به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه خواستار مکانیزم‌های دفاعی قوی‌تر و یکپارچه‌تر اروپایی شد. او در سخنرانی خود در دانشگاه سوربن پاریس گفت این قاره نباید تابع ایالات متحده شود.

مکرون گفت: «این خطر وجود دارد که اروپای ما بمیرد. ما برای رویارویی با خطرات مجهز نیستیم.»

به گزارش رویترز، در حالی که تنها سه سال از دومین و آخرین دوره ریاست جمهوری او باقی مانده است، مکرون 46 ساله می‌خواهد به منتقدان خود نشان دهد که انرژی و تفکر تازه‌ای را که به او کمک کرد تا در سال 2017 به ریاست جمهوری برسد حفظ کرده است و تبدیل به یک رهبر ناتوان نشده است.

در این سخنرانی که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، او هشدار داد که فشارهای نظامی، اقتصادی و غیره می‌تواند 27 کشور اتحادیه اروپا را تضعیف کند.

او گفت که نباید اجازه داده شود روسیه در اوکراین پیروز شود و خواستار تقویت ظرفیت امنیت سایبری اروپا، روابط دفاعی نزدیک‌تر با انگلیس پس از برگزیت و ایجاد یک آکادمی اروپایی برای آموزش پرسنل نظامی عالی رتبه شد.

او گفت که اروپایی‌ها باید به خرید تجهیزات نظامی اروپایی اولویت دهند.

مکرون گفت: «ما باید بیشتر تولید کنیم، باید سریعتر تولید کنیم و باید به عنوان اروپایی‌ها تولید کنیم.»

مکرون

این سخنرانی با واکنش مثبت شریک اصلی مکرون در اتحادیه اروپا، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، که اغلب بر سر مسائل دفاعی و تجاری با او درگیر بوده است، مواجه شد.

شولتز در پستی گفت: «فرانسه و آلمان خواهان قوی شدن اروپا هستند. سخنرانی شما حاوی ایده‌های خوبی در مورد چگونگی دستیابی به این هدف است.»

مکرون مدت‌هاست که خواستار «خود مختاری استراتژیک» اروپا با اتکای کمتر به ایالات متحده شده است، موضعی که در مواجهه با تلاش دونالد ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید تشدید شده است. ترامپ اغلب اروپا را متهم به استفاده رایگان دفاعی به هزینه ایالات متحده کرده است.

مکرون گفت: «اروپا باید نشان دهد که هرگز تابع ایالات متحده نیست و همچنین می‌داند که چگونه با سایر مناطق جهان گفتگو کند.»

بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا بر این باورند که در حال حاضر هیچ جایگزین معتبری برای چتر نظامی ایالات متحده وجود ندارد.

چالش‌های اقتصادی

مکرون گفت که اروپا همچنین در معرض خطر عقب ماندن از نظر اقتصادی است زیرا قوانین تجارت آزاد جهانی توسط رقبای اصلی به چالش کشیده شده است. او گفت که بانک مرکزی اروپا دیگر نباید فقط تورم را هدف قرار دهد، بلکه باید رشد و محیط زیست را نیز هدف قرار دهد.

مکرون گفت، اتحادیه اروپا باید با معافیت‌های قوانین رقابتی خود موافقت کند تا بتواند از شرکت‌هایی در بخش‌هایی مانند هوش مصنوعی و انرژی سبز در مواجهه با «یارانه‌های بیش از حد» آمریکا و چین حمایت کند.

او افزود که اروپا به بازارهای کمتر متفرقه برای انرژی، مخابرات و خدمات مالی نیاز دارد و همچنین باید تشریفات اداری را کاهش دهد.

رهبر فرانسه امیدوار است سخنرانی او همان تأثیر سخنرانی مشابهی را که هفت سال پیش در سوربن ایراد کرد، داشته باشد که نشان دهنده برخی تغییرات مهم در سیاست اتحادیه اروپا بود.

از آن زمان، با چالش‌های ژئوپلیتیکی از جمله جنگ در غزه، حمله روسیه به اوکراین و اختلافات بین چین و ایالات متحده، چیزهای زیادی تغییر کرده است.

سخنرانی روز پنجشنبه توسط مشاوران مکرون به عنوان کمک فرانسه به برنامه راهبردی اتحادیه اروپا برای پنج سال آینده نامگذاری شد. دستور کار قرار است پس از انتخابات اروپا مشخص شود.

ریم ممتاز از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در پاریس گفت: «مکرون فکر می‌کند سیاست‌های استراتژیک اروپا نه فقط در قبال قدرت‌های غیرلیبرال، بلکه در قبال امریکا هم اشتباه بوده است.»

او گفت: «او آنها را متهم می‌کند که از شیوه‌های رقابت ناعادلانه مشابه چین حمایت می‌کنند و در نتیجه توانایی اروپا برای نشان دادن خود به عنوان یک بازیگر واقعی قدرت جهانی را فلج می‌کنند.»