سرعت و میزان تغییر قیمت دلار در سامانه نیما به قدری کم است که با بازار آزاد مقایسه نمی شود. این تحلیل در میان برخی تحلیلگران درباره دلار نیما وجود دارد که چون دلار نیما مبنای محاسبات ارز برای کالای اساسی است بازارساز برای کنترل قیمت کالاهای اساسی اجازه تغییر قیمت را به بازار نمی دهد اما در ماه جاری به نظر می رسد بازارساز به همان میزان که سخت گیری خود در بازار آزاد را زیاد کرده فشار وارد بر سامانه نیما را تعدیل کرده است زیرا میزان تغییر قیمت دلار آزاد و نیما از ابتدای ماه جاری به یک‌ میزان بوده است.

ترس معامله گران از کانال جدید قیمتی

دلار تهران در پشت کانال ۳۳ هزار تومانی معطل مانده و جرات ورود به کانال جدید قیمتی را ندارد. قدرت خریداران به قدری نیست که بتواند مقاومت محدوده ۳۳ هزار تومانی را که توسط بازارساز پشتیبانی می شود را به عقب براند.

سرعت حرکت دلار نیما غالبا به قدری کم است که با بازار آزاد مقایسه نمیشود اما روند معاملاتی دلار نیما نسبت به گذشته شتاب گرفته و دلار آزاد هم آرام گرفته است همین مسئله باعث شده این میزان تغییر نرخ فروش دلار در سامانه نیما از ابتدای آبان تا کنون به دلار آزاد برسد و هر دو رشد ۲۰۰ تومانی را از ابتدای ماه جاری تجربه کنند. به نظر می رسد بازارساز همانطور که دست خود را بالای بازار آزاد نگه داشته رویکرد خود را در سامانه نیما تعدیل کرده و اجازه داده تا قیمت ها راحت تر رشد کنند.

دو سناریو در بازار سکه

بازارهای جهانی در روز قبل تعطیل بود، به همین دلیل اونس جهانی طلا دچار تغییر نشد و طلا و سکه تحت تأثیر تغییرات اونس نبودند، در روزیکه دلار آزاد تنها افزایش ۵۰ تومانی را تجربه کرد سکه امامی هم رشد ۵۰ هزار تومانی را ثبت کرد و خود را به محدوده ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

حباب ربع سکه بعد از دو هفته به بالای ۳۹ درصد نفوذ کرد که دو سناریو را پیش روی بازار قرار میدهد این تغییر یا ناشی از فروش فروشندگان و خروج معامله گران از بازار است که می تواند بازار را وارد فاز اصلاحی کند و یا انتظارات افزایشی در بازار به سکه فشار آورده و سکه را افزایشی کرده است که در صورتی که خبر خوشی به بازار مخابره نشود با توجه به مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت سناریوی دوم محقق خواهد شد.

ربع سکه پیشتاز شد

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

دلار تهران در هفته ای که گذشته روند صعودی را تجربه کرده است زیرا نرخ پایان هفته از نرخ دلار در اولین روز هفته مورد بررسی بیشتر بوده است. در این شرایط رقابت قیمتی ربع سکه باعث شده تا قیمت دلاری ربع سکه بیشتر از سایر بازار ها رشد کند و پیشتاز باشد.

واگرایی در بازار سهام

شاخص کل بعد از ثبت ناکامی های متوالی یکشنبه مثبت شد هرچند سبزی شاخص کل خلاف جهت شاخص هم وزن بود ولی شاخص کل برای دومین روز متوالی به مدد معاملات بهتر در شاخص سازها سبز شد و شاخص هم وزن که به عنوان نماینده همه بازار و سهام کوچک شناخته می شود منفی ماند.

در آخرین نوسان مثبت بازار سرمایه که در محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزارواحدی روی داده است شاخص هم‌وزن و سهام کوچک فرمان صعودی بازار را در دست داشته اند، ولی در این دو روز شاخص کل و سهام بزرگ رهبری بازار را به دست گرفته‌اند.

در دو روز متوالی شاخص هم‌وزن خلاف جهت شاخص کل نزولی شده است که باید دید در ادامه نتیجه واگرایی میان دو شاخص به کجا ختم می‌شود زیرا شاخص کل و هم‌وزن نمی توانند مدت زیادی خلاف جهت همدیگر حرکت کنند و در نتیجه این رقابت باید شاخص هم‌وزن مثبت شده و هم جهت با شاخص سازها قرار بگیرد و یا شاخص هم‌وزن شاخص کل را به پایین بکشد و با هم منفی شوند.