به گزارش اکوایران، رییس سازمان توسعه تجارت گفت حدود 15 هزار نفر از افرادی که در سامانه خودروهای وارداتی نام نویسی کردند، خودروی مورد نظر خود را انتخاب کردند و حول و حوش 15 هزار نفر همچنان در کف سامانه حضور دارند تا خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

بنابراین آن طور که مهدی ضیغمی می گوید همچنان به رغم گذشت بیش از یک سال از نام نویسی متقاضیان خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه نزدیک به 50 درصد متقاضیان تعیین تکلیف نشدند.

آمارهای گمرک هم تا پایان سال گذشته از ترخیص حدود 11 هزار و 500 دستگاه خودرو خبر می دهد. بنابراین شاهد هستیم که ایده سیاست گذار برای آمار کردن بازار خودرو از مسیر واردات آن طور که باید و شاید عملیاتی نشده است.

شاید وعده های وزیر صمت پیشین دولت سیزدهم در ارتباط با تیراژ واردات خودرو، سطح توقع بازار را بالا برد اما به نظر می رسد دلیل اصلی وعده های مطرح شده، مُسکن درمانی برای آرام کردن بازار بوده است.

رضا فاطمی امین از ثبت سفارش حول و حوش 200 هزار دستگاه خودرو تا پایان خرداد سال گذشته می داد این در حالیست که آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد چقدر این وعده ها با عملیاتی شدن فاصله داشتند.

وزیر صمت فعلی نیز تا حدودی در همان مسیر فاطمی امین حرکت کرده است. عباس علی آبادی در جدیدترین اظهارنظر خود در ارتباط با واردات خودرو اعلام کرده به قدری خودرو وارد شده که فضا برای نگهداری آنها نداریم. این اظهار نظر در حالی مطرح شده که همچنان به گفته رییس سازمان توسعه تجارت 15 هزار نفر از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در دور اول فروش هنوز امکان انتخاب محصول خود را پیدا نکردند.

ضیغمی همچنین از حضور حدود 13 هزار دستگاه خودروی سواری در مناطق آزاد خبر می دهد و تاکید می کند این خودروها منتظر توافق وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا وارد کشور شوند.

معاون وزیر صمت به دنبال این بود تا به کمک این خبر همچنان تنور واردات خودرو را گرم نگه دارد و روند پمپاژ اخبار مثبت را به بازار ادامه دهد اما بررسی خبر اعلام شده با ایده ضیغمی فاصله دارد.

البته رییس سازمان توسعه تجارت مشخص نکرده این خودروها قرار است وارد سرزمین اصلی شوند یا در مناطق آزاد اقتصادی تردد کنند. زیرا خودروهایی که قرار است وارد سرزمین اصلی شوند و پلاک ملی دریافت کنند به طور معمول از مسیر گمرک وارد می شوند.

البته سیاست گذار قوانینی برای ورود خودروهایی که در مناطق آزاد تردد می کردند برای حضور در سرزمین اصلی ایجاد کرده است اما به نظر می رسد این مسیر نمی تواند آن طور که باید و شاید کفه ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز را به بازار سنگین کند.

حال در این شرایط این طور به نظر می رسد که فرصت بازی با برگ واردات خودرو برای سیاست گذار به سرعت رو به پایان است و اگر مدیران صمت نتوانند از مسیر توافق با بانک مرکزی ارز مورد نظر شرکت های واردکننده را تامین و جاده ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز را هموار کنند بار دیگر راس هرم بازار خودروساز افزایشی را کوک می کند و همین اتفاق می تواند همانند بهمنی از راس هرم به دامنه سرازیر شده و نمودار قیمت خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای پُرتقاضا را افزایشی کند.