رپرتاژ آگهی: احساست و هیجانات، تأثیرات باورنکردنی روی استراتژی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مالی افراد دارند. برای اینکه تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای شویم بیش از مدیریت ریسک و تسلط بر روی بازار، باید مدیریت احساسات را بلد باشیم. در غیر اینصورت با کمی بالا و پایین شدن بازار سهام، احتمال اینکه عنان از کف داده و باخت دهید خیلی زیاد است. 

در این شرایط هیچ کسی همانند یک مشاور سرمایه گذاری امن نمی‌تواند به شما کمک کند. مشاوره سرمایه گذاری شخصی است که اطلاعات زیادی در زمینه سرمایه‌گذاری و بورس می‌داند و خودش هم در این زمینه حضور فعال دارد. به عنوان مثال از بین تیم شرکت‌های سبد گردان موفق هماننداینوستو می‌توان از کهنه‌کاران بازار اقتصاد و بورس افراد آگاه و امینی را یافت که با پشتیبانی سال‌ها تجربه‌‌ و راهگشایی در موقعیت‌ها مشابه، به شما کمک کنند.

اهمیت مشاوره سرمایه گذاری چیست؟

برای ورود به بازار بورس به راحتی می‌توان از مجلات و مقالات مثل مطالب وبلاگ آموزشی اینوستو و امثالهم به دانش بورسی خود اضافه کرد. اما در انجام معاملات به غیر از دانش بورسی، داشتن تمرکز کافی، مدیریت هیجانات، اجتناب از تکرار اشتباه، مدیریت بحران و میزن ریسک‌پذیری نیز حائز اهمیت است. اگر از شکست خورده‌های بازار بورس بپرسید خیلی‌ها به اینکه خیلی هیجانی و بدون تمرکز رفتار کرده‌اند، اعتراف می‌کنند. این فکر را هم که مشاوره سرمایه‌گذاری فقط مخصوص افراد تازه‌کار هست و ما حرفه‌ای‌ها به مشاوره نیاز نداریم را هم از ذهن‌تان بیرون کنید. تجربه نشان داده است که خیلی‌ از معامله‌گرها بخاطر اعتماد به‌نفس بیش از اندازه و با بلندپروازی‌ها غیرواقعی و تکیه بر موفقیت‌های قبلی دست به کارهایی بزنند که موجب شکستشان شود. (به همین منظور می توانید سری به صفحه صندوق سرمایه گذاری سایت اینوستو بزنید و از فضای حاکم بر این اتمسفر مطلع شوید.)

اهمیت مشاوره در سرمایه گذاری

وظایف مشاوره سرمایه گذاری چیست؟ 

لازمه‌ی موفقیت در هر کاری مطالعه و کسب تجربه است. خیلی از افراد فعالیت در بازار بورس و سرمایه به عنوان شغل اصلی نیست و فقط برای افزایش سرمایه‌ی مازاد خود به آن روی آورده‌اند. بنابراین وقت آموزش و یادگیری آن را ندارند. استفاده از مشاوره سرمایه‌گذاری برای این افراد خیلی ضروری است. 

مشاوران سرمایه‌گذاری باید از متخصصان فعال این حوزه باشند، چون شرایط بازار را خوب می‌دانند و با دانش روز سروکار دارند. آن‌ها به عنوان یک شخص آگاه، گاهی فقط با تغییرات کوچک در استراتژی‌های مالی و گاهی هم با اصلاح پرتفوی، نکاتی را یادآور می‌شوند که شما نسبت به آن‌ها بی‌توجه بودید. 

شرکت‌هایی که مشاوره سرمایه گذاری را ارائه می‌دهند باید معتبر باشند و از داشتن دانش و تبحر آن‌ها در این حوزه مطمئن باشید در غیر اینصورت احتمال اینکه از شما سو استفاده کنند و باعث ضررتان شوند زیاد است. شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری دارای مجوز رسمی از سازمان اوراق بهادار برای خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار به افراد حقیقی و حقوقی هستند.  

وظیفه مشاوران سرمایه گذاری

خدمات مشاوره سرمایه گذاری 

از جمله خدمات مشاوران سرمایه گذاری می‌توان موارد زیر را بیان کرد: 

  • تحلیل نیازها و هدف‌های مالی شما: مشاوران با شناخت نیازها، اهداف و ریسک‌‌پذیری شما، استراتژی مناسبی برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند. 

  • پیشنهاد سبد سرمایه‌گذاری: بر اساس تحلیل بازار و شرایط اقتصادی، مشاوران سرمایه‌گذاری به شما پیشنهادات مناسب برای سرمایه گذاری در انواع دارایی‌ها (اوراق بهادار، املاک و سهام و…) ارائه می‌دهند. 

  • مدیریت ریسک: از وظایف مهم مشاوران سرمایه‌گذاری استراتژی‌های مناسب برای کاهش ریسک است. 

  • پیگیری و نظارت: مشاوران سرمایه گذاری به شما کمک می‌کنند تا عملکرد سرمایه‌گذاری خود را نظارت کرده و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کنید. 

خدمات مشاوره سرمایه گذاری

چطور به مشاور سرمایه گذاری اعتماد کنم؟ 

شرکت‌هایی که مشاوره مالی انجام می‌دهند باید شرکت‌های معتبر و با مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار باشند. اما با این حال خودتان هم باید درباره‌ی سوابق آن تحقیق کنید و بدون بررسی جوانب اطلاعات مالی خود را در اختیارشان نگذارید. نکاتی را که در انتخاب مشاور سرمایه گذاری پیشنهاد می‌شود به شرح زیر است: 

  • تحقیق و بررسی: قبل از قرار مشاوره درباره‌ی تجربه، تحصیلات، مجوزها و سوابق کاری مشاور تحقیق کنید. 

  • یک مصاحبه‌ی کوتاه: پیش از آنکه اطلاعات خاصی به او دهید، با یک ملاقات کوتاه دانش او را با سوالات مهمی که در ذهن دارید بسنجید. 

  • کسب اطلاعات از مراجعین: پرس‌و‌جو کنید و ببینید چه اشخاص و مراکز از خدمات مشاوره‌ی این شرکت بهره‌مند می‌شوند. 

  • قرارداد: برای کارهای مهم، مثل مشاوره سرمایه‌گذاری حتما قرارداد نوشتاری تنظیم کنید، تا وظایف و تعهدات مشاور به دقت تعیین شود.

  • پیگیری و ارتباط منظم: برای اینکه به نتیجه برسید، ارتباط منظم خود را با مشاور حفظ کنید تا مشاوره خود را حرفه‌ای پیش ببرید. 

 مزایای مشاوره سرمایه گذاری 

مشاوران سرمایه‌گذاری با استفاده از علم‌ تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیاد، تحلیل روانی بازار و سایر موارد دیگر به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند. این تسلط همه جانبه بر روی بازار خیلی کمک کننده است. چون به‌غیر از خودتان یک فرد حرفه‌ای دیگر هم با شما همفکری می‌کند. از مزایای مشاوره سرمایه گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • بهره‌مندی از دانش و تجربه: مشاوران سرمایه گذاری با تکیه بر تجربه و دانش در انتخاب راهکارهای سرمایه‌گذاری نقش مؤثری دارند. 

  • تنظیم بودجه: برنامه‌های مناسب سرمایه گذاری با تنظیم بودجه 

  • تنوع در سرمایه‌گذاری: تنوع بخشید به سبد سهام برای رسیدن به سود بیشتر

  • پیش بینی بازار: تحلیل بازار و رصد کردن روندهای اقتصادی 

  • ارزیابی عوامل ریسک: ارائه دادن استراتژی‌های مؤثر برای مدیریت و کاهش ریسک 

معایب مشاوره سرمایه گذاری 

مشاوران سرمایه گذاری همانند سایر افراد با استفاده از علم اقتصاد، تحلیل‌های بازار و ابزارهای موجود به شما کمک می‌کنند. بنابراین احتمال خطا و اشتباه در آن‌ها نیز وجود دارد که البته شما خودتان هم باید در تصمیم‌گیری‌های تیز و دقیق باشید و تمام اختیارات را به دست مشاور نسپارید. از معایب مشاوره سرمایه گذاری می‌توان موارد زیر را برشمرد: 

  • هزینه: خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری در همه‌ی جای دنیا هزینه‌بر است. 

  • تعارض منافع: به این نکته خیلی دقت کنید، خیلی از مشاوران خیلی خطرناک هستند چون بیشتر منافع خود را در نظر می‌گیرند تا منافع شما را. البته اگر فقط کمی دانش بورسی داشته باشید سریعا متوجه این مسئله خواهید شد.

  •  اشتباهات: هر چقدر که یک مشاوره خوب، امین و باتجربه باشد، احتمال اشتباه را خواهد داشت. با در نظر گرفتن ریسک‌پذیری در بورس این اتفاق نباید زیاد ناراحت کننده باشد. 

  • از دست دادن کنترل مالی: برای واگذار کردن بخشی از اطلاعات مالی به مشاوره مالی، احتمال اینکه سرشته کارهای مالی از دستتان خارج شود زیاد است. برای اینکه جلوی این کار را بگیرید برای سرمایه‌گذاری وقت بگذارید. 

  • وابستگی: با استفاده از خدمات مشاوره، شما شخصیت وابسته‌ای خواهید یافت که بدون توصیه‌ها و تصمیم‌گیری‌های مشاورتان نمی‌توانید به خودکفایی برسید.