روز قبل تعدادی از هموطنان در حادثه تروریستی مسجد شاه چراغ شهید شدند، ناآرامی های اجتماعی هم از مهر ماه در کشور رشد کرده است. در چنین شرایطی که ریسک غیرسیستماتیک رشد کرده است سرمایه گذاری در تولید و کسب و کار آسیب می بیند و در وضعیتی که سرمایه از بازار سرمایه ناامید شده است سیل نقدینگی سرگردان برای هربازاری خطرناک است در این شرایط تحریم های متوالی ممکن است تابلوی راهنمای بازار های دارایی شود قدرت تبدیل نقدینگی بالایی دارند زیرا  بازارهای مولد در لاک احتیاطی فرو رفته اند.

وسواس دلار

نرخ دلار تهران آرام و آهسته رشد قیمت را تجربه می کند به نظر می رسد دلار آزاد برای رشد قیمت وسواس بیشتری به خرج داده و احتیاط می کند. اسکناس سبز روز قبل خود را به محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان رساند و رشد اندکی را ثبت کرد. رشد بازار ارز از آن جهت متزلزل بود که بازارهای مرزی، نرخ دلار تهران را همراهی نکردند و کاهشی شدند.

از گذشته قیمت درهم توسط معامله گران برای تعیین قیمت دلار در روز بعد استفاده می شده است، قیمت درهم در معاملات روز سه شنبه رشد کرده بود و به همین دلیل انتظار افزایش قیمت در روز چهارشنبه وجود داشت و دلار تهران ۵۰ تومان رشد کرد ولی در روز قبل با کاهش قیمت دلار در بازارهای مرزی، احتمال رشد قیمت دلار تهران در روز جاری تضعیف شد زیرا دلار تهران این روزها در صورتی که حتی اگر یکی از بازار ها همراه نباشد به رشد فکر هم نمی کند.

 روز قبل تعدادی از هموطنان در حادثه تروریستی مسجد شاه چراغ شهید شدند، ناآرامی های اجتماعی هم از مهر ماه در کشور رشد کرده است. در چنین شرایطی که ریسک غیرسیستماتیک رشد کرده است سرمایه گذاری در تولید و کسب و کار آسیب می بیند و در وضعیتی که سرمایه از بازار سرمایه ناامید شده است سیل نقدینگی سرگردان برای هربازاری خطرناک است. در این صورت اگر بخشی از این نقدینگی به بازارهایی مانند ارز و سکه و مسکن سرازیر شود کار برای بازارهای مورد نظر سخت خواهد شد.

برخی معامله گران می گویند اتفاقاتی از این دست در کوتاه مدت نوسان ساز است و اگر این نوسان با جابجایی مرزهای فنی همراه شود می تواند آرایش خرید و فروش را تغییر دهد.

صعود طلا و توقف سکه

زمزمه هایی مبنی بر کند شدن سیاست های انقباضی فدرال رزرو در ماه دسامبر مطرح می‌شود. همین مسئله موجب کاهش بازده اوراق خزانه داری و تضعیف دلار شده است. با تضعیف دلار قیمت اونس جهانی طلا تقویت شد. در شرایطی که در روز قبل قیمت سکه امامی و ربع سکه بدون تغییر مانده بود تقویت اونس و بهبود کم قیمت دلار باعث افزایش ارزش ذاتی سکه شد و با بهبود ارزش ذاتی سکه امامی حباب سکه کاهش پیدا کرد.در چنین شرایطی ولی طلای آب شده در مدار رشد قرار گرفت و افزایش قیمت را تجربه کرد.

نوسان مثبت جزئی در بازار ارز

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

قیمت دلار تهران بالاخره یک رشد مختصر را نسبت به اولین روز هفته جاری ثبت کرد. دلار تهران در یک روند صعودی کوچک از روز پنجشنبه هفته گذشته تا روز چهارشنبه حدود ۲۰۰ تومان افزایش را ثبت کرد.

در این شرایط قیمت دلاری درهم ولی بیش از دوبرابر دلار تهران رشد کرده است.

برخلاف دلار تهران و درهم نرخ دلاری سکه امامی و ربع سکه کاهش پیدا کرده است. ارزش ذاتی سکه در این مدت به خاطر افزایش ارزش اونس طلا تقویت شده و همین مسئله در شرایطی که قیمت سکه و نیم سکه تغییر خاصی را تجربه نکرده موجب کاهش نرخ دلاری سکه و ربع سکه شده است. به نظر می رسد تا زمانی که سکه در محدوده بالای ۱۵ میلیون و ۲۰۰ تومان تثبیت نشود انتظارات در این بازار تغییر خاصی را تجربه نمی کند.

بی تفاوتی بورس به دلار

بازار بورس روز قبل خون گریه کرد و سرمایه سهامداران در شعله های ناامیدی سهامدارانی که دست به فروش زده بودند سوخت. بازار سرمایه این روز ها حمایت ها را یکی پس از دیگری از دست می دهد، در شرایطی که تحلیلگران تکنیکی به حمایت های مهم اشاره می کنند و تحلیلگران بنیادی از ارزندگی بازار می گویند گوش بازار به تحلیل ها بدهکار نیست و آن ها را حساب هم نمی کند.

به نظر می رسد بعد از تجربه تلخ سال ۹۹ ریسک گریزی بازار بیشتر ازپیش بینی تحلیلگران است و بازار نسبت به ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک واکنش بیشتری نشان داده و از بازار می گریزد. بلاتکلیفی برجام، ناآرامی های اجتماعی و تحریم های متوالی بازار را بی قرار کرده است. بازار نسبت به رشد قیمت دلار هم بی تفاوت است زیرا برای بازار سرمایه قیمت دلار نیما ملاک است که فاصله زیادی از بازار آزاد دارد.