به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا در هفته گذشته یک رشد ناگهانی را به ثبت رساند و روی رقم‌هایی قرار گرفت که از ابتدای سال سابقه نداشت، حساسیت دولت و بانک مرکزی نسبت به نوسان قیمت دلار تشدید شد. دولت مداخلات سودجویانه در بازار دلار را علت اصلی نوسان صعودی قیمت دانست، رئیس کل بانک مرکزی گفت قیمت‌هایی که در فضای مجازی اعلام می‌شود را به رسمیت نمی‌شناسد و وعده راه‌اندازی یک سامانه برای تأمین ارز مورد نیاز عموم مردم را داد. قیمت دلار نیز به سقف رسیده بود و انتظار افت قیمت در نتیجه خروج نوسان‌گیران بعد از کسب سود می‌رفت.

قیمت دلار معاملات این هفته را با ثبت تغییراتی منفی آغاز کرد و به طور معناداری پایین آمد، به طوری که بیشترین قیمت هفته گذشته و کمترین قیمت این هفته بیش از 4 درصد اختلاف داشتند. قیمت دلار امروز دوباره بر مدار صعودی قرار گرفت. قیمت دلار در شروع معاملات امروز فاصله خود را با بیشترین قیمت هفته گذشته به حدود 1.5 درصد کاهش داده بود.

فضای بازار دلار مستعد نوسان‌گیری است

برخی احتمال می‌دادند که سیاست‌های لفظی بانک مرکزی و سیاست‌های کنترلی دولت قیمت دلار را پایدار کرده است، اما نوسان صعودی قیمت دلار در شروع معاملات امروز نشان داد، بازار دلار هنوز حساسیت خبری زیادی دارد و مستعد استفاده نوسان‌گیران است.

به عنوان مثال تصور کنید افرادی که دلارهای خود را در سقف قیمت هفته گذشته فروخته و در کف قیمت این هفته خریده و امروز دوباره فروخته باشند، طی دو هفته چه سودی کسب کرده‌اند و افراد تازه واردی که خرید و فروش‌های خود را درست زمان‌بندی نکردند متحمل چه ضرری شدند. نوسان شدید قیمت دلار کارایی بازار را کاهش می‌دهد و فعالیت‌های واقعی اقتصادی را دچار اختلال می‌کند. وظیفه بانک مرکزی در این زمان کنترل نوسان قیمت است، اما به نظر می‌رسد، تب نوسان‌گیری، فضای خبری و التهاب بازار در حدی است که تأثیر اقدامات بانک مرکزی را به حاشیه برده است.

دلار بازار ارز

واکنش قیمت سکه به رشد قیمت دلار

قیمت طلا در نیمه دوم معاملات روز گذشته عملکرد ضعیفی داشت و در پایان معاملات دیروز روی هزار و 771 دلار قرار گرفت. قیمت طلا در شروع معاملات امروز نیز حرکت معناداری به سمت بالا نداشت و در ساعت 11 و 48 دقیقه صبح به وقت ایران 1769 دلار گزارش می‌شد. با این وجود قیمت سکه تحت تاثیر رشد قیمت دلار بالا رفت. قیمت سکه امامی که عصر روز گذشته روی 13 میلیون و 140 هزار تومان قرار داشت در شروع معاملات امروز 13 میلیون و 395 هزار تومان گزارش می‌شد. قیمت سکه رقم‌هایی بالای 13 میلیون و 400 هزار تومان را نیز به ثبت رساند. حباب قیمتی سکه 13 میلیون و 400 هزار تومانی ظهر امروز بیش از 6 درصد به دست می‌آمد. این امر می‌توانست ناشی از این باشد که قیمت سکه انتظار رشد بیشتر قیمت دلار را داشت، یا قیمت‌هایی که دلار در بازار معامله می‌شد، از قیمت‌های اعلام شده در فضای مجازی بالاتر بود. به هر روی اندازه حباب قیمتی سکه خیلی بزرگ و به نوعی غیر تعادلی بود و احتمال بازگشت قیمت سکه در صورت عدم همراهی دلار بالا ارزیابی می‌شد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار مسیر صعودی را دنبال کرد و دوباره به مقادیر هفته گذشته نزدیک شد. قیمت سکه نیز با وجود عملکرد نسبتا ضعیف طلا در نیمه دوم معاملات روز گذشته رشد کرد. حباب قیمتی سکه به طرز غیر متعارفی بزرگ شده بود.