به گزارش اکوایران، وزارت انرژی آمریکا یک تعهد مشروط به مبلغ 700 میلیون دلار برای پروژه Rhyolite Ridge Lithium-Boron متعلق به Ioneer صادر کرد؛ پیش‌بینی می‌شود که لیتیم استخراج شده از این معدن برای تولید سالانه 370 هزار خودروی الکتریکی کافی باشد و احتمالا لیتیم مورد نیاز 2 شرکت خودروساز فورد موتور و تویوتا موتور از محل این معدن تامین شود.

بودجه لازم برای به استخراج و به بهره‌برداری رسیدن این معدن، از طریق برنامه ساخت خودروهای با فناوری پیشرفته وزارت انرژی آمریکا تامین می‌شود. دولت پریزیدنت بایدن به دنبال ایجاد زنجیره تامین باتری‌های الکتریکی  در داخل ایالات متحده آمریکا به شکلی گسترده است. آمریکایی‌ها قصد دارند تا نیمی از خودروهای فروخته شده خود تا پایان دهه جاری میلادی را تبدیل به خودروی الکتریکی بدون آلایندگی کنند.

ساخت تسلیحات، نیازمند تامین لیتیوم

اگرچه ساخت باتری‌های لیتیمی محل اصلی مصرف باتری‌های الکتریکی است، اما پیش بینی می‌شود که بخشی از تقاضا برای لیتیم، به منظور ذخیره‌سازی شبکه تولید و  توزیع تسلیحات استفاده شود. نیاز آمریکا در این بخش به لیتیم نیز افزایشی است و انتظار می‌رود تا سال 2030 رشدی قابل ملاحظه داشته باشد. در حال حاضر آمریکایی‌ها در تامین عمده لیتیم مصرفی در این کشور به بازارهای بین‌المللی متکی هستند.

تامین لیتیوم ضرورتی ملی برای آمریکایی‌ها

وزارت انرژی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: توسعه زنجیره تامین لیتیم در ایالات متحده، یک اولویت ملی است. آمریکا برای استقلال انرژی تلاش می‌کند. با تامین لیتیم از منابع داخلی، دسترسی به موادی که جزو ضروری فناوری‌های با انرژی پاک هستند، تسهیل می‌شود.

وزارت انرژی تاکید کرد: در شرایط کنونی آسیا، بر فرآیند پالایش کربنات لیتیم تسلط دارد اما کانسار ریولیت ریج یکی از دو ذخایر قابل توجه لیتیم بور شناخته شده در جهان است. با به بهره‌بر داری رسیدن این ذخیره معدنی، آمریکا نیز در زمره بزرگترین تولیدکنندگان لیتیم دنیا قرار می‌گیرد.