به گزارش اکوایران، نیروهای روسیه روز جمعه یک حمله زمینی زرهی را در نزدیکی خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال شرق این کشور آغاز کردند و به دستاوردهای محدودی دست یافتند، و بدین ترتیب جبهه جدیدی را در جنگی گشودند که مدتهاست در شرق و جنوب در جریان بوده است.

همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در مناطق مرزی این منطقه، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد نیروهای کمکی اعزام کرده است و افزود که روسیه شهر مرزی ووچانسک را با بمب‌های هوایی هدایت شونده و توپخانه هدف قرار داده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: «تلاش دشمن برای شکستن خط پدافندی ما تحت پوشش خودروهای زرهی حدود ساعت 5 صبح صورت گرفت. هم اکنون، این حملات دفع شده‌اند؛ اما نبردها با شدت‌های متفاوت ادامه دارند.»

یک منبع نظامی ارشد اوکراینی گفت که نیروهای روسی 1 کیلومتر در داخل مرز اوکراین، در نزدیکی ووچانسک پیشروی کرده‌اند و مقامات در تلاش برای تخلیه شهر از غیر نظامیان هستند.

این منبع گفت که نیروهای روسی قصد داشتند به عنوان بخشی از تلاش برای ایجاد یک منطقه حائل، نیروهای اوکراینی را تا 10 کیلومتری در داخل اوکراین به عقب برانند، اما نیروهای کی‌یف در تلاش هستند تا آن‌ها را متوقف کنند.

هیچ اظهارنظر فوری از سوی روسیه وجود نداشته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک کنفرانس مطبوعاتی در کیف گفت که نیروهای اوکراینی برای مقابله با این حمله آماده شده‌اند، اما گفت که مسکو می‌تواند نیروهای بیشتری را به منطقه اعزام کند.

اوکراین در سال 2022 و پس از تهاجم گسترده روسیه در فوریه همان سال، نیروهای روسی را از اکثر مناطق خارکف بیرون راند. اما پس از پشت سر گذاشتن یک ضد حمله اوکراینی در سال گذشته، نیروهای روسیه به موضع تهاجمی بازگشتند و به آرامی در منطقه دونتسک که در جنوب خارکف واقع شده است، پیشروی کردند.

نگرانی اوکراین نسبت به نیات کرملین در منطقه خارکف در ماه مارس افزایش یافت، زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواستار ایجاد یک منطقه حائل در داخل خاک اوکراین شد. او گفت که این کار برای محافظت از روسیه در برابر گلوله‌باران و تهاجمات مرزی لازم است.

از آن زمان، خارکف، که به دلیل نزدیکی به روسیه آسیب‌پذیر است، در معرض حملات هوایی قرار گرفت که به زیرساخت‌های برق آن آسیب رساند.

بیش از دو سال پس از تهاجم مسکو، شتاب میدان نبرد به نفع روسیه است و اوکراین با کمبود نیروی انسانی و ذخایر گلوله‌های توپخانه و دفاع هوایی مواجه است.