به گزارش اکوایران، در شرایطی که رئیس‌جمهور اوکراین خبر از آمادگی اروپا برای کنار گذاشتن روسیه از سیستم سوئیفت داد، رئیس‌جمهور پیشین روسیه گفته این کشور دیگر به روابط دیپلماتیک با غرب نیاز ندارد.

نیازی به روابط دیپلماتیک با غرب نداریم

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور پیشین و معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفته روسیه دیگر واقعاً به روابط دیپلماتیک با غرب نیاز ندارد و تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین را بی‌اثر خواند.

11

مدودف گفت تحریم‌ها علیه روسیه دلیل خوبی برای خروج از مذاکرات ثبات راهبردی (هسته‌ای) و احتمالاً معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت جدید) -که در سال 2010 با واشنگتن امضا شد و در سال 2021 تمدید شد- داد. مدودف در صفحه خود در شبکه اجتماعی روسی VK نوشت: «ما به ویژه به روابط دیپلماتیک نیاز نداریم... وقت آن است که سفارت‌ها را قفل کنیم و تماس‌هایمان را از طریق نگاه در دوربین‌های تفنگ دنبال کنیم». مدودف، گفته: «تحریم‌های حیرت‌انگیز غرب، چیزی را تغییر نخواهد داد».

ناتوانی غرب

او گفت که مسکو تا زمان دست یافتن به اهداف اعلام شده ولادیمیر پوتین در «غیرمسلح کردن و غیرنظامی کردن اوکراین»، به عملیات نظامی خود در اوکراین ادامه می دهد مدودف نوشت: «تحریم‌ها تنها به یک دلیل ساده اعمال می شوند:  ناتوانی سیاسی غرب در تغییر مسیر روسیه»

15

او تصمیم شورای اروپا، در تعلیق عضویت روسیه را «ناعادلانه» خوانده و محکوم کرد، اما افزود که این اقدام دلیل خوبی برای «بستن درها» به روی این سازمان است و به روسیه فرصتی برای احیای این سازمان می دهد.

آن‌ها هیچ برتری نسبت به ما ندارند

هم‌چنین در شرایطی که نیروهای روسیه روز شنبه برای سومین روز متوالی شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف را با آنش توپخانه و موشک‌های کروز مورد حمله قرار دادند، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف پایتخت در دست اوکراین باقی مانده است.

14

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، زلنسکی، در آخرین پیام ویدیویی خود خطاب به اوکراینی‌ها گفت: «ما در برابر حملات دشمن ایستادگی کرده‌ایم و با موفقیت آنها را دفع کردیم. نبردها در شهرها و مناطق مختلف کشورمان ادامه دارد». زلنسکی گفته پایتخت کیف و شهرهای کلیدی اطراف آن هنوز تحت کنترل ارتش هستند: «ما نقشه‌های آن‌ها را خراب کرده‌ایم. آن‌ها هیچ برتری نسبت به ما ندارند».

او با بیان این‌که روسیه مناطق مسکونی را با استفاده از راکت مورد اصابت قرار داده است، افزود: «تخریب ساختمان‌های مسکونی توسط موشک و توپخانه دلیل نهایی این است که جهان برای جلوگیری از تهاجم اشغالگران در کنار ما باشد».

آمادگی اروپا برای کنار گذاشتن روسیه از سوئیفت

زلنسکی گفت که اوکراین اکنون «تقریباً از حمایت کامل اعضای اتحادیه اروپا برای کنار گذاشتن روسیه از سوئیفت برخورداریم. او گفت: امیدوارم آلمان و مجارستان شهامت کافی برای حمایت از این تصمیم را داشته باشند. او همچنین گفت که اوکراین فرصت عضویت خود را در اتحادیه اروپا به دست آورده است: «اکنون لحظه تعیین کننده برای پایان دادن به بحث‌های چندین ساله در مورد پیوستن اوکراین به بلوک فرا رسیده است».

12

او هم‌چنین بار دیگر از اوکراینی ها خواست تا در برابر تهاجم روسیه مقاومت کنند. او گفت: «هر اوکراینی باید یک چیز را در نظر داشته باشد: اگر می‌توانید اشغالگران را متوقف کرده و نابود کنید، این کار را انجام دهید. همه کسانی که می‌توانند به اوکراین برگردند، برای دفاع از اوکراین برگردند». او هم‌چنین از داوطلبان خارج از کشور خواست که: «همه دوستانی که می خواهند به ما بپیوندند، لطفا بیایند، ما به شما اسلحه می دهیم».

زلنسکی با تغییر به زبان روسی، بار دیگر مستقیماً با روس‌ها صحبت کرد. او از دیمیتری موراتوف، مدیر روزنامه مستقل روسی نوایا گازتا و سایرین در روسیه به خاطر فعالیت ضدجنگشان تشکر کرد و گفت: «روس‌ها اعزام می‌شوند تا بکشند و هزاران نفر بمیرند».