به گزارش اکوایران، اولین کشتی حامل کمک‌های غذایی روز جمعه به سواحل نوار غزه رسید، جایی که امیدها برای آتش‌بس، پس از رد پیشنهاد متقابل اخیر حماس از سوی اسرائیل، ضربه جدیدی را متحمل شد.

به نوشته رویترز، کشتی اوپن‌آرمز، حامل 200 تن غذا، با فاصله از ساحل نوار ساحلی، دیده شده است.

سازمان خیریه آشپزخانه مرکزی جهان (WCK) قصد دارد کمک‌ها را در یک اسکله موقت تحویل دهد، اگرچه جزئیات دقیقی از چگونگی رسیدن محموله‌ها به ساحل روشن نشده است.

اگر مسیر دریایی جدید موفقیت‌آمیز باشد، ممکن است به کاهش بحران گرسنگی در غزه کمک کند، جایی که صدها هزار نفر با سوءتغذیه مواجه هستند و بیمارستان‌ها در برخی مناطق شمالی گزارش داده‌اند که کودکان از گرسنگی می‌میرند.

رد پیشنهاد حماس برای آتش‌بس

حماس آخرین پیشنهاد متقابل خود را برای آتش بس چند هفته‌ای به میانجی‌ها ارائه کرد، اما این پیشنهاد توسط اسرائیل رد شد که گفت این طرح بر اساس «خواسته‌های غیر واقعی» است.

مانند پیشنهادات قبلی هر دو طرف در مذاکرات دو ماه گذشته، پیشنهاد حماس، آزادی ده‌ها اسیر اسرائیلی را در ازای صدها فلسطینی در زندان‌های اسرائیل پیش‌بینی می‌کند.

اما همچنین خواستار گفتگو در مرحله دوم است که در نهایت منجر به پایان جنگ خواهد شد. اسرائیل مدام گفته است که تنها در مورد توقف موقت درگیری‌ها بحث خواهد کرد و تا زمانی که حماس ریشه کن نشده است، درباره پایان دادن به جنگ صحبت نخواهد کرد.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، به رویترز گفت: مخالفت اسرائیل نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، «مصمم است تجاوز به مردم ما را دنبال کند و تمام تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به توافق آتش بس را از بین ببرد.»

او گفت که این به واشنگتن بستگی دارد که متحد خود، اسرائیل را وادار به پذیرش آتش بس کند.

سازمان ملل می‌گوید که تمام جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه از بحران غذایی رنج می‌برند و یک چهارم آن‌ها به‌ویژه در شمال در لبه قحطی هستند.

اسرائیل که تمام مسیرهای زمینی به غزه را به غیر از دو گذرگاه در لبه جنوبی این منطقه بسته است، مقصر بودن در این بحران انسانی را رد می‌کند و می‌گوید آژانس‌های امدادی باید در توزیع غذا بهتر عمل کنند. این آژانس‌ها می‌گویند که آن‌ها برای این کار به دسترسی و امنیت بهتری نیاز دارند که مسئولیت هر دو بر عهده نیروهای اسرائیلی است که نوار را محاصره کرده و به شهرهای آن حمله کرده‌اند.

21 کشته و 150 زخمی بر اثر توزیع کمک

توزیع کمک‌های محدودی که به منطقه می‌رسد، تحت نظارت تانک‌های اسرائیلی بی‌نظم و اغلب خشونت‌آمیز بوده است.

در یکی از بدترین حوادث گزارش شده تاکنون، مقامات بهداشتی غزه روز گذشته از کشته شدن حداقل 21 نفر و زخمی شدن 150 نفر خبر دادند و نیروهای اسرائیلی را متهم کردند که به سمت جمعیتی که در صف غذا در یک تقاطع جاده‌ای در نزدیکی شهر غزه بودند، آتش گشودند.

اسرائیل تقصیر داشتن سربازانش را رد کرد، همانطور که در حوادث گذشته انجام داده است، از جمله مرگبارترین حادثه تا کنون، در 29 فوریه، که بیش از 100 نفر در آن کشته شدند.