به گزارش اکوایران، خبرگزاری دولت در مطالبی از گزارش‌های اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس انتقاد کرده است. 

این خبرگزاری نوشته «در دو سال گذشته شاهد تغییر رویکرد مرکز پژوهش‌های مجلس از یک نهاد مطالعاتی به مرکزی برای فعالیت‌های رسانه‌ای هستیم. گزارش‌های جهت‌دار این مرکز که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود، بازوی پژوهشی مجلس را به یک رسانه سیاسی البته با کارکردی مطابق میل رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل کرده است. نکته مهم آن است که گردانندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شاید به دنبال انتقاد از دولت باشند، اما خروجی کار آنها تهیه خوراک برای رسانه‌های ضدانقلاب بوده است.»

رسانه دولت تاکید کرده، گویا این مرکز به محلی برای تهیه گزارش‌های منفی علیه وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران تبدیل شده و هیچ اقدام مثبتی در کشور صورت نمی‌گیرد که به چشم مسئولان مرکز بیاید.

رسانه دولت حتی بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ را نیز در گزارش خود مورد ارجاع قرار داده است: «هر چه می‌توانید مرکز پژوهش‌ها را تقویت کنید؛ یعنی بایستی هم در مرکز پژوهش‌های مجلس، هم در کمیسیون‌های تخصّصی، کارِ کارشناسی به طور قوی انجام بگیرد؛ یعنی بنیه‌ی کارشناسی مجلس باید افزایش پیدا کند. این یکی از مسائل بسیار مهم است. من البتّه حالا خیلی خاطرم جمع نیست امّا گزارش‌هایی که از مرکز پژوهش‌ها اخیراً به دست ما می‌رسد، خیلی گزارش‌های دلگرم‌کننده‌ای نیست.»

در این گزارش حتی عکس‌های متعددی از صفحات رسانه‌ها فارسی زبان خارج‌نشین آورده شده بود که به نقل گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها پرداخته بودند. جالب‌تر آن‌که عکس‌هایی هم از رسانه‌های مجوزدار اما منتقد داخلی نیز ضمیمه این گزارش شده بود. 

نمایندگان علیه مرکز پژوهش‌ها

سیل انتقادهای رسانه دولت به بازوی پژوهشی مجلس اما به این گزارش خلاصه نشده است. ایرنا هم‌چنین با گفت‌وگو با نمایندگان مجلس نیز تلاش کرده این خط انتقادی را ادامه دهد. 

اسحاقی: نباید اجازه داد اقدامات دولت تخریب شود

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه به ایرنا گفته که وظیفه ذاتی مرکز پژوهش‌های مجلس این است که با بهره گیری از ظرفیت نخبگان و اندیشمندان، برای کاهش مشکلاتی که در کشور وجود دارد و حل نظام مسائل، راهکار ارائه دهد. اما این حق برای مرکز پژوهش‌های مجلس وجود ندارد که فعالیت رسانه‌ای داشته و بدون اجازه کمیسیون‌های تخصصی مجلس در موارد مختلف موضع گیری کند یا احیانا گزارش‌های خود را در رسانه‌ها منتشر کند.

سلمان اسحاقی گفته که عملکرد دولت در حدود سه سال گذشته منشا ثمرات قابل قبولی است که نباید اجازه دهیم این اقدامات توسط مرکز پژوهش‌ها به عنوان بازوی مشورتی مجلس تخریب شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مدعی شده، مجلس و دولت در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ و برنامه هفتم توسعه و سایر طرح‌ها و لوایح همکاری موفقی داشتند لذا مرکز پژوهش‌ها باید از انتشار گزارش‌هایی که با ضعف کارشناسی موجب ناامیدی در جامعه می‌شود، پرهیز کند.

جلالی: گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها سیاه نمایی است

حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگو با این رسانه اظهار کرده که گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها درباره گسترش فقر و حذف سفر از سبد هزینه‌ای خانوارها نوعی تخلف از وظایف قانونی خود، خبرسازی و سیاه‌نمایی علیه حاکمیت و دولت است بنابراین مرکز پژوهش‌ها از وظایف اصلی خود که کار کارشناسی است تخطی کند.

نوباوه: عدم مدیریت، محصولات مرکز پژوهش‌ها را با شک و شبهه مواجه می‌کند

بیژن نوباوه‌وطن، نماینده تهران در مجلس نیز در گفت و گو با ایرنا گفته، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در واقع بازوی پژوهشی در مجلس است و عملکرد آن می‌تواند مقوم تصمیمات تقنینی نمایندگان در کشور باشد که جایگاه بسیار مهمی است و نتایج تحقیقات این مرکز می‌تواند بسیار کارساز باشد.

به گفته نوباوه، در این زمینه چند مورد همواره مورد توجه و خطر بوده است. اول اینکه چقدر از داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس داده‌های کاملاً علمی و مبتنی بر آمار و ارقام و واقعیت‌ها است و اینکه اصولاً در هر نوع تحقیق و پژوهشی که می‌خواهد منتج به تصمیم کلان شود اساسا ساختار راستی آزمایی آن تحقیقات چیست؟ ما چگونه می‌توانیم بگوییم که تحقیقاتی که صورت گرفته تحقیقاتی هستند که ۱۰۰ درصد درست انجام شده و بدون شائبه سیاسی و خط و خطوط سیاسی است؟

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرده که البته مواردی مانند ماجرای عفاف و حجاب، طرح ساماندهی فضای مجازی وجود داشته که من در این مجلس شاهد آن بودم که متاسفانه مرکز پژوهش‌های مجلس کارهایی انجام داد که مغایر با قانون مجلس بود و بسیاری از این اطلاعات را قبل از اینکه در اختیار نمایندگان قرار دهد در اختیار بخش‌های دیگر خارج از مرکز قرار می‌داد و منتشر می‌کرد اینها اقداماتی است که وجود دارد یعنی همه در داخل مجلس از آن اطلاع دارند.

غضنفری: وظیفه مرکز پژوهش‌ها گزارش‌ انتقادی از دولت نیست

کامران غضنفری، نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار کرده که اینکه مرکز پژوهش‌ها بخواهد از ظرفیت خود در امور سیاسی یا حزبی استفاده کند یا در فضای رسانه به نقد دولت بپردازد، قطعا خارج از وظایف این مرکز است.

این نماینده مجلس تاکید کرده، اگر مرکز پژوهش‌های مجلس از ظرفیت نخبگانی خود برای آگاه‌سازی بیشتر نمایندگان استفاده کند در مسیر تعریف شده و سیاست تبیین شده حرکت می‌کند، اما فعالیت رسانه‌ای این مرکز با بهره بردن از ظرفیتی که دارد بیشتر سبب التهاب آفرینی در جامعه خواهد شد.

غضنفری با بیان اینکه امیدوارم مسئولان مربوطه مرکز پژوهش های مجلس از حاشیه‌ها دوری کنند و در مواردی که در راستای منافع مردم و جمهوری اسلامی است، عملکرد خود را ارائه دهند، ابراز امیدواری کرد: در مجلس دوازدهم نحوه عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شود.

توضیح مرکز پژوهش‌ها: گزارش را با دقت بخوانید

پس از موج انتقادات به مرکز پژوهش‌ها، این مرکز در صدد پاسخ برآمد. به‌نظر می‌رسد توضیحات این مرکز برای خبرگزاری ایرنا (حمله تمرکز این انتقادات) ارسال شد و همانجا اولین بار منتشر شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در واکنشی که امروز (۱۰ اردیبهشت) عصرگاه به انتقادات داشت نوشت:

پس از انتشار گزارشی از سوی این مرکز با عنوان «بررسی وضعیت گردشگری داخلی از منظر دسترس پذیری برای اقشار مختلف جامعه و ارائه بسته تقنینی» و باز نشر آن از سوی رسانه‌ها با عناوینی مختلف، موضع‌گیری‌هایی خلاف واقع نسبت به این گزارش صورت گرفت که جهت تنویر افکار و اذهان عمومی و پاسخ به نقدها، موارد زیر اعلام می‌شود.

نخست؛ آنکه در موضع‌گیری‌های صورت گرفته نسبت به این گزارش به موضوع «حذف سفر از سبد خانوار» اشاره شده در حالی که در ۳۴ صفحه این گزارش، هیچ اشاره‌ای به «حذف سفر از سبد خانوار» یا مواردی با این مضمون نشده است.

دوم؛ آنکه در چکیده و صفحات مختلف این گزارش اعلام شده که آمار مستند در این گزارش مربوط به بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ با اشاره به شرایط کرونایی و مرتبط به عملکرد دولت‌های قبل و غیر مرتبط با عملکرد دولت فعلی است که حداقل انتظار می‌رفت مسئولان دولت قبل به این موضوع واکنش نشان می‌دادند و نه مسئولان دولت فعلی و اینکه در پاورقی صفحه ۱۱ این گزارش ذکر شده است که به دلیل عدم اعلام آمار گردشگری از سوی متولی این حوزه بعد از سال ۱۴۰۰، عملا امکان دسترسی به آمار جدید برای بررسی عملکرد وجود ندارد. حتی مرکز پژوهش‌های مجلس طی مکاتبه‌ای خواستار دریافت آماری در این بازه زمانی بود که با پاسخی ناقص از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مواجه شد. هرچند در صفحه ۱۰ همین گزارش عنوان شده است که برمبنای اظهارات دبیر ستاد مرکزی هماهنگی سفر، در سال ۱۴۰۲، شاهد رشدی ۱۷ درصدی در زمینه گردشگری بوده‌ایم.

نکته سوم؛ آنکه یکی دیگر از نقدها به این گزارش، عدم ارائه راهکارهای منطقی و قابل اجرا بوده که باز هم نگاهی به این گزارش نشان می‌دهد چهار صفحه پایانی آن به ارائه راهکارها و پیشنهادها با توجه به ظرفیت‌های تقنینی در این حوزه اختصاص یافته است و به نظر می‌رسد مشکل اصلی در این زمینه عدم اهتمام به خواندن اصل این گزارش و تنها توجه به برخی خبرسازی‌ها با سمت و سوگیری‌های خاص بوده است.

نکته چهارم؛ اینکه، آمارهای بیان شده در این گزارش که از آن به عنوان آمار غلط یا آمارسازی یاد می‌شود مربوط به سالنامه هزینه و درآمد خانوار و گزارش آمارگیری از گردشگری ملی مرکز ملی آمار ایران در سال ۱۴۰۰ است که البته گزارش‌های دریافتی از وزارتخانه محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز همین آمارهاست.

نکته پایانی اینکه؛ مرکز پژوهش‌های مجلس کمک تخصصی و کارشناسی به دولت محترم را وظیفه خود می‌داند و همواره در این راستا تلاا تلاش نموده و متقابلا انتظار می‌رود مدیران دولت نیز در اظهارنظر نسبت به این مرکز در رسانه‌ها دقت نظر لازم را داشته باشند.