به گزارش اکوایران، در بحبوحه تنش‌ها با آمریکا بر سر تحریم‌های گسترده اعمال شده پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، تهران اعلام کرده ساخت نیروگاه هسته ای جدید را در جنوب غربی کشور آغاز کرده است.

بر اساس اعلام رسمی ساخت نیروگاه جدید 300 مگاواتی کارون هشت سال طول خواهد کشید و حدود 2 میلیارد دلار هزینه دارد. این نیروگاه در استان نفت خیز خوزستان در نزدیکی مرز غربی با عراق استقراردر  خواهد یافت. مراسم افتتاح این سایت با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان غیرنظامی انرژی اتمی ایران برگزار شد که برای اولین بار از طرح های ساخت کارون در ماه آوریل رونمایی کرد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انژی اتمی در حاشیه آغاز عملیات احداث نیروگاه اتمی «کارون» با بیان اینکه حرکت پرسرعت و پرشتاب به‌سمت توسعه نیروگاه‌های اتمی آغاز شده است، گفته: «‌آغاز عملیات نیروگاه اتمی ‌کارون در همین راستا صو‌رت گرفته است تا سهم انرژی هسته‌ای در سبد برق کشور را به حدود 20 درصد برسانیم، این مهم‌ گام بزرگی در افق 20ساله این سازمان محسوب می‌شود و امید است این سرمایه‌‌گذاری ‌انجام شود».

بنا بر گزارش پالیتیکو، ایران یک نیروگاه اتمی در بندر جنوبی خود در بوشهر دارد که در سال 2011 با کمک روسیه راه‌اندازی شد، اما چندین تاسیسات هسته ای زیرزمینی نیز دارد. اعلام ساخت کارون کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفت که ایران اعلام کرد تولید اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد را در تاسیسات زیرزمینی اتمی فردو این کشور آغاز کرده است. این اقدام به عنوان یک حرکت مهم به برنامه هسته‌ای تهران تلقی می‌شود و غرب را با هشدار گریز هسته‌ای در آینده‌ای نزدیک مواجه کرده است. اقدام که مورد انتقاد آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپای غربی که در توافق هسته‌ای ایران باقی مانده‌اند، قرار گرفته است. این در حالی است که تلاش‌های اخیر برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران، که تحریم‌ها علیه ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای آن کاهش داد، متوقف شده است.

این در حالی است که روز جمعه رابرت مالی، نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران در کنفرانسی در رم گفت دیپلماسی همچنان راهی برای پرداختن به مسائل ایران است. با این حال او ادعا کرد تهران در ماه اگوست با طرح درخواست های خارج از موضوع، پیشنهاد احیای توافق هسته ای را نپذیرفت واکنون ادامه تلاش برای احیای توافق هسته‎ای فایده ای ندارد چرا که تهران علاقه‌ای به احیای توافق هسته‌ای ندارد. او در توضیح سیاست آتی دولت بایدن در قبال ایران گفت: «سیاست واقعی آمریکا در قبال ایران جایی بین دیپلماسی و پلن بی است و هیچ سیاست سیاه و سفیدی وجود ندارد.

مالی گفت واشنگتن بیشتر بر تصمیم تهران برای تسلیح [ادعایی] روسیه در اوکراین و و اعتراضات داخلی  این کشور متمرکز است، نه به مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای. او گفت: «باب دیپلماسی با ایران باز است اما به دلیل انتخاب‌های ایران درباره درخواست‌های فرابرجامی، ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تهدید و گروگان‌ گیری آمریکایی‌ها، رسیدن به توافق در اولویت کاخ سفید نیست».

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این نشست نگرانی خود را از افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز کرد و تائید کرد ایران به آژانس رسما اطلاع داده که غنی‌سازی در تاسیسات هسته‌ای فردو را سه برابر می‌کند، یعنی به ۶۰ درصدی می رساند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن انتقاد از این مسئله و بدون اشاره به مواضع دولت‌های غربی، بالاخص آمریکا، گفته این میزان غلظت  «بسیار نزدیک به سطح نظامی یعنی ۹۰ درصد است». گروسی گفت آژانس این موضوع را ساده نمی‌گیرد و این یک مسئله پیش پا افتاده‌ای نیست و پیامدهایی برای ایران خواهد داشت.   

گروسی در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با بازگرداندن روابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به «مسیر اصلی» اظهار امیدواراری کرد.  او تاکید کرد، هنوز امیدوار است تهران به این نتیجه برسد که باید در ارتباط با کشف [ادعایی] آثار اورانیوم در سه سایت اعلام نشده توضیح دهد. این در حالی است که تهران پیش از این اعلام کرده که در این زمینه همکاری کاملی با آژانس داشته است.