به گزارش اکوایران،‌ با ظهور نشانه‌هایی از پیشرفت به سوی نهایی شدن آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و کاهش یافتن خطرات ژئوپولیتیکی برای بازار نفت، قیمت نفت به کمتر از 83 دلار به ازای هر بشکه کاهش پیدا کرده است.

به نوشته بلومبرگ، به دنبال گزارش نیویورک تایمز مبنی براینکه اسرائیل پذیرای آتش‌بس با آزادی 33 اسیر اسرائیلی است،‌ نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا طی روز دوشنبه (10 اردیبهشت)، 1/6 درصد از قیمت خود را از دست داد.

همچنین تلاش‌ها برای تسریع فرایند آتش‌بس در غزه در حال افزایش است و در این میان آنتونی بلینکن - وزیر خارجه آمریکا - اعلام کرده در زمان بازدید از منطقه، فشار خود را برای به دست آمدن آتش‌بس در غزه افزایش خواهد داد. کاخ سفید نیز اعلام کرده اسرائیل با به تأخیر افتادن حمله به رفح تا زمان دیدار با مقامات آمریکایی موافقت کرده است.

شکاف قیمتی بین دو مورد از نزدیک‌ترین قراردادهای برنت حدود 1 دلار به ازای هر بشکه بود که نشان‌دهنده کاهش عرضه کوتاه‌مدت است. نفت خام دریای شمال نیز در روزهای اخیر شاهد سیل خرید توسط معامله‌گران بوده است.

 

عکس 1

روند تغییر قیمت نفت

نفت خام برنت در سال جاری میلادی به دلیل کاهش عرضه از سوی اوپک‌پلاس در کنار تنش‌های خاورمیانه - که منبع یک‌سوم از نفت جهان محسوب می‌شود - با افزایش همراه شده است.

در همین حال، تغییر انتظارات از مسیر سیاست پولی آمریکا بر چشم‌انداز تقاضای نفت تأثیر می‌گذارد و معامله‌گران به جلسه آتی فدرال رزرو در روز چهارشنبه چشم دوخته‌اند تا احتمال کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی را مورد سنجش قرار دهند.