به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر اسرائیل به رئیس‌جمهور آمریکا گفته نگران صدور حکم بازداشت احتمالی دیوان بین‌المللی کیفری است.

دو مقام اسرائیلی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفته‌اند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده خواسته تا از صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد اسرائیلی در رابطه با جنگ غزه توسط دادگاه کیفری بین المللی جلوگیری کند.

مقامات اسرائیلی در دو هفته گذشته به طور فزاینده‌ای دچار نگران بوده‌اند که دیوان کیفری بین‌المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو، یوآو گالانت وزیر دفاع و هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل است.

مقامات مذکور به راوید گفته‌اند که نتانیاهو در تماسی تلفنی روز یک‌شنبه با بایدن این نگرانی را ابراز کرده است این در حالی است که بیانیه‌های رسمی دو طرف تنها اشاره به گفت‌گو در باب مسائلی چون مذاکرات آتش‌بس، حمله موشکی ایران و نیاز به افزایش کمک‌های بشردوستانه دارد.

دیوان کیفری بین‌المللی که در لاهه هلند مستقر است، در حال بررسی جنایات جنگی  نیروهای اسرائیلی است که به جنگ سال 2014 اسرائیل و حماس بازمی‌گردد.

مقامات آمریکایی گفتند که هنوز اطلاع دقیقی در این باب ندارند که آیا دیوان کیفری بین‌المللی قرار است حکم بازداشت صادر کند یا خیر. با این حال، آن‌ها تائید کرده‌اند که دفتر دادستانی برای انجام این کار از سوی سازمان‌های غیر‌دولتی و چندین کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی تحت فشار است.

نتانیاهو در بیانیه روز جمعه خود گفت: «اسرائیل تحت رهبری من هیچ تلاشی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی برای تضعیف حق ذاتی [ادعایی] خود در دفاع از خود را نمی‌پذیرد».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهار نظر درباره محتوای تماس نتانیاهو با بایدن خودداری کرده، اما به آکسیوس گفته: «همان‌طور که بارها علناً گفته‌ایم، دیوان کیفری بین‌المللی در این وضعیت صلاحیتی ندارد و از تحقیقات آن حمایت نمی‌کنیم». 

شایان ذکر است، در مارس 2023، دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به اتهام دخالت وی در ربودن کودکان و نوجوانان اوکراینی صادر کرد.

هم‌چنین، دیوان بین‌المللی دادگستری -یک نهاد قضایی بین‌المللی دیگر که در لاهه مستقر است- در حال رسیدگی به پرونده‌ای است که توسط آفریقای جنوبی مطرح شده است که بر اساس آن اسرائیل به واسطه حمله‌اش به غزه به نسل‌کشی متهم شده است. اسرائیل این پرونده را «بی‌اساس» خوانده و مقامات آمریکایی نیز در دادرسی در این نهاد از اسرائیل دفاع کرده است.