به گزارش اکوایران،شرکت شاهزاده الولید بن طلال در زمان آغاز جنگ اوکراین در گازپروم، روسنفت، لوک اویل سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کرده است. این شرکت تحت عنوان هلدینگ پادشاهی (Kingdom Holding) از سال 2020 تاکنون 3.4 میلیارد دلار در سطح جهان سرمایه گذاری کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شاهزاده الولید بن طلال، میلیاردر سعودی، در زمان حمله مسکو به اوکراین، بیش از 500 میلیون دلار در شرکت‌های روسی سرمایه‌گذاری کرد که نشانه‌ای از موضع سیاسی دقیقی است که کشور خلیج فارس با شریک اوپک پلاس حفظ کرده است.

بر اساس یک پرونده بورس اوراق بهادار، شرکت سرمایه گذاری شاهزاده الولید، Kingdom Holding Co.، رسیدهای سپرده گذاری صادر شده توسط گازپروم PSJC، Lukoil PJSC و Rosneft PJSC را در ماه فوریه به دست آورد. روسیه در 24 فوریه به اوکراین حمله کرد.

تاریخ مشخصی برای سرمایه‌گذاری‌ها مشخص نشده است و شرکت سعودی به سؤالاتی درباره اینکه آیا هنوز هم مالک آن است یا خیر، پاسخی نداد. پس از آغاز جنگ، زمانی که تجارت در مسکو متوقف شد و تحریم‌های غرب علیه روسیه اعمال شد، ارزش تمام این رسیدهای سپرده گذاری به سرعت کاهش یافت.

الولید که پدربزرگش بنیانگذار عربستان سعودی مدرن بود، یکی از ثروتمندترین مردان این کشور و با سابقه ترین سرمایه گذاران بین المللی است. اخیراً او تحت الشعاع صندوق دارایی پادشاهی تحت ریاست پسر عموی او، ولیعهد محمد بن سلمان قرار گرفته است که در ماه مه 16.9 درصد از سهام شرکت Kingdom Holding را به دست آورد.

aliazady 8.15.22

صندوق ثروت عربستان 1.5 میلیارد دلار از سهام شرکت الولید را تصاحب می کند. این سرمایه گذاری ها روابط ظریف عربستان سعودی با روسیه را در طول درگیری نشان می دهد، زیرا بسیاری از همسایگان خلیج فارس عقب نشینی کرده اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی، از زمان آغاز جنگ چندین بار با هم صحبت کرده‌اند. هر دو کشور در گروه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس برای مدیریت عرضه نفت با یکدیگر همکاری کرده‌اند و عمدتاً در برابر درخواست‌های رهبران غربی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای کمک به مقابله با نگرانی‌های تورم جهانی از طریق افزایش تولید نفت مقاومت کردند.

پوتین و خاورمیانه

شاهزاده الولید در سال 2017 به همراه سایر شاهزادگان و مقامات دولتی در هتل ریتز کارلتون پایتخت عربستان سعودی به عنوان بخشی از آنچه دولت آن را تحقیقات ضد فساد خواند، بازداشت شد. هیچ اتهام رسمی هرگز ارائه نشد، و او پس از 83 روز، پس از رسیدن به "تفاهم تایید شده" فاش نشده با دولت آزاد شد.

کینگدام هولدینگ در ماه فوریه 1.37 میلیارد ریال (365 میلیون دلار) در رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی گازپروم سرمایه گذاری کرد که بزرگترین سهم از آنهایی است که تاکنون در سال جاری فاش شده است. همچنین در همان ماه 196 میلیون ریال در رسیدهای سپرده جهانی روس نفت و 410 میلیون ریال در رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی لوک اویل بین فوریه تا مارس سرمایه گذاری کرد.

این خریدها بخشی از برنامه سرمایه گذاری Kingdom Holding است که بر تامین مالی جایگزین، انرژی، سرگرمی، هوش مصنوعی، بیمه، مدیریت دارایی، کالاها و وجوه متمرکز است.

سایر سرمایه گذاری ها

این شرکت سعودی از سال 2020 بر اساس این پرونده، 3.4 میلیارد دلار در سهام جهانی و رسیدهای سپرده گذاری سرمایه گذاری کرده است. بزرگترین سهام سرمایه گذاری به ارزش 2.5 میلیارد ریال در Telefonica SA اسپانیا بین آوریل تا آگوست 2020 بود.

همچنین سهام شرکت‌های Uber Technologies Inc.، TotalEnergies SE، Alibaba Group Holding Ltd. و BHP Group Ltd. را که عمدتاً در سال‌های 2020 و 2021 خریداری شده بود، افشا کرد. آخرین معامله ای که فاش کرد، سهام 178 میلیون ریالی در Hercules Capital Inc. بود.

در ماه ژوئن سهام این شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر نسبت به ابتدای جولای 17 درصد افزایش یافته است.

شاهزاده الولید، 67 ساله، پس از مشارکت در شرکت هایی مانند سیتی گروپ و اپل، به یکی از با سابقه ترین سرمایه گذاران سعودی تبدیل شد. او از تلاش های نوسازی شاهزاده محمد، از جمله دادن حق رانندگی به زنان، حمایت کرد.

اخیراً او فروش یک سهام در لیبل موسیقی روتانا خود را به گروه موسیقی وارنر اعلام کرده است و با فروش بخشی از سهام خود در هتل های زنجیره ای Four Seasons به بیل گیتس Cascade Investment LLC، 2.2 میلیارد دلار به دست آورد.

الولید به سرمایه گذاری های طولانی مدت معروف است و از طرفداران سرمایه گذار مشهور وارن بافت است. او زمانی خود را اوراکل معادل عربی اوماها نامید.