همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس را تخریب نکنند».