به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در واکنش به هشدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ممکن است از ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل عملیات برنامه ریزی شده در رفح خودداری شود، گفت «اگر مجبور باشیم، با ناخن‌هایمان می‌جنگیم.»

تهدید طولانی مدت اسرائیل علیه رفح، جایی که مدعی است هزاران نیروی حماس و احتمالاً ده‌ها اسیر که در حمله 7 اکتبر دستگیر کرده‌اند، در میان بیش از یک میلیون فلسطینی آواره جنگی محبوس شده‌اند، این هفته با تخلیه برخی غیرنظامیان و به دنبال آن حملات محدود، آغاز شد.

به گزارش رویترز، دولت بایدن گفته است که نمی‌تواند از تهاجم بزرگ رفح در غیاب طرحی معتبر برای محافظت از غیرنظامیان حمایت کند. در مقابل اسرائیل گفته است که پیروزی در درگیری هفت ماهه بدون تصرف رفح غیرممکن است.

دولت نتانیاهو نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه واشنگتن ارسال سلاح را متوقف می‌کند سکوت کرده بود، تا اینکه روز چهارشنبه، بایدن این اقدام را علنی کرد و گفت که این بخشی از هشدار ایالات متحده به اسرائیلی‌ها است که «به رفح نروند».

نتانیاهو بدون اشاره به اطلاعیه آمریکا گفت: «اگر باید تنها بایستیم، تنها خواهیم ایستاد.»

او در بیانیه‌ای ویدیویی گفت: «اگر مجبور باشیم، با ناخن‌هایمان می‌جنگیم. اما ما خیلی بیشتر از ناخن‌هایمان داریم و با این قدرت روحی، با هم پیروز خواهیم شد.»

اما نتانیاهو در مصاحبه‌ای با تلویزیون آمریکا گفت امیدوار است او و بایدن بتوانند بر اختلافات خود بر سر جنگ غزه غلبه کنند. نتانیاهو در برنامه «دکتر فیل پرایم تایم» گفت: «ما اغلب توافقات خود را داشتیم، اما اختلافات خود را هم داشتیم و توانستیم بر آنها غلبه کنیم.»

او گفت: «امیدوارم اکنون بتوانیم بر آنها غلبه کنیم، اما ما آنچه را که باید برای محافظت از اسرائیل انجام دهیم.»

اظهارات نخست وزیر محافظه کار اسرائیل در سخنرانی ویدئویی توسط دو عضو دیگر کابینه جنگ او - یوآو گالانت، وزیر دفاع و بنی گانتز، وزیر دفاع سابق میانه‌رو منعکس شد، اگرچه هیچ یک به صراحت نگفتند که دستور پاکسازی عمیق‌تر رفح صادر خواهد شد.

گالانت در یک سخنرانی گفت: «من دشمنان اسرائیل و همچنین بهترین دوستانمان را مخاطب قرار می‌دهم و می‌گویم که اسرائیل را نمی‌توان تحت فشار قرار داد. ما قوی خواهیم ایستاد، به اهداف خود خواهیم رسید. به حماس ضربه می‌زنیم، حزب الله (لبنان) را خواهیم زد و به امنیت خواهیم رسید.»

گانتز از آنچه ارتش اسرائیل به عنوان حمایت و تدارکات بی سابقه ایالات متحده در جنگ توصیف کرده است، ابراز قدردانی کرد.

او در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «اسرائیل از نظر امنیتی و اخلاقی وظیفه دارد به جنگ ادامه دهد تا اسرای خود را بازگرداند و به تهدید حماس علیه جنوب اسرائیل پایان دهد. و ایالات متحده وظیفه اخلاقی و راهبردی دارد ابزارهای لازم برای این مأموریت را به اسرائیل برساند.»

به موازات مناقشه عمومی، ایالات متحده در تلاش است تا مذاکراتی را با میانجیگری مصر و قطر بین اسرائیل و حماس انجام دهد تا برخی از اسرا را آزاد کند.

آن‌ها با درخواست حماس برای پایان دادن به جنگ غزه دچار مشکل شده‌اند. اسرائیل فقط حاضر به آتش‌بس است. مذاکره کنندگان روز پنجشنبه آخرین نشست‌ها در قاهره را بدون توافق ترک کردند و اسرائیل گفت که به عملیات برنامه‌ریزی شده رفح ادامه خواهد داد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، در یک نشست خبری گفت که نیروهای مسلح مهمات کافی برای رفح «و سایر عملیات‌های برنامه‌ریزی شده» در اختیار دارند.