به گزارش اکوایران، رو یکشنبه، پس از درگیری‌هایی که در آن تعداد زیادی سرباز و دست‌کم ۵۶ غیرنظامی کشته شدند، ارتش سودان علیه نیروهای شبه‌نظامی نزدیک پایتخت، حملات هوایی را آغاز کرد.

به نوشته رویترز، شاهدان عینی در اواخر روز شنبه گفتند که در پایان یک نبرد سنگین، پایگاه نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی دولت (آراِس‌اِف) در شهر ام‌درمان که در نزدیکی شهر خارطوم، پایتخت سودان قرار دارد، توسط ارتش مورد حمله قرار گرفت.

به گفته تحلیلگران، ارتش و آراِس‌اِف که ۱۰۰ هزار نیرو دارند، برای کسب قدرت با یکدیگر در جنگ هستند. در همین حین، جناح‌های سیاسی نیز پس از کودتای نظامی سال ۲۰۲۱، مشغول مذاکره برای تشکیل دولتی انتقالی هستند.

در ساعات اولیه صبح یکشنبه، شاهدان عینی صدای شلیک توپخانه را در سراسر خارطوم، ام‌درمان و شهر بَحری شنیدند. همچنین صدای تیراندازی در شهر بندر سودان دریای سرخ شنیده شد که قبلاً در آن خبری از درگیری‌ها نبود.

اتحادیه پزشکان سودان گزارش داد که از زمان شروع درگیری‌ها در روز شنبه، حداقل ۵۶ غیرنظامی کشته و ۵۹۵ نفر از جمله سربازان زخمی شده‌اند.

همچنین این نهاد بدون اشاره به تعداد مشخصی اعلام کرد که تعداد زیادی پرسنل نظامی نیز کشته شدند.

آر‌اس‌اف مدعی شد که کاخ ریاست‌جمهوری، اقامتگاه فرمانده ارتش، ایستگاه تلویزیون دولتی و فرودگاه‌های خارطوم، شهر شمالی مرو، الفاشر و ایالت دارفور غربی را تصرف کرده است. اما ارتش این ادعاها را رد کرده است.

نیروی هوایی سودان به مردم گفت در حین انجام آنچه که آن را «گَشت هوایی از فعالیت‌های آراس‌اف» خواند، در خانه بمانند. مدارس، بانک‌ها و دفاتر دولتی ایالت خارطوم نیز در روز یکشنبه تعطیل شدند.

صدای تیراندازی و انفجار در سرتاسر پایتخت شنیده می‌شد. تصاویر تلویزیونی دود برخاسته از چند منطقه را نشان می‌داد. شبکه‌های اجتماعی نیز پرواز جت‌های نظامی بر فراز شهر و در ارتفاع پایین را ضبط کردند.

یک خبرنگار رویترز ماشین‌های زرهی و توپخانه را در خیابان‌ها مشاهده کرد و صدای شلیک تسلیحات سنگین در نزدیکی مقر ارتش و نیروهای آراس‌اف را شنید.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش به الجزیره گفت: نیروهای آراس‌اف باید عقب‌نشینی کنند: اگر آنها عاقل باشند، نیروهای خود را از خارطوم می‌گردانند. اما اگر به اقداماتشان ادامه دهند، ما نیز مجبور می‌شویم نیروهایی را از سایر مناطق به خارطوم اعزام کنیم.

نیروهای مسلح سودان تأکید کردند که با نیروهای آراِس‌اف مذاکره نکرده مگر اینکه این نیرو منحل شود. ارتش به سربازان آر‌اس‌اف گفت که خود را به واحدهای ارتش معرفی کنند که می‌تواند نیروهای آر‌اس‌اف را کاهش دهد.

درگیری نیروهای ارتش سودان و آراِس‌اِف به خارطوم رسید

ژنرال محمد حمدان دقلو، رهبر آر‌اس‌اف که به حمیدتی معروف است، برهان را جنایت‌کار و دروغگو خواند.

حمیدتی گفت: ما می‌دانیم کجا پنهان شده‌اید. وقتی دستمان بهتان برسد، شما را به دست عدالت می‌سپاریم یا اینکه مثل سگ می‌میرید.

یک طول‌کشیدن جنگ سودان می‌تواند این کشور را که با فروپاشی اقتصادی و خشونت قبیله‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند، وارد مخمصه بزرگ‌تری کرده و تلاش‌ها برای حرکت به سمت انتخابات را از مسیر خود خارج کند.

راه‌حل سیاسی

این درگیری‌ها به دنبال افزایش تنش‌ها بر سر ادغام نیروهای آراِس‌اِف در ارتش اتفاق افتاد. این اختلاف نظر باعث شد که امضای توافق‌نامه گذار به دموکراسی توسط احزاب سیاسی را تأخیر انداخته است.

ائتلافی از گروه‌های غیرنظامی که در ماه دسامبر پیش‌نویس این توافقنامه را امضا کرده بودند، روز شنبه خواستار توقف فوری درگیری‌ها شده تا از سقوط سودان به فروپاشی کامل جلوگیری شود.

آنها در بیانیه‌ای گفتند: این یک لحظه مهم در تاریخ کشور ما است. این جنگی است که هیچ برنده‌ای نداشته و کشورمان را برای همیشه ویران خواهد کرد.

آراس‌اف ارتش را متهم کرد که توطئه‌ای توسط وفاداران به عمر حسن البشیر، رئیس‌جمهور قدرتمند سابق که در سال ۲۰۱۹ در کودتا از قدرت برکنار شد را پیش می‌برند. همچنین البشیر بعد از برکناری تلاش کرد که با کودتایی به قدرت برگردد. کودتای سال ۲۰۲۱ نیز نخست‌وزیر منتخب غیرنظامی این کشور را برکنار کرد.

شاهدان عینی از وقوع درگیری‌ها در مناطق خارجی پایتخت خبر دادند که شامل آتش سنگین در منطقه «مروی» بود.

ویدئویی که آراس‌اف به اشتراک گذاشته است، سربازان مصری را نشان می‌دهد که در مروی به آنها تسلیم می‌شوند. مصر گفت که این نیروها برای تمرین با همتایان سودانی خود به این کشور اعزام شده بودند.

حمیدتی به اسکای‌نیوز عربی گفت که امنیت مصری‌ها را تأمین کرده و نیروهای آراس‌اف در بازگرداندن آن‌ها با قاهره همکاری خواهد کرد.

گزارش‌های تأییدنشده تحلیلگران اطلاعاتی حاکی از آن است که چندین هواپیمای جنگی نیروی هوایی مصر و خلبان‌های آنها به همراه تسلیحات و خودروهای نظامی سودانی به دست نیروهای آر‌اس‌اف افتادند.

قدرت‌های بین‌المللی از جمله ایالات متحده، روسیه، مصر، عربستان سعودی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا خواستار توقف فوری درگیری‌ها شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز شنبه گفت که پس از مشورت با وزرای امور خارجه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، آنها توافق کردند که طرف‌های درگیر سودان بایستی فوراً و بدون هیچ پیش‌شرطی به خصومت‌ها پایان دهند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داد که پس از یک تماس تلفنی، وزرای خارجه عربستان، آمریکا و امارات خواستار بازگشت به چارچوب توافق گذار به دموکراسی شدند.

همچنین به گفته سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با برهان، حمیدتی و عبدالفتاح السیسی گفت‌و‌گو کرد.