به گزارش اکوایران، براساس نتایج مطالعات جدید، خروج ناگهانی از سیاست کووید صفر و عدم آمادگی پکن می تواند موجب مرگ نزدیک به یک میلیون نفر شود، چرا که پکن برای مقابله با موج بی سابقه ای از عفونت ها که از بزرگ ترین شهرها به مناطق روستایی گسترش یافته، آماده نیست.

ناتوانی پکن در مهار کووید

نزدیک به سه سال است که دولت چین از قرنطینه های شدید، قرنطینه های متمرکز، آزمایش های انبوه و ردیابی تماس دقیق برای مهار شیوع ویروس استفاده کرده است. این استراتژی پر هزینه در اوایل ماه جاری و به دنبال اعتراض ها در سراسر کشور علیه محدودیت های سخت گیرانه که مشاغل و زندگی روزمره را برهم ریخته، کنار گذاشته شده است. با این همه کارشناسان هشدار داده اند که چین برای چنین خروج یک باره ای آمادگی ضعیفی دارد چرا که در حوزه هایی چون تقویت نرخ واکیسناسیون سالمندان، افزایش ظرفیت و مراقبت های ویژه در بیمارستان ها و ذخیره داروهای ضد ویروسی کوتاهی کرده است.

براساس پیش بینی های سه استاد دانشگاه فعال در هنگ کنگ، در شرایط کنونی، سیاست بازگشایی در سراسر کشور می تواند موجب مرگ  684 نفر به ازای هر یک میلیون نفر شود.در چنین شرایطی با لحاظ کردن جمعیت 1.4 میلیارد نفری چین، نرخ مرگ و میر می تواند به 964 هزار 400 نفر برسد. خبرگزاری سی ان ان با اشاره به مقاله تحقیقاتی که هفته گذشته در Medrxiv منتشر شد و هنوز مورد بررسی همتایان قرار نگرفته، اعلام کرد که افزایش عفونت ها احتمالا بسیاری از سیستم های بهداشتی محلی را در سراسر کشور بارگذاری خواهد کرد.

خطای محاسباتی پکن

براساس مفاد این مطالعه، برداشته شدن همزمان محدودیت ها در تمام استان ها تقاضا برای بستری شدن را 1.5 تا 2.5 برابر افزایش داده و ظرفیت بیمارستان ها را تکیمل کرده است.با این همه آنگونه که سی ان ان به نقل از کارشناسان نوشته اگر چین به سرعت واکسن تقویت کننده و داروهای ضدویروسی را ارائه کند قادر است از وقوع بدترین سناریوهای جلوگیری نماید. با توجه به یافته های این مطالعه که بخشی از بودجه آن توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین تامین می شود با پوشش واکسیناسیون با دوز چهارم 85 درصد و پوشش ضد ویروسی 60 درصد، تعداد مرگ و میر را می توان 26 درصد تا 35 درصد کاهش داد.

مقام های چینی دو مورد مرگ به واسطه ابتلا به کووید اعلام کردند که هر دو فرد مرده در پکن، پایتخت چین درگیری این ویروس شدند؛ شهری که بدترین نوع همه گیری را تجربه کرده است. با کاهش چشم گیر محدودیت ها اولین مرگ و میرهای رسمی رسانه ای شد هرچند در فضای اجتماعی تعداد تلفات بیشتر از میزان اعلامی است. یکی مسئولان مراسم تشیعع جنازه به سی ان ان گفته بود که مردان چین در صف های طولانی برای سوازندن مرده های خود می ایستند، گروهی دیگر نیز شاید ناچار شوند تا برای مراسم عزیزان خود روز بعد مراجعه کنند. در بایدو میزان کشته ها به واسطه ابتلا به ویروس رکود بالایی زده است.در این میام سایر شهرهای بزرگ نیز با افزایش آلودگی های ویروسی دست به گریبان هستند. در شانگهای، مدارس بسیاری از کلاس ها را به صورت انلاین برگزار کرده، در کلانشهر جنوبی گوانگژو، مقام ها به دانش آموزانی که در حال گذارندن کلاس های آنلاین هستند و همچنین پیش دبستانی ها گفته اند که برای بازگشت به مدرسه آماده نشوند.

تراژدی هولناکی در راه است؟

قضاوت در باب مقیاس واقعی شیوع کووید با اعداد رسمی دشوار است. چین هفته گذشته محدودیت های اعمالی بر موارد بدون علامت را متوقف کرد و پذیرفت که امکان ردیابی تعداد واقعی عفونت ها وجود ندارد. موارد ابتلا به کووید بدون علایم، بیشترین حجم پرونده های رسمی کشور را تشکیل داده اند. همزمان کارشناسان چینی هشدار داده اند که چشم انداز تاریکی در راه است. به باور وو زونیو، اپیدمیو لوژیست ارشد فعال در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین گفته بود که این کشور تحت تاثیر اولین موج از سه موج مورد انتظار عفونت در زمستان سال جاری قرار گرفته، او روز شنبه در کنفرانسی در پکن تاکید کرد که موج فعلی تا اواسط ژانویه ادامه خواهد داشت.

انتظار می رود موج دوم از اواخر ژانویه تا اواسط فوریه سال آینده ادامه یابد. هر سال صدها میلیون نفر که زادگاه خود را ترک کردند تا زندگی شان را در شهرهای در حال رشد چین بسازند، برای دیدار خانواده ای خود با وسایل حمل و نقل عمومی راهی شهرهای بزرگ می شوند، این سفر یک هفته ای که به عنوان بزرگ ترین مهاجرت سالانه انسان شناخته می شود که در انتقال و همه گیری تاثیری جدی دارد. براس سه سال متوالی چنین سفرهایی ممنوع شده بود. حالا کارشناسان هشدار دادند که با برداشته شدن محدودیت های سفر داخلی، ویروس می تواند حومه های چین، جایی که نرخ واکسیناسیون پایین است و منابع پزشکی اندک، به شکلی منفی تحت تاثیر بگذارد.

خطر در کمین اقتصاد جهانی!

در همین زمینه وزارت خارجه آمریکا هم نسبت به شدت ابتلا و تلفات کرونا در چین ابراز نگرانی کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه گفت: «ایالات متحده امیدوار است که چین بتواند با شیوع فعلی کووید-19 مقابله کند، زیرا تلفات این ویروس یک نگرانی جهانی به دلیل اندازه اقتصاد چین است».

پرایس در ادامه افزود: «تلفات ویروس با توجه به اندازه تولید ناخالص داخلی چین و با توجه به اندازه اقتصاد چین باعث نگرانی بقیه جهان است. این نه تنها برای چین خوب نیست است که در برابر کووید در موقعیت قوی‌تری قرار گیرد، بلکه برای بقیه جهان نیز بد است».