به گزارش اکوایران، نخست وزیر جدید فلسطین یکی از مدیران سابق بانک جهانی است که قول مبارزه با فساد را داده است. وزیر دارایی در هلدینگ چندملیتی PwC کار می‌کرد. وزارت خارجه توسط زنی با مدرک دکترای ایالات متحده و تجربه عمیق در زمینه حقوق بشر اداره می‌شود.

پروژه نجات تکنوکرات‌ها

به گفته بلومبرگ، بر اساس بسیاری از معیارها، تشکیلات خودگردان فلسطینی جدید در کرانه باختری دقیقاً همان چیزی است که ایالات متحده و دیگران برای یک کشور فلسطینی در آینده می‌خواهند که می‌تواند حکومت خود را به غزه پس از جنگ گسترش دهد: یک گروه مدرن و تکنوکرات که بر حل مشکلات متمرکز است.

اما همانطور که مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها در پایتخت اداری رام‌الله و جاهای دیگر نشان می‌دهد، شانس موفقیت این گروه کم و دلایل آن زیاد است. دولت ناکارآمد است. پس از آن که اسرائیل 150000 نفر از ساکنان کرانه باختری را از ورود به محل کار منع کرد و دریافت‌های مالیاتی مورد نیاز برای پرداخت به کارمندان دولتی فلسطین را رد کرد، اقتصاد در حال فروپاشی است و خشونت شهرک نشینان اسرائیلی در حال افزایش است.

وارسین آگابکیان، وزیر امور خارجه گفت: «ما به کسی نیاز داریم که به اسرائیل بگوید: «این یک وضعیت وخیم است. در پایان روز مردم باید روی میز غذا داشته باشند.» او درباره گروه جدید رهبران افزود: «همه ما از موقعیت‌های برجسته‌ای آمده‌ایم و همه چیز را رها کرده‌ایم تا وارد این کار شویم و تمام انرژی و تلاش خود را برای انجام این کار بگذاریم.»

اسرائیل در حال انجام یک حمله ویرانگر در نوار غزه برای از بین بردن گروه فلسطینی حماس است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، که راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل را رهبری می‌کند، در برابر درخواست‌های آمریکا برای اجازه به تشکیلات خودگردان فلسطین برای گسترش اختیارات خود بر غزه مقاومت کرده و هدف تشکیل کشور مستقل فلسطینی را رد کرده است.

صعود حماس، سقوط فتح

موضع رسمی اسرائیل -حتی موضع نتانیاهو- روزگاری به نفع راه حل دو کشور بود. اما انحراف به سمت راست، همراه با پیامدهای ناشی از حملات حماس در 7 اکتبر، موضع آن را برای تمرکز بر امنیت سخت‌تر کرده است. به همین ترتیب، فلسطینی‌ها از زمان این حمله، حماس را که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی تلقی می‌شود و به دنبال نابودی اسرائیل است، پذیرفته‌اند.

جو بایدن محمود عباس فلسطین آمریکا

نظرسنجی از 830 نفر در کرانه باختری که از 5 تا 10 مارس انجام شد و در اواسط آوریل منتشر شد، عدم رضایت از محمود عباس، رئیس جمهور 88 ساله فلسطین و جنبش فتح او را نشان می‌دهد (به ترتیب 8 و 24 درصد). در حالی که موافقت با حماس 75 درصد است.

خلیل شیکاکی، رئیس مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطین که این نظرسنجی را انجام داد، گفت: «اعتماد به تشکیلات خودگردان فلسطین در یکی از پایین‌ترین سطوحی است که تاکنون ثبت کرده‌ایم.»

سقوط آزاد اقتصاد

تنها در کرانه باختری، تولید ناخالص داخلی با نرخ سالانه 22 درصد در سه ماه آخر سال 2023 کاهش یافته است، در حالی که تخمین زده می‌شود که بیکاری بیش از دو برابر شده و به 30 درصد رسیده است که در مقایسه با 14 درصد قبل از جنگ است.

کرانه باختری1

مقامات پیش‌بینی می‌کنند که رکود اقتصاد فلسطین در کل، از جمله کرانه باختری و غزه، در سال 2024 پس از سقوط 33 درصدی در سه ماهه چهارم، تقریباً 5 درصد کاهش خواهد یافت.

به گفته راجا خالد، اقتصاددان مستقر در رام الله، که انتظار دارد رکود امسال 25 تا 30 درصد کاهش یابد، این بسیار خوش بینانه است. خالد گفت: «ما اکنون در یک سقوط آزاد هستیم.»

تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر بخشی از دریافت‌های مالیاتی را که برای پرداخت حقوق و مستمری کارکنان غزه نیاز دارد از اسرائیل دریافت نمی‌کند و می‌گوید 1.3 میلیارد دلار بدهکار است. بانک جهانی در گزارشی در فوریه اعلام کرد که این کشور با یک «بحران مالی مارپیچ» مواجه است. این دولت باید حقوق‌ها را تا 60 درصد سطح قبل از جنگ کاهش می‌داد.

جلوگیری از یک رکود چشمگیر، افزایش شدید فقر و ادامه شوک بی‌سابقه به اقتصاد مستلزم توقف درگیری‌ها در غزه، کمک‌های فوری بین‌المللی و انتقال کامل درآمدهای مالیاتی به تشکیلات خودگردان فلسطین است.

احمد سودانی، مالک یک فروشگاه لباس مردانه در رام الله، از 7 اکتبر شاهد افت 95 درصدی کسب و کار خود بوده است. سودانی که 10 نفر از 14 کارمند خود را اخراج کرده است، گفت: «آخرین چیزی که اکنون کسی به آن فکر می‌کند این است که لباس بخرد.»

به گفت خالد، اقتصاددان، حتی در بهترین روزها، دولت با یک مبارزه سخت روبرو می‌شد. این دولت وارث یک دولت پر جمعیت با 25 وزارتخانه، دوازده سازمان دولتی و 147,000 کارمند دولتی است که به سختی خدمات اولیه را ارائه می‌دهند. و نارضایتی عمومی پس از اعمال محدودیت‌های اسرائیل برای حرکت در داخل کرانه باختری و همچنین بستن مرزها در پی 7 اکتبر افزایش یافت.

گسترش خشونت‌ها در کرانه باختری

از آن زمان، افزایش خشونت از سوی شهرک نشینان اسرائیلی و همچنین نیروهای امنیتی، که آزادانه به تمام مناطق کرانه باختری وارد می‌شوند - از جمله 20 درصدی که اسماً تحت کنترل کامل فلسطین هستند- وجود دارد. حملات فلسطینیان نیز در حال افزایش است.

کرانه باختری

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از 7 اکتبر، 474 فلسطینی در کرانه باختری کشته شده‌اند، از جمله حداقل 10 فلسطینی توسط شهرک نشینان اسرائیلی.

در سال 2023 بیشترین تعداد فلسطینی‌هایی که توسط نیروهای امنیتی اسرائیل از زمان شروع جمع‌آوری این داده‌ها در سال 2005 کشته شده‌اند به ثبت رسیده است.

تصرف اراضی و گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری، جایی که نزدیک به 500000 شهرک‌نشین در کنار 2.8 میلیون فلسطینی زندگی می‌کنند، یکی دیگر از دلایل اصلی تنش است.

سازمان ملل می‌گوید حدود 4000 فلسطینی در سال 2023 به دلیل اقدامات نیروهای امنیتی و شهرک نشینان آواره شدند. به گفته گروه مدافع صلح اکنون اسرائیل، امسال رکورد جدیدی برای تصاحب زمین به ثبت رسیده است، با حدود 1100 هکتار (2718 هکتار) از اراضی کرانه باختری که تاکنون در سال 2024 توسط اسرائیل تصرف شده است، که بیش از دو برابر بالاترین سطح سالانه قبلی یعنی 520 هکتار در سال 1999 است.

به گفته شیکاکیف برگزار کننده نظرسنجی: «به نظر نمی‌رسد که تشکیلات خودگردان فلسطین قادر به کمک به غزه یا کرانه باختری باشد. فکر می‌کنم توانایی یک مرد، یک دولت برای انجام هر کاری با توجه به همه این چالش‌ها تقریباً وجود ندارد.»