به گزارش اکوایران،اولین قرارگاهی که درشهرداری تهران ایجاد شد قرارگاه اجتماعی بود.علیرضا زاکانی قول داد به عنوان اولین کار ویژه این قرارگاه، طی دوماه معتادان متجاهرراازسطح شهرتهران جمع آوری کند و به چرخه زندگی باز گرداند .

اما این وعده زاکانی هم هنوز محقق نشده است . امروز محمد امین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران به صحن شورای شهر تهران آمد تا  گزارشی از فعالیت های قرارگاه اجتماعی به اعضای شورای ارائه کند .

او گفت که تعداد معتادان متجاهر در یک بازه زمانی از 10 هزار نفر به بیش از 20 هزار نفر رسیده بود و چرخه ای وجود دارد که آسیب ها در آن نه تنها رفع نشده بلکه روند فزاینده ای داشته است.

توکلی زاده گفت :  با بحران هایی همچون زباله گردی، کودکان کار، طلاق و مواردی از این قبیل در پایتخت روبه رو هستیم،با این وجود ساماندهی معتادان متجاهر در اولویت قرار گرفت و استانداری تهران مسئولیت هایی را در این زمینه مشخص کرد و شهردار تهران مسئولیت قرارگاه اجتماعی را بر عهده گرفت.

مسئولیت معتادان زخم باز و سن پایین و دارای سن بالای 65 سال به شهرداری تهران در این قرارگاه برعهده شهرداری تهران است .به گفته توکلی زاده مرکز طراوت در منطقه 13 برای پذیرش بانوان آسیب دیده در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت و مرکز زیادیان نیز با همکاری سپاه پاسداران تجهیز شد و امیدواریم ظرفیتی را ایجاد کنیم که در سال های آینده بتواند پذیرای معتادان متجاهر باشد.

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به سخنان این مسئول شهرداری گفت که برآیند وضعیت پاتوق‌ها نشان می‌دهد در رابطه با جمع‌آوری معتادان متجاهر به عنوان دستور کار اولیه  قرارگاه، می‌توان نتایج را قابل قبول دانست به گونه ای که کاهش تردد معتادان متجاهر در شهر احساس می شود و می توان مدعی موفقیت نسبی در این بخش بود. اما باید یادآور شد اولویت مصوب  قرارگاه اجتماعی ساماندهی و توانمندسازی معتادان متجاهر بود. جمع آوری با ساماندهی متفاوت است. اگرصرفا بنا جمع آوری باشد طبیعتا معتاد مجدد به چرخه اعتیاد و آسیب بازخواهدگشت. پس صرفاً موضوع نگهداری نیست.

سید جعفر تشکری هاشمی هم  در جلسه امروز  با انتقاد از عدم تحقق وعده شهردار تهران مبنی بر جمع آوری معتادان طی ٢ ماه تاکید کرد: متاسفانه آثار تحقق این وعده را در خیابان های پایتخت نمیبینیم و هنوز فراوانی معتادان در کوچه ها و محلات همانند گذشته است.

سید احمد علوی عضو شورای ششم شهر تهران در واکنش به ارائه گزارش معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از وضعیت قرارگاه اجتماعی گفت: کار کردن در حوزه اجتماعی سخت و البته اقدامات نیز دیربازده هستند و همین کار را سخت می کند.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای ششم شهر تهران با انتقاد از بی توجهی معاونت اجتماعی به استفاده از ظرفیت های موجود در شهرداری تهران گفت: در دوره قبل شاید متوجه کارکرد مرکز پیام که برای خانم های آسیب دیده بود نشدند و آنرا تعطیل کردند اما انتظار ما این بود که در این دوره از این مرکز مجدد بهره برداری شود.

وی همچنین به بلاتکلیفی مراکز بهاران گفت: انتظار ما این بود که این مراکز نیز هرچه سریعتر تعیین تکلیف می شدند.ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز درباره عملکرد قرارگاه اجتماعی گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی در دوره های گذشته هزینه‌های زیادی صورت گرفته و موضوع پاکسازی چهره شهر و جمع آوری معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها چند بار تکرار شده است. سال 96 آمار 10000 نفر بوده و الآن  22000 نفر شده است؛ نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه صددرصد افزایش یافته است. کارخانه تولید معتاد متجاهر کجاست؟

او ادامه داد: گزارش‌هایی از محله هرندی داریم که دوباره برخی از معتادان به خیابان‌ها و معابر محله بازگشتند.