به گزارش اکوایران، نیروی دفاع ملی آفریقای جنوبی اعلام کرده بود که نشست پیش رو به عنوان بخشی از یک توافق دیرینه و دیداری از روی حسن نیت است که به دعوت ارتش روسیه انجام و برگزاری‌اش از قبل برنامه‌ریزی شده است. این نهاد در بیانیه‌اش آورده است که آفریقای جنوبی روابط دوجانبه نظامی با کشورهای مختلف در این قاره و فراتر از این قاره دارد.

همزمان خبرگزاری‌های روس اوایل روز دوشنبه گزارش دادند که «لارنس امباتا» - فرمانده نظامی آفریقای جنوبی - در رأس هیاتی وارد مسکو شد تا در باب مسائل مرتبط با همکاری و تعامل نظامی با همتایان خود رایزنی داشته باشد. همچنین گفته شده است که امباتا از موسسه‌های آموزشی نیروی زمینی و شرکت‌های مجتمع نظامی - صنعتی روسیه بازدید کرده است. خبرگزاری اینترفاکس نیز اعلام کرد که توافق‌هایی جهت افزایش همکاری میان نیروهای زمینی در زمینه‌های مختلف حاصل شده است.

به نوشته خبرگزاری الجزیره، هفته گذشته «روبن بریگیتی» - سفیر ایالات متحده در پرتوریا - گفته بود که آمریکا بر این باور است که سلاح و مهماتی بر روی یک کشتی روسی که ماه دسامبر در پایگاه دریایی کیپ تاون پهلو گرفته بود، بارگیری شده است. به گفته او، واشنگتن اطمینان دارد که کشتی روس که هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد، ماه دسامبر تسلیحاتی را از پایگاه سیمونز تاون حمل کرده و این نشان می‌دهد که این نقل و انتقال‌ها با مواضع بی‌طرفانه پرتوریا در جنگ روسیه با اوکراین مطابقت ندارد.

مقام‌های آفریقای جنوبی ادعاهای سفیر ایالات متحده را رد کردند. به نوشته رسانه‌ها، این ادعاها خشم رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی را برانگیخت. با این همه، او اتهام‌های وارده را رد نکرده و گفته تحقیقات در این باره را آغاز خواهد کرد.

آنگونه که واشنگتن پست نوشته، این ادعاها روابط آفریقای جنوبی و ایالات متحده را پر تنش کرد تا جایی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، برای پایان دادن به درگیری‌ها و اختلاف‌های ایجاد شده، با همتای خود در آفریقای جنوبی تماس گرفت.

پس از این خوش‌رقصی دیپلماتیک، سفیر ایالات متحده برای دیدار با وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی احضار شد و بی قید و شرط از دولت و مردم این کشور عذرخواهی کرد.

آفریقای جنوبی که از رای دادن به قطعنامه سازمان ملل علیه روسیه خودداری کرده، می‌گوید که در این نبرد «بی‌طرف» است؛ اما کشورهای غربی، این کشور را یکی از نزدیک‌ترین متحدان مسکو در قاره سیاه می‌دانند.

به دنبال ادعاهای ایالات متحده، پوتین با «سیریل رامافوزا» - رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی - تماس تلفنی داشت و آنگونه که کرملین گزارش داده، دو طرف در باب تقویت روابط دوجانبه توافق کردند.

رامافوزا روز دوشنبه گفت که پوتین قرار است در نشستی با حضور رهبران بلوک اقتصادی بریکس در ماه آگوست به آفریقای جنوبی سفر داشته باشد. کرملین هنوز این خبر را تأیید نکرده است. با این همه در صورتی که رئیس جمهوری روسیه قصد چنین سفری را داشته باشد، آفریقای جنوبی درگیر نوعی آشفتگی دیپلماتیک خواهد شد، چراکه این کشور یکی از امضاکنندگان معاهده‌ای است که ذیل آن همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی مورد تاکید قرار گرفته است. حالا از آنجایی که دیوان پوتین را به اتهام جرایم جنگی هدف قرار داده و حکم بازداشتش را صادر کرده، باید دید که این کشور واقع در قاره سیاه در این باره از چه رویکردی پیروی خواهد کرد.