به گزارش اکوایران، خاویر میلی، لیبرتارین اتریشی پوپولیست، به ریاست جمهوری آرژانتین انتخاب شده است. در ایالات متحده، شاهد واکنش‌های متفاوتی بودیم: از کنجکاوی آمیخته با نگرانیِ نظام سیاسی مستقر تا گرامی‌داشت پرشور در راست پوپولیست -از جمله، بعضی ناسیونالیست‌های اقتصادی. بعضی لیبرتارین‌های برجسته هم توجهات را به بعضی از خطاهای پرشمار میلی، از جمله دربارۀ ژئوپولیتیک، جلب کردند.

به نوشته کانر اُکیفه در وبگاه انستیتو میزس، شک‌گرایی لیبرتارینی میلی نکات بسیار خوبی دارد. این احتمال مطرح است که یک مرد با قوۀ مقننه‌ای علیه خود و بدون حمایت سیاسی نتواند به بسیاری از مشکلات آرژانتین بپردازد. با این همه، بسیاری ظهور میلی را ستوده‌اند و چیزهای زیادی را می‌شود از ادبیات جسورانه و پرشور کارزارش آموخت. چون کشور ما هم شدیداً نیازمند چنین تغییر مسیری است.

در حال حاضر، بسیاری از آمریکایی‌ها در وضعیت دشواری قرار دارند. هشتاد سال سیاست تورم پولی زندگی را گران کرده است. و درگیری شدید دولت در بسیاری از بخش‌های مهم -از جمله بهداشت، مسکن، آموزش و انرژی.

به‌علاوه، دستکاری نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکایی‌ها را شدیداً مقروض، کم‌پس‌انداز و اسیر چرخه‌های رکود و رونق کرده است. در همین حال، در حالی که یک دهه مداخلۀ خارجی واشنگتن همانطور که انتظار می‌رفت نتیجۀ ناخوشایندی داشته است، سیاستمداران از آمریکایی‌ها می‌خواهند پول بیشتر و بیشتری بدهند تا خرج تلاشی بیهوده برای حفظ امپراتوری جهانی لجام گسیخته شود. تمام این‌ها در حالی است که در داخل، دولت نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از جان یا دارایی میلیون‌ها آمریکایی محافظت کند.

ممکن است هنوز مانند آرژانتین بیش از 40 درصد مردم زیر خط فقر نباشند و تورممان بالای 140 درصد نباشد اما در آستانه‌ای هستیم که مستقیماً به چنین ویرانی اقتصادی منجر می‌شود. لازم نیست چنین باشد. ما راه خروج را بلدیم.

این مسیر شامل انحلال نظام پولی سیاسی شده و بازگشت به نظام پولی سالم است -جایی که در آن واقعیات اقتصادی قیمت‌ها و نرخ‌های بهره را مشخص می‌کنند، نه هوی و هوس‌های بوروکرات‌ها. این را هم فقط با انحلال کامل نظام بانکی کارتلی می‌توان به دست آورد. غیرسیاسی کردن پول و بانکداری، برای اولین بار در بیش از یک قرن اخیر کنترل پول آمریکایی‌ها را به خودشان برمی‌گرداند و تورم همیشگی و رکودهای بی‌پایان را تمام می‌کند.

باید سیاست‌ها، مقررات و ادارات فاجعه‌باری را متوقف کنیم که عرضۀ مسکن و انرژی را محدود و خدمات آموزشی و بهداشتی را شدیداً گران کرده‌اند.

و بسیار مهم است که میل واشنگتن به داشتن یک امپراتوری جهانی را متوقف کنیم. آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند هزینۀ کودتاها، بمباران‌ها و جنگ‌های تمام عیاری را بپردازند که میلیون‌ها نفر را کشته و جهان را ناپایدارتر کرده‌اند. تاریخ پر از امپراتوری‌هایی است که با گسترش بیش از حد سقوط می‌کنند. بیایید مانع سقوط خودمان شویم.

خاویر میلی، مانند ران پال، نشان داده است که می‌شود میلیون‌ها نفر را مجبور کرد که ضرورت آزادی رادیکال را بفهمند و آنها را نسبت به آن مشتاق کند. و این مسئله مهم است چون طبقۀ سیاسی هرگز هیچ قدرتی را کنار نمی‌گذارد مگر وقتی که یک جنبش قدرتمند مردمی چارۀ دیگری برایش باقی نگذارد.

پیروزی میلی نشان می‌دهد که آزادی می‌تواند پیروز شود. اما نیازمند صداهای قدرتمند و غیرمصالحه‌گری است که می‌توانند با مردم عادی دربارۀ فوری‌ترین مشکلاتشان صحبت کنند و تصویری از آینده‌ای آزادتر، امن‌تر و ثروتمندتر به آنان بدهند.