به گزارش اکوایران، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، امروز ۲۰ اردیبهشت‌ماه در حاشیه بهره‌برداری از واحدهای جدید تولیدی در قم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مسائلی که سرمایه‌گذاران خارجی مطالبه دارند، این است که جذابیت نرخ تسعیر، افزایش یابد.

در مراودات مالی با سایر کشورها باید با توجه به نرخی مشخص، واحد پولی که به واسطه آن مبادله صورت گرفته است، به ریال تبدیل شود. اصطلاحا به این نرخ، نرخ تسعیر ارز گفته می‌شود.

خاندوزی همچنین در ادامه اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که رقم واقعی سرمایه‌گذاری خارجی محقق شده بیش از ۵.۵ میلیارد دلار بوده است؛ زیرا برخی از سرمایه‌گذاران خارجی مبلغی که در کشور سرمایه گذاری کرده اند را در سازمان سرمایه گذاری ثبت نکرده‌اند.

وزیر اقتصاد همچنین در مهر ماه 1402 عنوان کرده بود که از ابتدای شروع به کار دولت تا پایان مهر امسال، هشت میلیارد و ۹۸۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی معتبر جذب شده است.

چقدر سرمایه‌گذاری لازم است ۲۰۰، ۱۰۰ یا ۸۰ میلیارد؟

بنابه گفته محمود نجفی‌عرب، رییس اتاق بازرگانی تهران، در هفتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در مهر ماه 1402، رسیدن به میانگین رشد هشت درصدی اقتصادی، یکی از اهداف تعیین شده در برنامه هفتم توسعه است؛ از طرفی رسیدن به این هدف، نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. بانک مرکزی برای رسیدن کشور به رشد اقتصادی هشت درصدی، عدد جذب سرمایه‌گذاری خارجی را ۲۰۰ میلیارد دلار سالانه در نظر گرفته است. وزارت اقتصاد و دارایی این عدد را 100 میلیارد دلار درنظر گرفته است. همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز این عدد را بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران درخصوص میزان جذب سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ (پایان ۲۰۲۲ میلادی) با کاهش میزان جذب سرمایه گذاری خارجی رو به رو بوده‌ایم و به جز سال ۱۳۹۶ که به خاطر برجام این عدد به پنج میلیارد دلار رسید، همیشه شاهد افت میزان جذب سرمایه گذاری خارجی بودیم. 

او در ادامه تاکید کرد که در طول ۱۲ سال، بیشترین حجم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال پنج میلیارد دلار بوده است که این عدد در سال ۱۴۰۱ (2022 میلادی) به ۱.۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۳ درصد رشد داشته است.

روایت «ظریف» از درخواست سرمایه‌گذاری 85 میلیارد دلاری در ایران پس از برجام

به نقل از روزنامه «فرهیختگان»، محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امورخارجه در خرداد ماه 1402 در کلاب‌هاوس عنوان کرده بود «پس از برجام، ۸۵ میلیارد دلار درخواست سرمایه‌گذاری در ایران داشتیم که با ۱۳ میلیارد دلار موافقت و فقط ۲ میلیارد دلار جذب شد. ما در جذب سرمایه موفق نبودیم و سرمایه‌گذاران جز برای فروش محصولات مصرفی پا پیش نگذاشتند».

او در ادامه گفته بود: «یکی از نظامیان مهم کشور که یکی دو روز گذشته علیه من حرف‌های تندی زده، وقتی برجام امضا شد، می‌گفت کدام آدم عاقلی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؟ خب وقتی یک مقام نظامی چنین حرفی می‌زند، بقیه می‌گویند خب حتما خبری است.»