به گزارش اکوایران، روسیه طی بزرگ‌ترین حمله هوایی در هفته‌های آسیب زیادی را بر شبکه برق اوکراین وارد کرد.

به گفته مقامات کیف، موشک‌ها و پهپادهای روسی نزدیک به دوازده تأسیسات زیرساختی حیاتی اوکراین را در یک حمله هوایی بزرگ در اوایل روز چهارشنبه مورد اصابت قرار دادند و به سه نیروگاه حرارتی دوران شوروی آسیب جدی وارد کردند.

نیروی هوایی اوکراین 39 موشک از 55 موشک و 20 فروند از 21 پهپاد تهاجمی مورد استفاده در این حمله را سرنگون کرده است. حمله‌ای که به سیستم انرژی تحت محاصره اوکراین فشار بیشتری وارد می‌کند.

به گزارش رویترز، وزیر انرژی اوکراین جرمن گالوشچنکو در اپلیکیشن تلگرام نوشت: «یک حمله گسترده دیگر به صنعت انرژی ما!»

ایهور کلیمنکو، وزیر کشور گفت که دو نفر در منطقه کیف و یک نفر در منطقه کیرووهراد زخمی شدند. او گفت که حدود 350 امدادگر برای به حداقل رساندن خسارات وارده به چندین تأسیسات انرژی، 30 خانه، وسایل نقلیه عمومی، خودروها و یک ایستگاه آتش نشانی در حال تلاش بودند.

گالوشچنکو گفت که تاسیسات تولید و انتقال برق در مناطق پولتاوا، کیرووهراد، زاپوریژیا، لویو، ایوانو-فرانکیفسک و وینیتسیا هدف قرار گرفتند. این حمله آخرین مورد از موج حملات به زیرساخت‌های حیاتی  انرژی بود که در ماه مارس آغاز شد.

این حملات قبلاً مقامات را مجبور کرده است که خاموشی‌های برقی را در چندین منطقه اعمال کنند، اما تأثیر کامل آنها احتمالاً در اواخر سال که مصرف انرژی در اوج تابستان و در زمستان به اوج خود می‌رسد احساس خواهد شد.

به غیر از جنوب شرقی زاپوریژیا، همه آن مناطق دور از خطوط مقدم در شرق قرار دارند که در آن نبردهای شدیدی در جریان است و روسیه در حال پیشروی است.

به عنوان بخشی از سیاست محرمانه بودن در زمان جنگ که کیف می‌گوید برای جلوگیری از استفاده روسیه از اطلاعات برای حملات هوایی بیشتر لازم است، گالوشچنکو نامی از تأسیسات مورد حمله نبرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار لویو گفت که روسیه همچنین به تاسیسات ذخیره گاز طبیعی در غرب کشور حمله کرد.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند، اما سیستم انرژی اوکراین را یک هدف نظامی قانونی می‌داند.

اوکراین

روز یادبود

این حملات هوایی در روز گرامیداشت پیروزی اوکراین بر نازیسم در جنگ جهانی دوم انجام شد، چیزی که رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در سخنرانی خود در تلگرام همراه با تهاجم فوریه 2022 بر آن تاکید کرد. او گفت: «جهان در جریان احیای نازیسم در ساعت 5 صبح 24 فوریه 2022 درخوب بود و امروز، هرکسی که جنگ جهانی دوم را به یاد می‌آورد و هنوز زنده است، احساس دژاوو می‌کند.»

اپراتور شبکه یوکرنرگو بدون ارائه جزئیات بیشتر در تلگرام گفت که تجهیزات یکی از تاسیساتش در مرکز اوکراین آسیب دیده است.

فیلیپ پرونین، فرماندار منطقه پولتاوا در تلگرام نوشت در منطقه مرکزی پولتاوا، یک تاسیسات زیرساخت انرژی مورد اصابت یک پهپاد قرار گرفت و باعث آتش‌سوزی شد. بر اساس اطلاعات اولیه این حمله تلفات جانی نداشته است.

فرمانداران مناطق وینیتسیا و زاپوریژیا به طور جداگانه و بدون ارائه جزئیات بیشتر گفتند که تأسیسات زیرساختی غیرنظامی مهم آسیب دیده‌اند.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی این شهر در تلگرام گفت: «تمام موشک‌هایی که کیف را هدف قرار داده بودند منهدم شدند. در نتیجه این حمله خسارات یا تلفات جدی وارد نشده است.»

به گفته مقامات منطقه، سامانه‌های پدافند هوایی همچنین در دفع حمله روسیه بر فراز منطقه لویو که هم مرز با لهستان عضو ناتو است و چندین انفجار در آن رخ داد، درگیر شدند.