به گزارش اکو‌ایران، پس از حمله پهپادی به کرملین، شاید مسکو ناچار شود تا نظامیان خود را از خط مقدم خارج کرده و در مناطق مرزی تعریف کند.

اواخر هفته گذشته، اوکراین به یک کشتی دریایی جاسوسی روسیه در دریای سیاه حمله کرد و بعد از آن 22 هواپیمای بدون سرنشین، مسکو را هدف قرار دادند. چنین عملیاتی؛ خواه نمادین باشد یا استراتژیک، بخشی از عملکرد نظامی استاندارد را تعریف می‌کند. مقام‌های دفاعی و تحلیلگران به فاینشال تایمز گفتند که شاید هدف از این عملیات، فریب دشمن، مداخله در تفکر پشت حملات و شکل دادن به میدان جنگ قبل از یک حمله بزرگ باشد.

جان اسپنسر که ریاست مطالعات جنگ شهری در موسسه جنگ مدرن را عهده دار است در این باره گفته که عملیات فریب همیشه بخشی از جنگ بوده اما امروز تاثیرش در رسانه های اجتماعی برجسته تر شده است. به باورش شاهد عملیات منطقه خاکستری اوکراین هستیم که روسیه را ملزم به صرف منابع می کند؛ حال این منابع می تواند نیروهای نظامی باشد یا عملیات اطلاعاتی.

8888888888888888

انفجار دو پهپاد در پس زمینه گنبد طلایی کرملین که 3 می رخ داد، حمله‌ای که کی یف مسئولیتش را عهده دار نشد، اولین مورد حملات اخیر اوکراین قلمداد می‌شود. پس از آن حملات روز سه شنبه به مسکو که به دنبال موجی از حملات روس‌ها به کی یف انجام شد، به سان گذشته آسیب پذیری روسیه را عریان کرد.

یکی از مقام های ارشد اوکراینی گفت که یک حمله موفق با یک حمله روانی موفق شروع می‌شود، روحیه روس‌ها بالا نیست.

رویدادی به همان اندازه عجیب در 22 می رخ داد، زمانی که راست‌گرایان افراطی تحت حمایت اوکراین استان مرزی بلگورود را هدف قرار دادند تا آنگونه که اوکراینی‌ها می‌گویند به روس‌ها نشان دهند که مرزهای آنها غیر قابل نفوذ نیست. رسانه‌های اجتماعی اوکراین این حملات را برجسته کردند اما وبلاگ‌نویس‌های تندروی نظامی روس که به شدت سرخورده شده بودند، رهبر واگنرها و وزارت دفاع را به چالش کشیدند.

پس از آن بود که یوگنی پریگوژین،رهبر واگنرها در جریان یک سخنرانی گفت که روسیه باید حضور نظامی‌اش در مرزها را افزایش دهد.همزمان فرمانده بلگورود هم تاکید کرد که روس‌ها در وضعیت جنگی واقعی زندگی می‌کنند. مایک مارتین، افسر پیشین بریتانیا در این باره به فاینشال تایمز گفت که ایده ایجاد دو راهی‌های زیاد برای برای ساختار فرماندهی روسیه است، طبیعتا  دوراهی‌ها عملا روس‎ها را فلج خواهد کرد.

8888

در همین راستا یکی از مقام‌های اطلاعاتی ارتش اوکراین گفت که این حمله و حملات مشابه با هدف ضربه زدن به روحیه روس‌ها و وادار کردنشان به استقرار دوباره نیروهایشان در امتداد مرزها انجام شده هرچند هنوز در این باره نشانه ای وجود ندارد.

 اسپنسر هم با اشاره به این مقوله که مسکو دائما حمله از بلاروس را برجسته کرده، گفت که اوکراین از کتاب بازی روس ها علیه روس ها استفاده می‌کند.

با این همه روسیه بیکار ننشسته است. این کشور شهرهای اوکراین را هدف حملات موشکی و پهپادی اش اش قرار داده است. علاوه بر این، روس‌ها عملیات اطلاعاتی خود چون جعل داده‌های ردیابی کشتی‌های تجاری را در دریای سیاه به کار گرفته‌اند و همزمان استحکامات دفاعی‎شان را در امتداد خط مقدم تعریف کردند.

مقام های غربی هشدار می‌دهند که مشخص نیست ضد حمله اوکراین تا چه اندازه موثر باشد.یکی از مقام‌های ارشد غربی گفت که اوکراینی‌ها در حال ازمایش و بررسی هستند و می دانند چه چیزی موثر است و چه چیزی موثر نیست. هدف اصلی این ضد حمله این است که نه روسیه و نه متحدان غربی نمی‌دانند که نبرد واقعی چه زمانی آغاز شده است؛ این مقوله موجب خواهد شد تا حدس و گمان روس‌ها بیشتر شود. از منظر اوکراین، این عدم اطمینان عصبی کلیدی است. رئیس امنیت ملی اوکراین گفت که هفته گذشته و بعد از حمله به بلگورود، روس باید به این وضعیت سرگردان عادت کنند.