به گزارش اکوایران؛ دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به میزبانی ایران و با حضور بیش از 30 کشور آفریقایی امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403، آغاز به کار کرد. طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، در این اجلاس قرار است، نشست‌هایی در  قالب ۱۲ کمیته تخصصی در راستای شناخت بیشتر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دو طرف و حل چالش‌های پیشرو برگزار شود.

درحال حاضر  شناخت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طرفین محدود است. از طرفی چالش های زیربنایی بسیاری در جریان تجارت دو کشور وجود دارد. هنوز توافقنامه‌ایی که در مورد راه اندازی خط منظم هوایی به آفریقا امضا شده است؛  اجرایی نشده است.

طبق اظهارات مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در این اجلاس موضوع ضرورت راه‌اندازی خط منظم هوایی به ویژه به غرب و جنوب آفریقا، و ضرورت راه‌اندازی خط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا دنبال خواهد شد. 

او گفت: ما به شرق و شمال آفریقا خط منظم کشتیرانی راه‌اندازی کردیم و با دستور رئیس جمهوری در سفر به الجزایر موضوع کشتیرانی به غرب آفریقا نیز در دستور کار قرار گرفته است.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت موضوع تبادلات مالی و بانکی نیز در این اجلاس پیگیری خواهد شد. 

به گفته ضیغمی امسال قرار است، سازمان توسعه تجارت با همراهی و همفکری معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه، تعداد رایزنان بازرگانی را  از ۳ نفر به ۱۴ نفر در قاره آفریقا افزایش دهد.