به گزارش اکوایران، «تاسیس طرح ابتکاری خانه چین»، «رونمایی ژاپن از استراتژی نظامی اش»، «مقدمه چینی روس ها برای حمله ای تمام عیار!»، «شکست سیاست محبوب «شی»»، «خشم اردنی ها نسبت به افزایش قیمت سوخت»، «حاشیه های یکه تازی های ماسک در توئیتر»، «مانور چین در میانه تنگه های ژاپن»، «زرادخانه متحرک اون» و «اضافه شدن 40 مقام ایرانی به لیست تحریم های لندن در سه ماه گذشته» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

درباره طرح ابتکاری«خانه چین»؛ تلاش واشنگتن برای مدیریت تنش سازی پکن

ایالات متحده نهادی جدید موسوم به «خانه چین» در وزارت امور خارجه این کشور تعریف کرد که وظیفه دارد سیاست گذاری مرتبط با چین در میانه تنش های میان دو ابرقدرت تقویت کند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت که این واحد به شکل رسمی به عنوان دفتر هماهنگی چین و با نام مستعار «خانه چین» شناخته می شود؛ خانه ای که با هدف مدیریت و اجرای اولویت های ایالات متحده در باب طیف وسیعی از موضوع ها به سان فن آوری و سیاست اقتصادی فعالیت خواهد داشت. او در ادامه افزود، دولت آمریکا می تواند تضمین کند که رقابت با چین را به شکلی مسئولانه مدیریت کرده و دیدگاه آمریکایی را برای یک سیستم بین الملی باز و فراگیر پیش ببرد. او تاکید کرد که هدف آمریکا از ایجاد خانه کوچک کمک به ارائه نمای از رویکرد آمریکا به دولت خلق چین است. روابط میان آمریکا و چین مدت ها است تیره شده، با این همه برخی انتظار دارند که چین با ادعا قدرت جهانی، به رقابت ها دامن بزند.

رونمایی ژاپن از استراتژی نظامی اش؛ توکیو خود را برای تکرار تراژدی اوکراین آماده می کند؟

ژاپن با طرحی 320 میلیارد دلاری از بزرگ ترین تجهیزات نظامی اش پس از جنگ جهانی دوم رونمایی کرد، این کشور نشان داد که می تواند موشک هایی را بخرد که قادرند چین را هدف قرار داده و زمینه را برای درگیری پایدار هموار نماید چرا که تنش های منطقه ای در کنار حمله روسیه به اوکراین موجب شده تا هراس از حمله ای مام عیار افزایش یابد. به نوشته خبرگزاری رویترز، رونمای از این برنامه گسترده و پنج ساله در ژاپن صلح طلب  غیر قابل تصور بود، این کشور براساس بودجه های سال جاری، پس از ایالات متحده و چین به سومین هزینه کننده بزرگ نظامی جهان تبدیل خواهد شد. فومیو کوشیدا، نخست وزیر ژاپن که گفته مردم و کشورش در نقطه عطفی بزرگ در تاریخ قرار دارند. به باورش افزایش هزینه های نظامی پاسخ ژاپن به چالش امنیتی مختلفی است که این کشور با آن روبرو است.دولت کیشیدا نگران آن است که چین با الگو برداری از روسیه و حمله به تایوان به تهدیدی جدی علیه ژاپن که در همسایگی این بازیگر قرار دارد تبدیل شود. همزمان دولت ژاپن گفته است که قطعات یدکی و مهمات را ذخیره، ظرفیت حمل و نقل را توسعه خواهد داد و قابلیت های جنگ سایبری را توسعه می دهد. ژاپن در قانون اساسی خود پس از جنگ جهانی دوم از حق حمله و داشتن اهرم های نظامی برخوردار نبود.

مقدمه چینی روس ها برای حمله ای تمام عیار! اوکراین گرفتار در برف و یخ

به گفته مقام های اوکراین روسیه بار دیگر اوکراین را هدف یکی از بزرگ ترین حمله های خود قرار داد، بیش از 70 موشک توسط جنگده های روس دومین شهر این کشور را هدف قرار داد تا جایی که کی یف ناچار شد تا خاموشی های اضطراری را در سراسر کشور اجرایی کند. به نوشته خبرگزاری رویترز به واسطه اصابت موشک به یک آپارتمان سه نفر جان دادند و یک نفر در خرسون به دلیل گلوله باران این شهر کشته شد. مقام های روس مستقر در شرق نیز مدعی شدند که 12 نفر به دلیل بمباران این مناطق توسط اوکراینی ها جان دادند. کی یف پیشتر هشدار داده که مسکو در اویل سال آینده  حمله ای همه جانبه ای را علیه این کشور برنامه ریزی خواهد کرد و مناطق وسیعی را در اوکراین ویران می کند. هرچند به گفته رهبران کی یف مساحت اندکی از جغرافیای این کشور در اختیار روس ها قرار دارد. روسیه از اوایل اکتبر به ازای شکست هایی که متحمل شده، زیرساخت های انرژی اوکراین را هدف قرار داد. اما به نظر می رسد حمله اخیر خسارات بسیاری وارده کرده آن هم در شرایطی که این کشور ( اوکراین) درگیر یخ و برف است.

شکست سیاست نامحبوب «شی»؛ استراتژی کووید صفر نتیجه بخش نیست!

در حالی که موارد ابتلا به کووید 19 در ژاپن در حال افزایش است، شرق پکن نیز درگیر همه گیری شده است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس این همه گیری در شرایطی رخ داد که دولت چین در هفته ای که گذشت به شکلی چشم گیر به سخت ترین اقدامات برای مهار کووید 19 متوسل شد. چهارشنبه ای که گذشت، دولت چین اعلام کرد که گزارش موارد بدون علایم کووید را متوقف خواهد کرد چرا که ردیابی آنها به واسطه نیاز به آزمایش های انبوه غیر ممکن است. توقف در ارائه گزارش موجب شده تا مشخص نباشد که ویروس با چه سرعتی در حال گسترش است. با این همه براساس پست ها در رسانه های اجتماعی، میزان تعطیلی مشاغل و سایر شواهد حکایت از موارد ابتلای بالا به این ویروس را دارد. فعلا آماری وجود ندارد که نشان دهد چه تعداد به واسطه این ویروس جانشان را از دست دادند.مردمان چین می گویند که کادر درمانی این کشور یارای مقاومت در برابر همه گیری تازه را ندارد از همین رو تعداد تلفات حاصل از این ویروس افزایش یافته است.

خشم اردنی ها نسبت به افزایش قیمت سوخت

شاهدان و منابع امنیتی گفتند که مردم اردن در خیابان های این کشور تحصن کردند تا به افزایش بهای سوخت اعتراض کنند چرا که افزایش سوخت موجب بالا رفتن هزینه های زندگی خواهد شد. گفته می شود این تجمع یک روز پس از شورش ها در جنوب شهر معان برگزار شد، شورشی که در جریانش یک افسر پلیس کشته شد. به نوشته خبرگزاری الجزیره، اگرچه خیابان های اردن روز جمعه ظاهرا آرام بود، اعتراض های پراکنده در این کشور همزمان با تحصن در برابر مسجد اصلی معان و مسجدی در امان،نشان از آرامش قبل از طوفان داشت. برخی از ناظران می گویند که چندین بزرگراه که پایتخت اردن را به استان های دیگر متصل می کند نیز بسته شده است. تنش ها در معان و چند شهر دیگر در جنوب اردن بعد از اعتصاب کامیون داران در اعتراض به افزایش بهای سوخت و گازوئیل به ناگهان اوج گرفت. بالا رفتن قیمت سوخت بهای معیشتی را افزایش داده و به گروه هایی با درآمد پایین آسیب واردخواهد کرد.

حاشیه های یکه تازی ماسک در توئیتر؛ حساب کاربری گروهی از روزنامه نگاران معلق شد

توئیتر روز پنجشنبه حساب کاربری چندین روزنامه‌نگار سرشناس در آمریکا را بدون ارائه هیچ توضیحی معلق کرد. به نوشته سی ان ان،ه این تازه‌ترین اقدام از سوی ایلان ماسک برای تحکیم قدرت یکجانبه خود بر این پلتفورم است.به نوشته ان خبرگزاری حساب‌های تعلیق‌شده متعلق به روزنامه‌نگاران شبکه خبری سی‌ان‌ان، روزنامه نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست و دیگر خبرنگارانی بوده که در روزهای گذشته خبرهای مربوط به یکجانبه گرایی ایلان ماسک در توئیتر را پوشش داده بودند.به نوشته سی‌ان‌ان  نه ایلان ماسک و نه توئیتر فعلا  به درخواست‌ها برای توضیح در این خصوص پاسخ نداده‌اند.

مانور چین در میانه تنگه های ژاپن

یک اسکادران از کشتی های نیروی دریایی چین اخیرا از تنگه های نزدیک به ژاپن به سوی اقیاس آرام حرکت کرد. این خبر در حالی رسانه ای شد که پکن روز جمعه از اتخاذ استراتژی جدید توکیو علیه این کشور انتقاد کرد و گفت که توکیو خود را در موقعیت تهاجمی قرار داده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به مانور دریایی قدرت چین نوشت که عبور ناشکن های چینی از تنگه هایی در نزدیکی تایوان قرار دارند سیگنال مهمی را برای توکیو فرستاد، پیام ارسالی در میانه تنش های حاکم بر این منطقه این بود که ارتش آزدی بخش چین این توانایی بالا را دارد تا حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و منافعش را در برابر هرگونه تهدیدی حفظ کند. در این میان برخی ناظران می گویند که چین به طور معمول کشتی های جنگی اش را از طریق تنگه های بین جزایر ژاپن به بیرون می فرستد حتی در شرایطی که با استقرار کشتی های نیروی دریایی خارجی در تنگه تایوان مخالف است.ژاپن برای رویارویی با چالش های ایجاد شده توسط کره شمالی، چین و روسیه از استراتژی امنیت ملی اش رونمایی کرد که در چارچوب آن بر برنامه هایی چون داشتن قابلیت هایی برای حمله پیشگیرانه و دارا بودن موشک های کروز اعلام شد.

زرادخانه متحرک « اون»!

رسانه های دولتی کره شمالی گزارش دادند که کیم جونگ اون، رهبر این کشور بر آزمایش یک موتور سوخت جامد با رانش بالا برای یک سلاح استراتژیک جدید، نظارت کرده است؛ پیشرفتی که می تواند به « اون» فرصت دهد تا زرادخانه متحرک تر و قابل شناسایی تر داشته باشد. موشک های بالستیک قاره پیمای کره شمالی می توانند ایالات متحده را هدف قرار دهند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که آزمایش شلیک استاندارد یک موتور موشک در تاسیسات پرتاب موشک در شمال غرب این کشور، اولین آزمایش از این نوع در کره شمالی است. در بیانیه این کشور آمده است که این آزمایش ضمانت علمی مطمئنی را برای توسعه یک سیستم تسلیحات استراتژیک نوع جدید دیگر ارائه می دهد. ناظران می گویند که انتظار می رود سلاح جدید کره شمال در کوتاه ترین زمان ممکن ساخته شود. کره شمالی احتمالا به یک موشک بالستیک با سوخت جامد اشاره دارد که بخشی از سیستم تسلیحاتی این کشور با فن آوری بالا است.

اضافه شدن 40 مقام ایرانی به لیست تحریم های لندن در سه ماه گذشته

انتخاب نوشت: وزیر امورخارجه انگلیس گفت که در طول سه ماه گذشته بیش از سیصد تحریم علیه ایران وضع شده است. جیمز کلورلی با انتشار پیامی نوشت که از زمان درگذشت مهسا امینی تاکنون، 40 مقام ایرانی  نیزبه فهرست تحریم‌های انگلیس اضافه شده‌اند.او ادامه داد: در کل ما بیش از 300 شخصیت و نهاد ایرانی از جمله تمامیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده‌ایم.رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در ادامه اظهارات ادعایی، سال 2022 را مملو از حوادث نامطلوب در حوزه حقوق بشر نامید. کلورلی در ادامه این بیانیه، خود را طرفدار حقوق بشر نامید.