به گزارش اکوایران، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های رسانه‌ها، مصر در حال ساخت یک منطقه حائل در نزدیکی مرز خود با نوار غزه است، در حالی که ترس از تهاجم زمینی قریب‌الوقوع اسرائیل به شهر جنوبی رفح، که می‌تواند صدها هزار فلسطینی را در سراسر مرز آواره کند، افزایش یافته است.

فیلم‌ها از این سایت در صحرای سینا و عکس‌های ماهواره‌ای منطقه‌ای را با دیوارهای بتنی در سمت مصری گذرگاه رفح نشان می‌دهد که می‌تواند سرپناهی اولیه برای ده‌ها هزار فلسطینی ایجاد کند.

وال استریت ژورنال روز پنجشنبه به نقل از مقامات مصری گزارش داد که ، این مجتمع جدید بخشی از طرح‌های اضطراری است، برای شرایطی که تعداد زیادی از فلسطینی‌ها موفق به عبور از مرز مصر شوند، و می‌تواند بیش از 100،000 نفر را در خود جای دهد.

اطراف آن را دیوارهای بتنی احاطه کرده است و از شهرک‌های مصری دور است. در این گزارش آمده است که تعداد زیادی چادر به محل تحویل داده شده است. این محوطه با دیوارهای سیمانی به ارتفاع 7 متر احاطه خواهد شد.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز جمعه گفت که حرکت گسترده مردم از رفح به سینای مصر فاجعه‌ای برای فلسطینی‌ها و چشم انداز صلح در خاورمیانه خواهد بود.

اسرائیل گفته است که می‌خواهد کریدور فیلادلفی، منطقه مرزی مستحکم بین غزه و مصر را به تصرف خود درآورد تا امنیت آن را تامین کند. مصر تهدید کرده است که این امر پیمان صلحی را که دو کشور چهار دهه پیش امضا کردند، به خطر می‌اندازد.

photo_2024-02-16_17-22-46

اصرار تل‌آویو بر ادامه حمله برنامه‌ریزی‌شده خود به رفح، علی‌رغم فشارهای بین‌المللی ادامه دارد، با وجود اینکه این منطقه جایی است که 1.4 میلیون فلسطینی در آن زندگی می‌کنند که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها به اجبار - برخی از چندین بار - به دلیل بمباران‌ها و عملیات زمینی اسرائیل آواره شده‌اند.

فلسطینی های آواره شده به رفح از کمبود سرپناه، غذا، آب و دارو رنج می‌برند و سازمان ملل متحد و گروه‌های حقوق بشر هشدار داده اند که فاجعه انسانی در منطقه محاصره شده به سرعت در حال بدتر شدن است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به ارتش دستور داده است تا بر روی طرح تخلیه بیش از نیمی از 2.3 میلیون نفر از ساکنان نوار غزه که اکنون در رفح انباشته شده اند، کار کند، اما هیچ اقدام دقیقی ارائه نکرده است.

او پیشنهاد کرده است که فلسطینی‌ها می‌توانند به مناطقی در شمال رفح اعزام شوند که ارتش اسرائیل قبلاً از طریق تهاجم زمینی با کمک بمباران هوایی آن‌ها را پاکسازی کرده است.

اما مارتین گریفیتس، مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گفت که این یک «توهم» است که باور کنیم مردم غزه می‌توانند به مکان امنی منتقل شوند. او همچنین گفت که اگر فلسطینیان مجبور به ورود به مصر شوند، «یک نوع کابوس مصری» خواهد بود.

ایالات متحده و تعدادی دیگر از متحدان کلیدی اسرائیل گفته‌اند که با حمله زمینی به رفح مخالف هستند و برخی هشدار داده اند که این اقدام «فاجعه بار» خواهد بود.