روز قبل طلسم بازار ارز شکست و دلار تهران پس از چند روز رشد پنجاه تومانی را ثبت کرد، تغییر اندک دلار نشان میدهد که لنگر قیمتی دلار در بالای نیمه کانال ۳۲ هزار تومانی به قدری سنگین است که به راحتی اجازه عبور نخواهد داد.

دوراهی در بازار ارز

دلار تهران روز گذشته رشد کرد ولی میزان افزایش دلار آزاد بسیار محدود بود. از ابتدای هفته اسکناس آمریکایی در قیمت ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان منجمد شده بود ولی اخبار منتشر شده در روز قبل یخ دلار را آب کرد و دلار در پایان روز توانست فقط 50 تومان افزایش را ثبت کند. هرچند دلار تهران در روز قبل طلسم قیمت ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان را شکست ولی تغییر قیمت آنقدر محدود بود که سنگینی سایه حضور بازارساز به خوبی حس می شد.

به نظر می رسد اسکناس سبز فقط به اندازه مجاز و با اجازه بازارساز رشد کرده است و در این شرایط فرصت نوسان هم از معامله گران بازار ارز سلب شده است، لنگر قیمتی دلار در نیمه بالای کانال ۳۲ هزار تومان به قدری سنگین است که معامله گران نه دل فروش دلار در قیمت های پایین تر را دارند و نه جرات و قدرت حضور در محدوده های بالاتر قیمتی در بازار وجود دارد، در نتیجه دلارنوسانات وشیطنت های خود را کنار گذاشته و آرام گرفته است.

به نظر می‌رسد مقامات غربی به دنبال وصل کردن پرونده ادعایی در مورد پهبادها به قطع نامه ۲۲۳۱ هستند. در این شرایط آنچه که برای بازار ارز مهم است مکانیسم ماشه است که مبادا از طریق این پرونده سازی ها روند فعالسازی مکانیسم ماشه آغاز نشود. مکانیسم ماشه تحریم های سازمان ملل علیه ایران را فعال می کند و کمربند تحریم ها را بر بازار محکم تر می کند. به همین دلیل اخباری که به مکانیسم ماشه مربوط میشود برای بازار ارز مهم است زیرا بازار ارز ازتحریم ها بی توجه عبور نمیکند.

تثبیت انتظارات افزایشی در بازار سکه

 روز سه شنبه اونس طلا در کانال ۱۶۵۰ دلاری نوسان کرد علت نوسان مثبت اونس جهانی طلا گزارش روز جمعه وال استریت ژورنال بود که اعلام کرده بود پس از افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره در ماه نوامبر احتمالا فدرال رزرو برای ماه دسامبر افزایش کمتری را مد نظر خواهد گرفت به همین دلیل اونس طلا با احتمال تعدیل سیاست های انقباضی فدرال رزرو به بالای ۱۶۵۰ دلار برگشت.با نوسان مثبت اونس و افزایش ۵۰ تومانی دلار، قیمت سکه امامی با افزایش پنجاه هزار تومانی در محدوده ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قرار گرفت. بررسی حباب سکه امامی نشان میدهد انتظارات افزایشی در این بازار هنوز تعدیل نشده زیرا هنوز کاهش معناداری را ثبت نکرده و هم چنان بالای ۱۴ درصد نوسان می کند.

ساز صعودی درهم

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

اختلاف بیشترین و کمترین نرخ دلار آزاد در هفته جاری ۱۵۰ تومان بوده است. این اختلاف به خاطر کنترل بالای بازارساز در بازار بسیار محدود شده است.

نرخ دلاری درهم ولی در روز قبل آهنگ صعودی گرفته بود نرخ دلاری درهم در بالای ۳۳ هزار تومان ماند و حباب آن در محدوده بالای ۵۰۰ تومان قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند در صورتی که درهم بر موضع خود پافشاری کند دلار تهران ممکن است از لاک احتیاطی و فاز نزولی خود خارج شود.

 تقابل امید و ناامیدی در بازار سرمایه

بازار سهام همچنان در شیب تند معاملات نزولی گرفتار است ولی با وجود تند شدن این شیب از تعداد صف های فروش بازار کاسته ، این مسئله نشان میدهد که منفی های بازار سرمایه خریدار دارد و برخی معامله گران از بازار ناامید نشده و دست به خرید زده اند.

در حالیکه دلار در بازار آزاد و رسمی تثبیت شده و به سختی حرکت می کند دلار نیما میل صعود دارد و در پله سوم کانال ۲۷ هزار تومان معامله می‌شود. اهمیت نرخ نیما برای بازار سرمایه به این دلیل است که این بازار نرخ نیما را مبنای محاسبات خود قرار میدهد و بهبود نرخ نیما برای سهامداران دلاری خبر خوبی است.

بازار به حمایت هفتگی خود نزدیک شده و از نظر تکنیکالی در حمایتی مناسب قرار دارد، باید دید که همزمانی حمایت تکنیکالی بازار سرمایه در بازه های مختلف بازار سرمایه را به بالا برمیگرداند یا خیر؟