به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در دومین سفر خود به استان قم با جمعی از علما و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد. 

جزئیات دیدار رئیسی با آیت‌الله شبیری زنجانی

رئیس جمهور در دیدار آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، استماع آرا و نظرات مراجع معظم تقلید و ارائه گزارش از اوضاع کشور به ایشان را از تکالیف ضروری کارگزاران اجرایی کشور دانست و تداوم دعای خیر و رهنمودهای ایشان به دولتمردان را خواستار شد.

 آیت‌الله شبیری زنجانی در این دیدار برای موفقیت دولت در انجام امور کشور و تداوم خدمت به مردم از خداوند متعال طلب توفیق کرد.

آیت‌الله سبحانی: دولت به بهبود معیشت اقشار کم درآمد توجه کند

رئیسی در دیدار با آیت‌الله العظمی سبحانی درباره اقدامات دولت برای رفع مشکلات و بهبود اداره امور کشور، گفت: آمارها و شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد دولت در مسیر صحیح برای حل مشکلات گام برمی‌دارد و کاهش مشکلاتی نظیر بیکاری، احیای واحدهای تولیدی راکد، کاهشی شدن نرخ تورم و رشد نقدینگی و بهبود وضعیت ناهنجاری‌های اجتماعی در راستای پیگیری دغدغه عموم مردم کشور گواه این مدعاست.

رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت برای رفع مشکل مسکن به عنوان یک دغدغه جدی در جامعه، به تلاش برای جبران کاستی‌ها و کم‌کاری‌های باقیمانده از گذشته و تغییر رویکرد دولت در ساخت واحدهای مسکونی ویلایی به جای واحدهای آپارتمانی در مناطقی که مشکل تامین زمین وجود ندارد، اقدام کرده است. 

رئیسی افزایش دریافتی مستمری بگیران، رایگان شدن آب، برق و بیمه سلامت برای دهک‌های پایین، تلاش برای توانمندسازی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و اجرای طرح کالابرگ را بخشی دیگر از تلاش‌ها و برنامه‌های دولت برای بهبود معیشت اقشار کم درآمد دانسته است.

آیت‌الله سبحانی در این دیدار اظهار کرد: تلاش‌ها و سفرهای استانی دولت تاثیر جدی و قابل توجهی در تسریع روند پیشرفت کشور و از جمله تغییر ملموس وضعیت استان قم داشته است.

براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، این مرجع تقلید با بیان اینکه تلاش برای تبدیل مشکلات و تهدیدها به فرصت سازندگی و آبادانی، روند ترقی و پیشرفت کشور را سرعت خواهد بخشید، خواستار توجه بیشتر به مسائلی از جمله بهبود معیشت اقشار کم درآمد، مهار عوامل تورم‌زا در اقتصاد کشور، تلاش برای کاهش تصادفات جاده‌ای و توجه به ملاحظات دینی در ساخت مسکن شد.

 آیت‌الله نوری همدانی: ارزش پول ملی را یک مشکل اساسی است

 

 

رئیس دولت سیزدهم در دیدار با آیت‌الله العظمی نوری همدانی اظهار کرد: همه تلاش بنده و دولت این است که با وجود موانع و مشکلات، شتاب روند رشد کشور را افزایش دهیم و به لطف خدا توانسته‌ایم علی‌رغم دشمنی‌ها و فشارهای بی‌نظیر در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش بیکاری و احیای واحدهای راکد گام‌های مثبتی برداریم.

رئیسی افزایش تا سه برابری مستمری سه دهک اول، خدمات آب، برق، گاز و بیمه سلامت رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، افزایش خروج افراد از پوشش نهادهای حمایتی در نتیجه سیاست‌های توانمندسازی، افزایش ارزش یارانه و کاهش تاثیرپذیری معیشت مردم از نوسانات ارزی در نتیجه توزیع کالابرگ را از اقدامات دولت سیزدهم دانست. 

رئیس دولت سیزدهم بهبود حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان به نسبت افزایش تورم، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، بهبود شاخص‌های سلامت در نتیجه توسعه و افزایش امکانات و ظرفیت‌های بیمارستانی و تلاش برای رفع ریشه‌های تورم را از دیگر اقدامات مهم دولت در دو سال و نیم گذشته دانست.

رئیسی تاکید کرد: دشمن نهایت تلاش خود را می‌کند تا با سیاه‌نمایی و شائبه‌افکنی مردم را ناامید کند، اما دولت متقابلا در میدان اقدام و عمل برای ارتقای امید و اعتماد مردم تلاش می‌کند.

رئیس دولت سیزدهم افزایش بیش از 2 برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و رسیدن ارزش صادرات محصولات فناورانه به بیش از 2 میلیارد دلار در سال 1402 را از تلاش‌های دولت برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها در جهت پیشرفت کشور برشمرد.

براساس اعلام جماران به نقل از دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی، این مرجع تقلید اظهار کرد: اینکه شما شبانه روز خدمت می‌کنید و بااخلاص در حال فعالیت هستید شکی نیست اما امروز اقتصاد و معیشت مردم در سختی بسیار است و هر کجا قدم می‌گذارید مردم‌ از گرانی و سختی زندگی می‌گویند. بر این اساس باید توجه کرد که همه فعالیت ها برای رفاه مردم‌ باشد، خصوصاً فرهنگ و اقتصاد؛ باور داشته باشیم ستون دین همین مردم هستند.

آیت الله نوری همدانی پایین بودن ارزش پول ملی را یک مشکل اساسی دانست و گفت: امیدوارم با تلاش شما که انصافا هم مشغول خدمت هستید و با سابقه‌ای که از شما سراغ دارم می‌دانم تلاش شما این است که این مشکلات را حل کنید و ما هم دعا می‌کنیم با همان اخلاص برای خدمت به نظام و انقلاب و مردم موفق باشید و این خدماتی که انجام شده را به مردم اطلاع رسانی کنید.

​آیت‌الله جوادی آملی: با ادب و احترام با مردم برخورد شود

رئیسی در دیدار حضرت آیت‌الله جوادی آملی از اقدامات دولت برای توانمندسازی اقشار کمتر برخوردار و رفع فقر در عین حفظ کرامت مردم، کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و کاهش فقر گزارشی ارائه کرد.

رئیس دولت سیزدهم درباره عملکرد دولت در زمینه اجرای عدالت گفت: دولت تمام همت خود را برای مبارزه با فساد در تمام لایه‌ها مصروف داشته‌ و در این رابطه اقدامات موثری انجام داده است.

براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی ضمن تشریح اقدامات دولت در زمینه افزایش تولید در حوزه نفت و گاز اظهار کرد: تدابیر اتخاذ شده در انجام عملیات وعده صادق، موجب هماهنگی حداکثری بین میدان، دیپلماسی و رسانه و تحقق کامل اهداف این عملیات شد و در نتیجه مردم نیز با هر سلیقه‌ای از این حرکت غرورآفرین تمجید کردند.

طبق اعلام جماران، آیت الله جوادی آملی در این دیدار ضمن تقدیر از خدماتی که انجام شده، گفت: مسئولین باید تمام همتشان این باشد که با مردم کریمانه رفتار شود.

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: ما ملت ایران، ملتی بزرگ و بزرگ زاده‌ایم، ما در کشوری بزرگ که هم تاریخ و هم جغرافیا دارد زندگی می کنیم، ما عالمان و دانشمندان بزرگی همچون ابن سینا و فارابی و امثال آن داریم، لذا شایسته است با مدیریت خوب، با ادب و احترام و بر اساس کرامت با مردم برخورد شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر همت مسئولین بر تولید و اشتغال در کشور گفت: کشور ما دارای سرمایه های عظیم خدادادی است و باید از این سرمایه ها استفاده کرد اینکه امیرالمومنین می فرماید «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه» یعنی  کشوری که آب دارد، خاک دارد، و نتواند خود را اداره کند، نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند! مسئولین باید این کلمات را مد نظر قرار دهند و بر تولید و اشتغال همت گمارند تا فقر را از کشور ریشه کن کنند.

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: ما در زمان دفاع مقدس جوانانی داشتیم که در شبهای سرد زمستان در بالای کوهها ایستادند و یخ زدند و شهید شدند تا از این مرز و بوم دفاع کنند، الان نیز چنین جوانانی و مردمانی داریم، اینها نعمتهای ما هستند، باید قدر این سرمایه‌‌‌ها را بدانیم و اجازه ندهیم فساد در کشور اتفاق بیفتد.

این مرجع تقلید در مورد پاسخ ایران به دشمن صهیونیست گفت: این وعده صادق، جلال و شکوه و عظمت را به ایران آورد، این اقدام همراه با عقلانیت انجام شد، کسی که سیلی زد، باید سیلی بزنیم.

 آیت‌الله مکارم شیرازی: چه دلیلی دارد بعضی از اقلام خوراکی تا این اندازه گران باشد؟

 

رئیسی در دیدار با آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی گفت: ارتباط مستمر استاندار قم و مسئولان دولت با مراجع تقلید همواره مورد تاکید بنده بوده است.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: با وجود همه تلاش‌ها و توطئه‌های دشمنان، کشور در حال پیشرفت است و در عزم دولت برای تسریع و تداوم مسیر رفع مشکلات و توسعه کشور خللی پیش نیامده است.

رئیسی اظهار کرد: رشد تولید را محور رفع مشکلات و پیشرفت اقتصادی می‌دانیم و لذا با تلاش‌های شبانه‌روزی حدود 9 هزار واحد تولیدی راکد را احیا کرده‌ایم. روند ساخت مسکن در کشور رونق گرفته که خود به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد باعث رونق واحدهای صنعتی و خدماتی بسیاری شده است.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: دولت نسبت به رفاه و معیشت مردم حساس است، بنای ما بر این است که مسائل را به شکل میدانی و از نزدیک رصد کنیم؛ روش این دولت عبور از کنار مشکلات نیست بلکه نگاه ما حل مسائل است، فارغ از اینکه این مشکلات مربوط به کدام دولت و کدام دوره است. 

طبق اعلام جماران، به نقل از دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار با رئیس دولت سیزدهم ایجاد امید و نشاط در جامعه را از جمله مأموریت های مهم دولت دانست و گفت: اینکه نسبت به دردها و مشکلات مردم آگاه بوده و درصدد درمان هستید، مایه امیدواری است.

آیت الله مکارم شیرازی، مسأله مسکن و اجاره بهای سنگین را از مشکلات مهم مردم برشمرد و افزود: اجاره مسکن فشار بسیار سنگینی بر مردم وارد می‌کند که دولت باید این مسأله را کنترل کرده و راهکاری برای آن بیابد چراکه مسکن نقش مهمی در رضایت مردم دارد.

این مرجع تقلید، نوسانات نرخ ارز را نیز یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: این نوسانات بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد و دولت باید نسبت به تأثیرگذاری آن در مسائل اقتصادی برنامه‌ریزی داشته باشد.

آیت الله مکارم شیرازی به گرانی اقلام خوراکی و کوچک شدن سفره‌های مردم اشاره و اظهار کرد: چه دلیلی دارد که بعضی از اقلام خوراکی تا این اندازه گران باشد؟ دولت باید راهکاری برای جلوگیری از گرانی افسارگسیخته بیابد.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به خصوص فرودگاه قم گفت: دولت‌ها حلقه اتصال یکدیگر هستند، هرچند این موارد در دولت شما آغاز نشده، ولی کاری است که باید در دولت شما انجام شده و به اتمام برسد.

این مرجع تقلید اظهار کرد: رسم حوزه‌های علمیه بر این بوده که با کمک‌های مردمی اداره می‌شده و اکنون هم باید به همین صورت باشد و حوزه‌های علمیه هیچ گونه کمک مالی از دولت‌ها نمی‌خواهند، ولی انتظار دارند که مورد حمایت واقع شوند.

آیت الله مکارم شیرازی، راهکار حل مسائل و مشکلات فرهنگی کشور را تدبیر، تشویق و کارهای فرهنگی دانست و گفت: در این مسائل فشارآوردن فایده‌ای ندارد.

این مرجع تقلید تأکید کرد: هرچند کارهای بر زمین مانده در کشور فراوان است، اما امید انجام آن نیز بسیار است که با فعالیت‌هایی که دارید امید مردم نیز به حل مشکلات و انجام کارها بیشتر و بهتر می شود.

آیت الله مکارم شیرازی، حضور مردم در صحنه‌های نظام با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی را سبب بطلان توطئه‌های دشمنان در ایجاد یأس و ناامیدی دانست.

این مرجع تقلید، حضور رئیسی در میان مردم و دیدار با علما را باعث تقویت روحیه مردم دانست و افزود: از این که در حل مشکلات جدی هستید و اهمیت مضاعف می‌دهید، تشکر می‌کنیم و برای موفقیت شما و دولت دعا می‌کنیم.