به گزارش اکوایران، یک هیئت مصری روز جمعه با مقامات اسرائیلی دیدار کرد، در تلاشی برای یافتن راهی برای از سرگیری مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در غزه و بازگرداندن اسرائی باقی مانده اسرائیلی.

یک مقام آگاه از این دیدار گفت که اسرائیل هیچ پیشنهاد جدیدی برای ارائه ندارد، اگرچه مایل است به جای 40 اسیر مورد بحث، آتش بس محدودی را در نظر بگیرد که طی آن 33 اسیر آزاد شوند.

این مقام گفت: «در حال حاضر هیچ گفتگویی بین اسرائیل و حماس وجود ندارد و همچنین پیشنهاد جدیدی از سوی اسرائیل در این زمینه وجود ندارد. آنچه وجود دارد، تلاش مصر برای از سرگیری مذاکرات با پیشنهادی از سوی قاهره برای آزادی 33 اسیر – شامل اسرای زن، سالخورده و ناتوان- است.

به نوشته رویترز، بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل، مقامات اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که 33 اسیر زن، سالخورده و بیمار در غزه زنده مانده‌اند که بخشی از مجموع 133 اسیری است که هنوز در دست حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی هستند.

این مقام گفت هیچ تصمیمی در مورد مدت زمان آتش‌بس وجود ندارد، اما اگر روی چنین تبادلی توافق شود، توقف درگیری‌ها «قطعاً کمتر از شش هفته» خواهد بود.

این سفر هیئت مصری به دنبال گزارش رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر سفر روز پنجشنبه ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و رونن بار، رئیس شین بت، سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل به قاهره صورت گرفت.

مصر که نگران هجوم احتمالی آوارگان فلسطینی از غزه در صورت ادامه جنگ و حمله اسرائیل به شهر جنوبی رفح است، به طور فزاینده‌ای نقشی فعال در مذاکرات بر عهده گرفته است.

به گفته این مقام، قطر، میانجی اصلی سابق، پس از عدم پاسخ به درخواست‌های اسرائیل برای اخراج رهبران حماس از قلمرو خود یا محدود کردن امور مالی آن‌ها، به طور فزاینده‌ای کنار گذاشته شده است.

این مقام گفت: «قطر همچنان درگیر است اما در سطحی محدودتر. برای همه واضح است که آنها نتوانسته‌اند نتیجه‌ای ارائه کنند، حتی زمانی که نوبت به اخراج حماس یا حتی بستن حساب‌های بانکی آن‌ها می‌رسد.»

سفر هیئت مصری یک روز پس از آن انجام شد که ایالات متحده و 17 کشور دیگر از حماس درخواست کردند تا همه اسرای خود را به عنوان راهی برای پایان دادن به بحران غزه آزاد کند. حماس متعهد شد که در برابر فشارهای بین المللی تسلیم نشود.