استیبل کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آنها به یک دارایی پایدار مانند دلار آمریکا متصل است. تتر یا USDT، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها در بازار انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین نوع آن تتر ERC20 و تتر TRC20 است. اگر قصد فعالیت حرفه‌ای در بازار کریپتوکارنسی و کسب سود از این بازار را دارید، لازم است که نسبت به تفاوت تتر ERC20 و TRC20 آشنایی کامل داشته باشید. در این مقاله نوبیتکس مگ، به مقایسه تتر ERC20 و TRC20 خواهیم پرداخت و از جنبه‌های مختلف تفاوت تتر اتریوم و تتر ترون را بررسی خواهیم کرد. در پایان با اطلاعات کافی می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع تتر برای شما مناسب‌تر است. با ما همراه باشید.

استیبل کوین چیست؟

image4

استیبل کوین (Stablecoin) یک ارز دیجیتال با هدف حفظ ارزش ثابت است. هدف استیبل کوین‌ها برخلاف بیت کوین (Bitcoin) و دیگر ارزهای دیجیتال، ارائه جایگزین پایدارتر برای تراکنش‌ها یا ذخیره ارزش است. این ارزها به کاربران اجازه می‌دهند که از نوسانات قیمت اجتناب کنند و همزمان از مزایای فناوری بلاکچین مانند تراکنش‌های سریع و ایمن، بهره‌مند شوند. یکی از مهم‌ترین استیبل‌کوین‌ها تتر USDT هست که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

تتر استیبل کوینی با پشتوانه دلار

image3

تتر (Tether USDT) را باید یک ارز قیمت پایدار رمزنگاری‌شده بر اساس ارز فیات (دلار آمریکا) دانست که هم روی بلاکچین بیت کوین و هم بر روی بلاکچین اتریوم عمل می‌کند. اگرچه تتر معمولاً با نام USDT (رایج‌ترین توکن شرکت تتر) نمایش داده می‌شود اما تترهای دیگری مانند EURT (تتر یورو)، CNHT (تتر یوان) و XAUT (تتر طلا) نیز وجود دارند. تتر در جولای 2014 با هدف رسیدگی به دو مشکل مهم ارزهای دیجیتال ایجاد شد:

  • نوسانات بالا

  • دشواری تبدیل ارز فیات به کریپتو

قیمت تتر USDT برابر با 1.00 دلار آمریکا است و با استانداردهای ERC-20 و TRC-20 فعالیت می‌کند. در ادامه با معرفی استاندارد توکن، به بررسی تفاوت تتر ERC20 و TRC20 می‌پردازیم.

آشنایی با استاندارد ERC-20

image1

استاندارد ERC-20 یک پروتکل توکن است که برای ایجاد توکن‌ها در بلاکچین (Ethereum Blockchain)  اتریوم به‌کار می‌رود. این استاندارد مدل تکنیکالی است که به منظور اجرای قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) در بلاکچین اتریوم طراحی شده است. از طریق ERC-20، توکن‌های مختلف می‌توانند با رعایت یک سری قوانین و استانداردها در بلاکچین اتریوم ایجاد و مدیریت شوند. این استاندارد مهم نقطه‌ای اساسی در توسعه اکوسیستم اتریوم بوده و به تسهیل فرآیند صدور و معامله توکن‌ها در این بلاکچین کمک می‌کند. استیبل کوین USDT ERC20 یکی از توکن‌های شبکه اتریوم است. برخی دیگر از معروف‌ترین توکن‌های ERC20 عبارتند از:

  • دلار بایننس BUSD

  • شیبا SHIB

  • یو اس دی کوین USDC

  • دای DAI

آشنایی با استاندارد TRC-20

image5

استاندارد TRC-20 استاندارد توکنی است که به‌منظور ساخت قراردادهای هوشمند برای توکن‌ها در بلاکچین TRON استفاده می‌شود. این استاندارد نسخه بروز شده استاندارد توکن TRC10 است. تتر USDT یک توکن TRC20 است که در شبکه TRON وجود دارد. توکن‌های دیگری که از این استاندارد استفاده می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

  • یو اس دی کوین USDC

  • استیبل کوین اختصاصی شبکه ترون USDD

  • دلار بایننس BUSD

تفاوت تتر ERC20 و TRC20 چیست؟

تفاوت تتر ERC20 و TRC20

برای مقایسه تتر ERC20 و TRC20 آیتم‌های مختلفی را می‌توانیم در نظر بگیریم. یکی از تفاوت‌ها مربوط به شبکه بلاکچین است که کمی بالاتر در مورد استانداردهای توکن ERC-20 و TRC-20 توضیح داده شد. با این‌حال مهم‌ترین تفاوت تتر اتریوم و تتر ترون که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند مربوط به هزینه تراکنش‌ها است. بلاکچین TRON نسبت به بلاکچین Ethereum هزینه‌های ناچیزی را برای تراکنش USDT درون زنجیره‌ای دریافت می‌کند. جدول زیر به‌صورت خلاصه ویژگی‌های تتر اتریوم و تتر ترون را نمایش می‌دهد.در ادامه تفاوت تتر ERC20 و TRC20 را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 شبکه بلاک چین

تتر اتریوم یک توکن ERC-20 است که روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود. بلاکچین اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) استفاده می‌کند. الگوریتم اجماع PoS بهره‌وری انرژی، دسترسی و امنیت را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر تتر ترون یک توکن TRC-20 است که روی بلاکچین ترون اجرا می‌شود. بلاکچین ترون از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (Delegated Proof Of Stake) استفاده می‌کند. مکانیسم اجماع DPoS حکمرانی ساده و اجماع سریع‌تری نسبت به الگوریتم اجماع PoS ارائه می‌دهد.

سبک آدرس

در زمان مقایسه تتر ERC20 و TRC20، یک تفاوت تتر ERC20 و TRC20 نوع آدرس‌دهی به توکن‌ها است. مهم‌ترین تفاوت در نوع آدرس‌دهی به‌صورت زیر است:

یک آدرس ERC20 فقط با "0" و "x" شروع می‌شود. به‌عنوان مثال: 0xbc6e.

ایمنی

هرچند توکن‌های TRC20 امنیت قابل‌توجهی دارند، اقدامات ایمنی در توکن‌های ERC20 در مقایسه با توکن‌های رمزنگاری نوع TRC20 بالاتر است. در نتیجه تتر اتریوم ایمن‌تر از تتر ترون در نظر گرفته می‌شود.

مرجع مطلب:  https://nobitex.ir/mag/tether-erc20-trc20/