به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه در جریان سفر به پکن نگرانی‌های خود را در مورد حمایت چین از ارتش روسیه مطرح کرد، یکی از مسائل متعددی که بهبود اخیر در روابط بین بزرگترین اقتصادهای جهان را تهدید می‌کند.

بلینکن طی پنج ساعت و نیم گفتگو با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین این موضوع را مطرح کرد. این آخرین تماس سطح بالا بین دو کشور، با هدف کاهش تخاصماتی است که روابط چین و آمریکا را در سال گذشته به پایین ترین سطح تاریخی خود رساند.

این دیپلمات آمریکایی قرار است روز جمعه سفر خود را با پیشرفتی اندک در مورد مجموعه‌ای از موضوعات بحث برانگیز به پایان برساند، از جمله شکایات ایالات متحده در مورد صادرات ارزان چین.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: «وزیر درباره نگرانی‌ها در مورد حمایت جمهوری خلق چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه گفتگو کرد.»

چین علیرغم شراکت «بدون محدودیت» با مسکو، از ارائه تسلیحات برای جنگ روسیه در اوکراین خودداری کرده است.

اما مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند که شرکت‌های چینی در حال کمک به صنعت تسلیحاتی روسیه به شکل بی‌سابقه‌ای هستند که به تغییر جریان جنگ کمک کرده است. به عنوان مثال، آنها می‌گویند، واردات ماشین ابزارهای بزرگتر از چین به روسیه کمک کرده است تا تولید موشک‌های بالستیک خود را افزایش دهد. مقامات آمریکایی می‌گویند که چنین کمک‌هایی به روابط دوجانبه گسترده‌تر آسیب می‌زند.

چین گفته است که به هیچ طرف تسلیحاتی ارائه نکرده است و افزود که «تولیدکننده یا طرف درگیر در بحران اوکراین نیست». با این حال، می‌گوید که تجارت عادی بین چین و روسیه نباید قطع یا محدود شود.

httpscloudfront-us-east-2.images (2)

«تثبیت کشتی»

بلینکن علاوه بر گفتگو با وانگ، با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ نیز ملاقات کرد، که نگرانی پکن در مورد سرکوب توسعه اقتصادی چین توسط ایالات متحده را تکرار کرد.

شی گفت: «این یک مسئله اساسی است که باید به آن پرداخته شود، درست مانند دکمه اول پیراهن که باید درست بسته شود، تا روابط چین و ایالات متحده واقعاً تثبیت شود، بهبود یابد و به جلو حرکت کند».

پیش از این، وانگ به بلینکن گفته بود که «کشتی غول پیکر» روابط چین-ایالات متحده تثبیت شده است، «اما عوامل منفی در رابطه همچنان در حال افزایش هستند.»

وانگ همچنین گفت که ایالات متحده اقدامات «بی پایانی» برای سرکوب اقتصاد، تجارت، علم و فناوری چین انجام داده است و چنین اقداماتی را تلاش برای محدود کردن خود می‌داند.

وانگ به بلینکن گفت: «و روابط با انواع اختلالات مواجه است. حقوق توسعه مشروع چین به طور غیرمنطقی سرکوب شده است و منافع اصلی ما با چالش‌هایی مواجه است.»

در تأکید بر اختلاف فزاینده بین دو طرف، ساعاتی قبل از ورود بلینکن به چین در روز چهارشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده یک لایحه دو حزبی را امضا کرد که شامل 8 میلیارد دلار برای مقابله با قدرت نظامی چین، و همچنین میلیاردها دلار کمک دفاعی برای تایوان و 61 میلیارد دلار برای اوکراین بود.

وانگ گفت که ایالات متحده نباید روی «خطوط قرمز» که حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای است، قدم بگذارد – اشاره‌ای آشکار به تایوان و دریای مورد مناقشه چین جنوبی.

پیش از گفتگوهای روز جمعه، جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، گفت که بایدن هیچ گزینه‌ای را برای پاسخ به «ظرفیت صنعتی مازاد چین» از روی میز حذف نمی‌کند.

وانگ گفت که ایالات متحده باید از «دامن زدن به روایت نادرست» ظرفیت مازاد چین دست بردارد.