به گزارش اکوایران، «تداوم درگیری خونین در سودان»، «اظهارات جنجالی مدودف»، «آزادی 100 زندانی اوکراین به مناسبت عید پاک»، «واکنش بروکسل به ممنوعیت واردات غلات اوکراین به دو کشور اروپایی»، «ادعای العربی الجدید، سفر هیاتی از حماس به عربستان»، «تعطیلی آخرین نیروگاه هسته ای آلمان»، «هشدار ترامپ نسبت به شکست دلار در نبردی ارزی» و «گفتگوی شاهزاده و عمار حکیم با محوریت ایران» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

تداوم درگیری خونین در سودان؛ نیروهای پشتیبانی سریع از تصرف 90 درصد پایتخت خبر دادند

یک کمیته پزشکی اعلام کرد، در جریان درگیری نظامی بین یگان‌های ارتش سودان با یک گروه شبه‌نظامی در خارطوم، پایتخت سودان، و چند شهر دیگر دست‌کم 59 نغیر نظامی از جمله کارکنان سازمان ملل کشته شدند.به نوشته رویترز، این گروه پزشکی می‌گوید درگیری‌ها در فرودگاه خارطوم، شهر «ام درمان» و همچنین در شهرهای نیالا، العبید و الفاشر که در غرب پایتخت تلفات برجای گذاشته است.شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» مدعی شدند که کاخ ریاست جمهوری، اقامتگاه فرمانده ارتش، ایستگاه تلویزیون دولتی و فرودگاه های خارطوم، شهر شمالی مرو، الفاشر و ایالت دارفور غربی را تصرف کرده‌اند. این در حالی است که ارتش سودان این ادعاها را رد می‌کند.در این درگیری‌ها «نیروهای پشتیبانی سریع» تحت فرماندهی محمد حمدان دگالو، معاون رهبر این کشور با یگان‌های ارتشی وفادار به ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر سودان، درگیر هستند.

اظهارات جنجالی مدودف؛ لهستان نابود خواهد شد!

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر پیشین روسیه بار دیگر سخنان تندی علیه غرب و ناتو بیان کرد.مدودف در توییتر خود به سه زبان روسی، انگلیسی و لهستانی نوشت: «یک احمق به نام ماتئوس موراویسکی گفته است که اوکراین حق حمله به روسیه را دارد و او نگران جنگ ناتو علیه روسیه نیست زیرا روسیه به سرعت شکست می‌خورد».مدودف در ادامه توییت خود می‌گوید که او نمی‌داند چه کسی در چنین جنگی پیروز یا بازنده خواهد شد، اما با توجه به نقش لهستان به‌عنوان پایگاه ناتو در اروپا، این کشور به همراه نخست‌وزیر احمقش قطعا نابود خواهد شد.لهستان یکی از حامیان اصلی اوکراین در مبارزه با نیروهای متجاوز روسیه است. ورشو به عنوان بخشی از کمک‌های نظامی خود، هشت فروند جنگنده میگ ۲۹ ساخت شوروی سابق را به کی‌یف تحویل داد.

آزادی 100 زندانی اوکراین به مناسبت عید پاک

بر اساس ویدئویی که یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به روسیه منتشرشده، دست کم یک‌صد اسیر جنگی اوکراین در عید پاک مسیحیان ارتدوکس آزاد شدند.به نوشته خبرگزاری رویترز، پریگوژین در این ویدئو می‌گوید: آنها را آماده کنید، آب و غذا دهید و زخمی‌ها را معاینه کنید.در ادامه ویدئو نیز گروهی از اسرای اوکراینی دیده می‌شوند که به آنها گفته می‌شود که به مناسب عید پاک به نیروهای کشورشان تحویل داده خواهند شد.آندری یِرماک، فرمانده ستاد کل ارتش اوکراین گفت که ۱۳۰ اسیر جنگی این کشور در «تبادل بزرگ عید پاک» آزاد شده و به خانه بازگشته‌اند. وی از تعداد اسرای جنگی آزادشده روسیه اما اطلاعاتی ارائه نداد.نیروهای واگنر رفته رفته در حال بیرون راندن نیروهای اوکراین از شهر راهبردی باخموت در شرق اوکراین بیرون هستند.

واکنش بروکسل به ممنوعیت واردات غلات اوکراین به دو کشور اروپایی

اتحادیه اروپا به اقدام تجاری یکجانبه لهستان و مجارستان در ممنوعیت واردات غلات از اوکراین واکنش نشان داد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.به نوشته یورونیوز، این موضع پس از آن مطرح شد که کشورهای لهستان و مجارستان به تازگی واردات غلات و سایر مواد غذایی از اوکراین را با هدف حمایت از بخش کشاورزی ومحصولات داخلی خود ممنوع اعلام کرده‌اند.مقادیر زیادی از غلات اوکراینی که ارزان‌تر از تولیدات مشابه اتحادیه اروپا است پس ازتهاجم روسیه و مسدود شدن برخی بنادر دریای سیاه به دلیل تنگناهای لجستیکی به کشورهای اروپای مرکزی نرسید؛ مسئله‌ای که مشکلاتی از قبیل افزایش‌ قیمت‌ها و فروش محصولات برای کشاورزان محلی را رقم زد.سخنگوی کمیسیون اروپا در این خصوص با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما از تصمیم‌های اعلام شده لهستان و مجارستان در مورد ممنوعیت واردات غلات و سایر محصولات کشاورزی از اوکراین مطلع هستیم. در این زمینه، مهم است که تاکید کنیم سیاست تجاری در صلاحیت انحصاری اتحادیه اروپا است و بنابراین، اقدامات یکجانبه قابل قبول نیست.»

ادعای العربی الجدید، سفر هیاتی از حماس به عربستان

روزنامه العربی الجدید به نقل از منابعی که آن‌ها را ویژه خواند، ادعا کرد هیأتی از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، برای ادای مناسک عمره وارد عربستان سعودی خواهد شد.این روزنامه قطری مدعی شد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در صدر این هیأت وارد عربستان خواهد شد.العربی الجدید در ادامه به اظهارات پیشین موسی ابو مرزوق مسئول روابط بین‌الملل حماس اشاره کرد و افزود که او پیشتر گفته بود تلاش این جنبش برای بستن پرونده اختلافات با عربستان سعودی ادامه دارد و مسائل حل‌نشده در حال برچیده شدن است. ابومرزوق همچنین عنوان کرده بود که حماس از گفت‌و‌گو و بازگردانی روابط با عربستان به حالت عادی استقبال می‌کند.ادعای این رسانه قطری در حالی مطرح شده است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین هنوز بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرده است. در سال ۲۰۱۵ نیز هیأتی از اعضای حماس به عربستان سعودی سفر کرده بود، اما این سفر ثمره‌ای به دنبال نداشت.

تعطیلی آخرین نیروگاه هسته ای آلمان

آلمان در چارچوب یک طرح از پیش برنامه‌ریزی شده دراز مدت به منظور پایان دادن به روند تولید برق از طریق انرژی اتمی روز شنبه سه رآکتور هسته‌ای باقی مانده خود را متوقف کرد.به نوشته یورونیوز، این طرح با توجه به بحران انرژی ناشی از تنش‌ و مناقشه جاری در اروپا و نیز شرایط اضطراری آب و هوایی با انتقادهایی همراه و بحث‌انگیز شده است.بر این اساس سه نیروگاه‌ هسته‌ای «ایزار۲» در جنوب شرقی، «نکاروشتایم» در جنوب غربی و «امسلاند» در شمال غربی آلمان از نیمه شب شنبه پانزدهم آوریل تعطیل و از مدار خارج شدند.این سه نیروگاه هسته‌ای باقی‌مانده در آلمان ابتدا قرار بود ۳۱ مارس تعطیل شوند اما دولت این کشور بدون زیر سوال بردن تصمیم‌ از پیش اتخاذ شده برای خروج از تولید برق هسته‌ای، چند هفته دیگر برای تعطیلی به آنها مهلت داد.اقتصاد اول اروپا بدین ترتیب با بستن کلیه نیروگاه‌های هسته‌ای خود فصل تازه‌ای را در زمینه تامین انرژی آغاز خواهد کرد.

هشدار ترامپ نسبت به شکست دلار در نبرد ارزی

دونالد ترامپ هشدار داد، اگر آمریکا در جنگ ارزی به چین ببازد به معنای شکست ایالات متحده در یک جنگ جهانی است.رئیس‌جمهوری سابق آمریکا طی مصاحبه‌ای با فاکس نیوز بیان کرد: اگر آمریکا در جنگ ارزی به چین ببازد، ما به یک کشور درجه دوم تبدیل خواهیم شد. دلار آمریکا چیزی است که ما را قوی و قدرتمند نگه می‌دارد.او در این مصاحبه گفت: ایران از طریق چین با عربستان سعودی توافق می‌کند و چین قدرت را به دست می‌گیرد. چین می‌خواهد استاندارد ارزی را تغییر دهد و اگر چنین چیزی رخ دهد و ما (آمریکا) در این موضوع به چین ببازیم، انگار در یک جنگ جهانی شکست می‌خوریم و بدین ترتیب به کشوری درجه دوم تبدیل خواهیم شد.ترامپ همچنین مدعی شد: کشورهای غربی ارتباط با برزیل را به دلیل نفوذ چین از دست داده‌اند و این کشورها در آستانه قطع ارتباط با کلمبیا هستند. از طرف دیگر، ایران و روسیه هم با چین متحد شده‌اند.

گفتگوی شاهزاده و عمار حکیم با محوریت ایران

ایسنا: رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با ولیعهد سعودی تاکید کرد که تحولات دیپلماتیک میان ریاض و تهران بر سراسر منطقه تأثیر خواهد گذاشت.به گزارش دفتر اطلاع رسانی جریان حکمت ملی عراق، «سیدعمار حکیم»، رهبر این جریان در ادامه سفرهای رمضانی خود به منطقه وارد جده شد و با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان دیدار کرد.تحولات سیاسی عراق و منطقه و روابط بغداد و ریاض از موضوعات مورد بحث در این دیدار بود و حکیم بر حمایت از هر اقدامی که موجب کاهش خشونت و جنگ در یمن شود و به بازگشت این کشور به جایگاه خود در جهان عرب و منطقه بینجامد تأکید کرد.او همچنین از گام‌های عملی جاری برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرد.رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه تأکید کرد که تحولات دیپلماتیک میان ریاض و تهران بر سراسر منطقه تأثیر خواهد گذاشت. حکیم همچنین گفتمان اعتدالی را که میان نیروهای منطقه‌ای برای رسیدن به دیدگاهی مشترک برای مدیریت روابط حاکم شده شایسته تحسین دانست.

اقدام جدید واشنگتن علیه سپاه پاسداران

وزرات امور خارجه آمریکا در اطلاعیه جدیدی، از همه کاربران رسانه‌های اجتماعی خواست چنانچه درباره «شبکه مالی سپاه» اطلاعاتی دارند، آن را از مسیرهایی همچون سیگنال، تلگرام یا واتس‌اپ برای این وزارتخانه بفرستند و در قبال آن پاداش مالی دریافت کنند.

وزارت خارجه آمریکا برای دریافت این اطلاعات پاداشی تا سقف ۱۵ میلیون دلار در نظر گرفته است.