هادی خسروشاهین، پژوهشگر مسائل بین‌الملل به اکوایران گفت: «شهرت یا اسطوره شدن کیسینجر به حضور وی در هر سه بعد آکادمیک، اجرایی و مشاوره بازمی‌گردد. کیسینجر از ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۹ در دانشگاه هاروارد مشغول تدریس بود و سپس از سال ۶۹ تا ۱۹۷۶ دوره سیاستمداری وی بود و بعد از آن وارد نقش حکیمانه خود با روسای جمهور آمریکا و حتی روسای حکومت‌ها در سایر کشورهای جهان شد. کیسینجر روابط بسیار حسنه‌ای با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهور کنونی چین داشت.»

وی معتقد است که یکی از دلایل اسطوره شدن به روایت سازی و بازتولید تصاویر متراکم از کیسینجر مربوط می‌شود که او را یک نابغه و فردی ساخته شده برای دیپلماسی و یک اندیشمند بزرگ در رئالیسم و روابط بین‌الملل نشان می‌دهد. اما بخشی از شهرت وی نیز به شبکه ارتباطی که خود کیسینجر ساخت بازمی‌گردد؛ شبکه‌ای که از واشنگتن تا مسکو و از مسکو تا پکن تحت عنوان بنیادهایی که وی تعریف کرده بود ادامه پیدا می‌کرد.

به گفته این پژوهشگر، شانس بزرگ‌ دیگر کیسینجر که به اسطوره شدن وی کمک کرد عمر ۱۰۰ ساله‌اش بود و او از همه وزرای خارجه سابق آمریکا بیشتر عمر کرد.

همچنین خسروشاهین در ادامه ضمن ارائه دلایلی با هدف اسطوره‌زدایی از کیسینجر گفت:« تصاویری که بعد از دهه 50 از کیسینجر منتشر شده و در رسانه‌ها انتشار یافته، او را در غالب‌ها و کلیشه‌های خاصی تعریف و حتی به عنوان جادوگر روابط بین‌الملل تعریف می‌کند؛ به این گونه که انگار کیسینجر یک عصای جادویی داشته که آن را به هر چیزی می‌زده تبدیل به طلا می‌شده یا حل منازعات و معضلات بین‌المللی را در پی داشته است.»

خسروشاهین معتقد است وقتی کیسینجر را از لحظه مرگ او مورد ارزیابی قرار دهیم یعنی جایی که انباشت تصاویر متفاوت رسانه‌ها در هفت، هشت دهه گذشته دیگر وجود ندارد، از این حیث، کیسینجر به نسبت تصویرسازی رسانه‌ها، آش دهان سوزی نیست.

 

این گفت‌وگوی تصویری را اینجا ببینید: