به گزارش اکوایران، در دومین روز درگیری‌های سودان بین نیروهای شبه‌نظامی آراس‌اف و ارتش این کشور، نیروهای ارتش به رهبری ژنرال البرهان پایگاه‌های شبه‌نظامیان را بمباران هوایی کردند. به گفته کادر امداد و درمان، نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

نبرد روز شنبه بین واحدهای ارتش وفادار به ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای انتقالی سودان و نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع (آراِس‌اِف) به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو، معروف به حمیدتی که معاون این شورا است، اتفاق افتاد.

به نوشته رویترز، از روز شنبه دو طرفی که برای برکناری عمر حسن البشیر، یک حاکم مستبد اسبق این کشور در سال ۲۰۱۹ با هم متحد شدند، به دلیل اختلاف بر سر ادغام نیروهای آراس‌اف در ارتش، با یکدیگر درگیری‌ها شده‌اند.

به گفته نمایندگی سازمان ملل در سودان، برهان و حمیدتی توافق کردند که از ساعت ۴ بعدازظهر، به مدت سه ساعت درگیری را متوقف کنند تا طرح تخلیه بشردوستانه پیشنهادی سازمان ملل انجام بگیرد؛ اما این توافق بعد از مدت کوتاهی تماماً نادیده گرفته شد.

با فرارسیدن شب، ساکنان از آتش توپخانه و غرش هواپیماهای جنگی در منطقه کفوری بحری، در آن‌سوی رودخانه نیل و در نزدیکی خارطوم که محل پایگاه آراس‌اف است خبر دادند.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که ارتش در حال تجدید حملات هوایی به پایگاه‌های آراس‌اف در عمران، شهر نزدیک خارطوم در آن‌سوی رود نیل و مناطق کفوری و شرق النیل در بحری است تا سربازان آر‌اس‌اف را فراری دهد.

ایالات متحده، چین، روسیه، مصر، عربستان سعودی، شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا خواستار پایان سریع این درگیری‌ها شده‌اند که بیش‌ازپیش، عامل تشدید بی‌ثباتی در منطقه است.

همسایگان و نهادهای منطقه‌ای برای پایان‌دادن به خشونت‌های روز یکشنبه دست‌به‌کار شده‌اند. دفتر ویلیام روتو، رئیس‌جمهور کنیا در توییتر اعلام کرد که مصر پیشنهاد میانجیگری را مطرح کرده و اداره بین‌دولتی توسعه آفریقا قصد دارد تا رؤسای جمهور کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی را در اسرع وقت برای آشتی‌دادن گروه‌های سودانی اعزام کند.

درگیری‌های آخر هفته به دنبال افزایش تنش‌ها بر سر ادغام نیروهای آراِس‌اِف در ارتش بود. اختلاف بر سر جدول زمانی ادغام، امضای توافقنامه گذار به دموکراسی پس از کودتای نظامی ۲۰۲۱ را به تأخیر انداخت.

درگیری‌های خارطوم

در بیانیه ارتش آمده است که درگیری‌ها در مجاورت مقر نظامی در مرکز خارطوم ادامه داشته و تک‌تیراندازهای آراس‌اف بر روی ساختمان‌ها مستقر شده‌اند.

به گفته شاهدان و ساکنان، اوایل روز یکشنبه ارتش علیه پادگان‌ها و پایگاه‌های آراس‌اف در منطقه خارطوم حملات هوایی انجام داد و توانست بیشتر تأسیسات شبه‌نظامیان را منهدم کند.

همچنین آنها گفتند که ارتش بیشتر کاخ ریاست‌جمهوری خارطوم را تصرف کرده است. قبلاً هر دو طرف ادعا کرده بودند که کنترل کاخ و سایر تأسیسات کلیدی خارطوم را به دست گرفته‌اند.

شاهدان گفتند که اعضای آراس‌اف در داخل فرودگاه بین‌المللی خارطوم که در محاصره ارتش است، باقی مانده‌اند؛ اما ارتش از حمله به آنها برای جلوگیری از واردکردن خسارت به فرودگاه خودداری کرد.

دست برتری نیروهای ژنرال البرهان علیه شبه‌نظامیان

یک رویارویی طولانی‌مدت می‌تواند سودان که هم‌اکنون نیز با فروپاشی اقتصادی و خشونت‌های قبیله‌ای روبرو است را وارد بحران گسترده‌تری کرده و حرکت به سمت انتخابات را از مسیر خود خارج کند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دنبال کنترل مسیر اتفاقات سودان بودند؛ زیرا گذار از حکومت بشیر را راهی برای کاهش نفوذ اسلام‌گرایان و بهبود ثبات در منطقه می‌دانند.

آنها همچنین در بخش‌هایی از جمله کشاورزی که سودان در آن ظرفیت گسترده‌ای دارد و بنادر دریای سرخ سودان، به دنبال سرمایه‌گذاری بوده‌اند.

تلفات غیرنظامی

اتحادیه پزشکان سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دست‌کم ۹۷ غیرنظامی کشته و ۳۶۵ نفر زخمی شده‌اند.

پیش‌تر کمیته مرکزی پزشکان سودانی گزارش داده بود که از زمان شروع درگیری‌ها حداقل ۵۶ غیرنظامی کشته و ۵۹۵ نفر از جمله نظامی‌ها زخمی شده‌اند.

رسانه دولتی عربستان سعودی در روز یکشنبه اعلام کرد که فیصل بن فرحان بن آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با برهان و حمدتی تماس تلفنی جداگانه داشته و خواستار پایان‌دادن به درگیری‌ها شده است.

نیروهای مسلح سودان گفتند که تا زمان انحلال نیروهای آراس‌اف، با آن‌ها مذاکره نخواهند کرد. ارتش به سربازان آراس‌اف گفت که خود را به واحدهای ارتش مجاور معرفی کنند.

تلویزیون دولتی نیز در بعدازظهر یکشنبه پخش برنامه‌های خود را قطع کرد. اقدامی که به گفته کارمندان برای جلوگیری از پخش پروپاگانداهای آراس‌اف انجام شد که پس از ورود نیروهای شبه‌نظامی به ساختمان اصلی تلویزیون دولتی اتفاق افتاد.