به گزارش اکوایران، مدیر دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل از ایران خواست به سؤالات آژانس به طور فوری پاسخ دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت: «ما به‌عنوان یک جامعه بین‌المللی، سؤالات باز داریم که باید به آنها پاسخ داده شود». گروسی در جریان یک نشست مطبوعاتی مشترک با آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در برلین گفت:  «همتایان ایرانی ما هنوز باید در مورد آثار اورانیومی که در مکان‌های اعلام نشده، پاسخ دهند».

گروسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: « چندین ماه درگیر هستیم و دنبال مکانیسم هایی هستیم که مسائل را حل کنیم؛ تا الان موفق نبوده ایم. اگه قطعنامه‌ای هم نباشد من از ایران خواهش می کنم که با ما همکاری بکنند. من نمی توانم بگویم غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران خارج از کنترل است. این میزان از غنی‌سازی اورانیوم در ایران خیلی بالاست؛ بارها این را گفته‌ام. ایران می تواند غنی سازی اورانیوم را انجام بدهد غیرقانونی نیست اما قاعده این است که باید با همکاری آژانس این کار را انجام بدهد. کماکان دسترسی آژانس به دوربین های ایران قطع است.»

گروسی در مورد شایعات پیرامون قطعنامه علیه ایران گفت: «اگر قطعنامه‌ای که در شورای حکام آژانس اتمی درباره ایران در حال بررسی است، در کار نبود باز هم از آنها (ایران) می‌خواستم با من همکاری کنند. بنابراین اینکه یک قطعنامه می‌تواند چه اثراتی داشته باشد موضوعی است که محل حدس و گمان است».

گروسی همچنین گفت که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در این هفته برای «تحلیل وضعیت» تحولات هسته‌ای ایران تشکیل جلسه خواهد داد.

هفته گذشته، گروسی ادعا کرده بود که تهران در نشست اخیر در وین درباره برنامه هسته‌ای خود هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است، اما تاکید کرد که مذاکرات در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت. ایران هم در 2 نوامبر اعلام کرده بود که در حال اعزام هیئتی به وین برای کاهش اختلافات با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

X4WXGRDYGBLI7MCAKNGOLW7MFE

در همین حال، وزیر امور خارجه آلمان ادعا کرد ایران «تقریباً تمام الزامات برجام را طی سال‌ها به‌طور سیستماتیک نقض کرده است». بارباک همچنین ایران را به دلیل «عدم پایبندی به سایر تعهدات در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» مورد انتقاد قرار داد. وی افزود: «برنامه هسته‌ای ایران باید به شیوه‌ای قابل اعتماد و نظارت کامل بر اساس توافق‌های قانونی و همچنین سایر توافقات انجام شود».

گروسی و بائربوک در شرایطی چنین ادعاهایی را در شرایطی مطرح کردند که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ مشکل پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداریم. موارد اتهامی و ادعایی است که جریان صهیونیستی مرتب به آن دامن می‌زند و در بدنه سیاسی کشورهای غربی نفوذ می‌کند و دنبال این است که به زعم خودش برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند که زهی خیال باطل. کار روتین را با آژانس انجام می‌دهیم».