به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل بورس تهران نزولی بود. در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران 5 هزار و 188 واحد تنزل کرد و 84 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز دوشنبه شاخص 20 هزار و 647 واحد ریزش کرد و خروج سرمایه به رقم 296 میلیارد تومان رسید. 

روز سه‌شنبه شاخص 7 هزار و 648 واحد ریزش کرد و خروج سرمایه ادامه داشت که رقم آن 148 میلیارد تومان بود.

روز چهار‌شنبه شاخص کل 12 هزار و 328 واحد افت کرد و شاخص هم وزن 3 هزار و 393 واحد پایین آمد. همچنین 50 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 33 هزار و 475 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 12 هزار و 894 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 1.7 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 578 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 144 میلیارد تومان بود. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 3 هزار و 508 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 935 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 11 درصدی داشته است. 

بدین ترتیب شاخص 8 روز نزولی متوالی را سپری کرد. شاخص پس از ریزش از سطح حمایت 2 میلیون و 260 هزار واحد، نرخ ریزش بیشتری را ثبت کرد. در تمامی روزهای معاملاتی هفته شاهد مازاد عرضه و خروج سرمایه حقیقی از بازار بودیم. در شرایط فعلی ناظران معتقدند بازار برای برگشت به سمت بالا به یک نیروی محرک نیاز دارد. انتظار سهامداران و فعالان بازار از دولت این است که به عنوان سیاست گذار و بازیگر مهم بازار سرمایه برای کاهش ریسک‌های بازار سرمایه بکوشد. 

کارشناسان معتقدند که سیاست گذاری درست و علمی می‌تواند به رشد و تعمیق بازار سرمایه در ایران کمک کند. دولت به جای مداخلات در قیمت گذاری و تزریق سرمایه به بازار، باید ریسک عملیات شرکت‌ها را کاهش دهد، شفافیت بازار را افزایش دهد و با گسترده کردن ابزارها و گزینه‌های سرمایه گذاری زمینه را برای جذب سرمایه و افزایش سرمایه گذاری شهروندان مهیا کند. 

030219