به گزارش اکوایران؛ با توجه به اقدام صورت گرفته از سوی ایران برای اعزام رایزن بازرگانی به برزیل این سوال مطرح می شود که روند مبادلات تجاری ایران با این کشور آمریکای لاتین چگونه است؟ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک حجم مبادلات ایران و برزیل در چهار‌ماه نخست سال جاری 120 میلیون و 400 هزار دلار بوده که برزیل بیش 99 درصد از تجارت میان دو کشور را به خود اختصاص داده است. بطوریکه در بازه زمانی مورد بررسی از مجموع 120 میلیون و 400 هزار دلار بیش از 119 میلیون و 400 هزار دلار سهم صادرات برزیل به ایران بوده و تجار ایرانی کمتر از یک میلیون دلار برابر با 987 هزار دلار به این کشور صادرات داشته‌اند.

با توجه به داده‌های اعلام شده این نکته نیز نمایان می‌شود که در این بازه زمانی 155 هزار و 800 تن کالا میان دو کشور مبادله شده است که در این خصوص هم ایران سهم اندکی داشته است، بطوریکه ایران از برزیل 155 هزار و 683 تن کالا وارد کرده و در مقابل 185 تن کالا به این کشور صادر کرده است.

گزارش منتشر شده از سوی گمرک نشان ‌دهنده آن است که «انگور بی دانه خشک» بیشترین سهم در میان محصولات صادراتی ایران به برزیل را داشته است و پس از آن چرم، خاویار و پوست پرندگان در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. 

رایزن ایران در راه سائوپائولو

 نداشتن رایزن بازرگانی همانند قدم زدن در منطقه ناشناخته است، چرا که نبود شناخت از بازار کشور طرف مقابل موجب می‌شود که برقراری روابط تجاری به سختی صورت گیرد و حجم مبادلات به کمترین میزان برسد. از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت سعی دارد تا وارد بازار کشورهای آمریکای لاتین شود حضور رایزن بازرگانی از الزمات رسیدن به این مهم محسوب می شود.

در این خصوص در سومین همایش فرصتهای تجاری ایران و برزیل حضور مهدی ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت با برشمردن سختی ها و مشکلات تجارت با کشورهای آمریکای لاتین بخصوص با بیان اینکه رایزن بازرگانی ایران در برزیل انتخاب شده است و بزودی در سائوپائولو مستقر می شود گفت: این اولین رایزن بازرگانی کشور در آمریکای لاتین محسوب می شود و امیدواریم در کنار مرکز تجاری ما بتواند به توسعه تجارت با برزیل و کشورهای منطقه کمک کند.

  سرپرست سازمان توسعه و تجارت در ادامه به مشکلاتی که در مسیر روابط تجاری میان دو کشور وجود دارد اشاره کرد و در این خصوص گفت: در مجموع تجارت با کشورهای آمریکای لاتین به علت بعد مسافت، لجستیک، نبود خط کشتیرانی، دسترسی مستقیم و مسایل مالی دشوار است و همین سبب شده تا بازرگانان کمتر به سمت این کشورها بروند این در حالی که تجارت با برزیل اهمیت زیادی برای کشور دارد و تعدد برگزاری همایش های مختلف گویای این امر است.