به گزارش اکوایران، «تمجید مقامات ارشد اتحادیه اروپا از مشارکت بالای مردم ترکیه در انتخابات»، «پایان رسمی انزوای سیاسی سوریه»، «خیانت متحد پوتین به ارتش روسیه»، «توافق دو حزب اپوزیسیون در تایلند برای ائتلاف و تشکیل دولت جدید»، «سخنان بحث‌برانگیز ماکرون درباره روسیه و چین»، «گمانه‌زنی درباره سلامت دیکتاتور بلاروس»، «اظهارات روسیه درباره انتخابات ترکیه»، «اظهارات سفیر آذربایجان درباره ایران و اسرائیل» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

تمجید مقامات ارشد اتحادیه اروپا از مشارکت بالای مردم ترکیه در انتخابات

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی از «نرخ مشارکت بالای مردم» در انتخابات ترکیه تمجید کرده و آن را «پیروزی» برای دموکراسی دانستند. 

خانم فن درلاین ضمن تبریک به مردم ترکیه گفت: «مشارکت بسیار بالای مردم در این انتخابات به‌واقع خبر خوبی است. این نشانه روشنی است که مردم ترکیه متعهد به استفاده از حقوق دموکراتیک خود هستند.»  

پایان رسمی انزوای سیاسی سوریه

سوریه روز دوشنبه ۱۵ مه ۲۰۲۳ با حضور در جلسه مقدماتی اجلاس سران اتحادیه عرب به بیش از یک دهه انزوای دیپلماتیک خود در بین کشورهای عربی پایان داد.

در جریان سخنرانی‌‌های نمایندگان کشورهای عربی در نشست مقدماتی اجلاس سران اتحادیه عرب، برخی از آن‌ها از جمله محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی در سخنان خود از حضور نمایندگان سوریه در این جلسات استقبال کردند.

خیانت متحد پوتین به ارتش روسیه

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر را از نزدیک‌ترین افراد به پوتین می‌دانند. حال اما واشنگتن پست با استناد به اطلاعات لو رفته سازمان‌های امنیتی آمریکا گزارش داده که پریگوژین به اوکراین پیشنهاد فروش اطلاعات ارتش روسیه را داده است.

بر اساس گزارش اختصاصی این روزنامه آمریکایی، پریگوژین پیشنهاد داده که موقعیت نیروهای روسیه را در اختیار دولت اوکراین قرار دهد. او این پیشنهاد را از طریق رابطش به اطلاع نیروهای امنیتی  اوکراین رسانده است.

تقاضای او در مقابل این اطلاعات این بوده که اوکراین نیروهایش را از باخموت عقب بکشاند. باخموت ماههاست که در محاصره نیروهای واگنر است و این گروه تا کنون تلفات زیادی را در این شهر متحمل شده است.

توافق دو حزب اپوزیسیون در تایلند برای ائتلاف و تشکیل دولت جدید

دو حزب اصلی اپوزیسیون تایلند پس از شکست دولت مورد حمایت ارتش در انتخابات این کشور با یکدیگر بر سر تشکیل یک ائتلاف حاکم به توافق رسیدند. 

دو حزب مخالف «حرکت به جلو» و همچنین «فیو تای» در رای‌گیری روز یکشنبه به پیروزی خیره‌کننده‌ای دست یافتند و توانستند در مقابل دولت تحت حمایت نظامیان به پیروزی برسند. پیتا لیمجارونرات، رهبر ۴۲ ساله اصلاح‌طلب حزب «حرکت به جلو» ائتلافی متشکل از ۶ حزب را مد نظر دارد که با همراهی آنها ۳۰۹ کرسی از مجموع ۵۰۰ صندلی مجلس سفلی تایلند را در اختیار خواهد داشت. 

او در سخنان خود تاکید کرد که با این نتیجه، او نخست وزیر آینده تایلند است و با همراهی احزاب ائتلافی، قدرت را در این کشور به دست می‌گیرد. 

با این حال کار برای او و دیگر احزاب مخالف چندان هم ساده نیست چرا که مجلس سنا یا بالادستی که اعضای آن توسط ارتش انتخاب شده‌اند همچنان قدرت جلوگیری از تصمیمات پارلمان تایلند را خواهند داشت. 

دولت تحت حمایت ارتش در تایلند پس از کودتای نظامی در سال ۲۰۱۴، حدود یک دهه است که قدرت را در این کشور در دست دارد. 

سخنان بحث‌برانگیز ماکرون درباره روسیه و چین

رئیس‌جمهور فرانسه معتقد است که روسیه عملاً متحمل یک شکست استراتژیک در اوکراین شده و به طور فزاینده‌ای به چین وابسته شده است. کرملین اما در پاسخ گفته است که روابط با چین شراکتی با ماهیت راهبردی و ویژه بوده و هیچ ارتباطی با وابسته شدن به هیچ کسی ندارد.

به گزارش پایگاه راشاتودی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای عنوان کرد، هرگونه معماری امنیتی در اروپا نه فقط باید به نگرانی‌های اوکراین رسیدگی کند، بلکه باید از تقابل با روسیه نیز جلوگیری کند.

ماکرون در گفتگو با روزنامه آپینیون در پاسخ به سوالی درباره جنگ فعلی در اوکراین مدعی شد، "روسیه (در این جنگ) اکنون از نظر ژئوپلیتیکی شکست خورده و شروع به مظنون شدن به متحدان تاریخی و رده اول خود کرده است."

علاوه بر این، به گفته رهبر فرانسه، مسکو به طور غیررسمی به دست‌نشانده (رعیت) چین بدل و از آنجا که باعث تعجیل سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو شده، دسترسی‌اش به حوزه بالتیک را از دست داده است.

او افزود که چنین تغییر و تحولاتی حتی دو سال پیش نیز "غیرقابل تصور" بود.

اظهارات روسیه درباره انتخابات ترکیه

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید انتظار دارد صرف نظر از اینکه چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شود، همکاری مسکو و آنکارا ادامه یابد. 

آقای پسکوف همچنین در ادامه افزود: «ما برای انتخاب مردم ترکیه احترام زیادی قائل هستیم و به آن احترام خواهیم گذاشت. نتیجه هر چه باشد ما انتظار داریم همکاری‌های دو کشور ادامه یابد و عمیق‌تر و گسترده‌تر شود.» 

او همچنین تاکید کرد که روسیه ترکیه را یک «دموکراسی بالغ» می‌داند که قادر است انتخاباتی شفاف و بدون تخلف و اقدامات غیرقانونی برگزار کند. 

گمانه‌زنی درباره سلامت دیکتاتور بلاروس

یک شبکه رادیویی متعلق به مخالفان دولت بلاروس مدعی است که الکساندر لوکاشنکو روز شنبه برای درمان یک بیماری نامشخص به مرکز پزشکی در پایتخت این کشور منتقل شده است.

همزمان با طرح این ادعا توسط اپوزیسسیون بلاروس، دیده نشدن رئیس جمهوری ۶۸ ساله این کشور در انظار عمومی از یک هفته گذشته تاکنون به تقویت گمانه‌زنی‌ها در خصوص وضعیت سلامتی وی دامن زده است.

آقای لوکاشنکو که به زعم مخالفان ریاست یک حکومت دیکتاتوری را دردست دارد روز یکشنبه در مراسم برپایی یک جشن بزرگ ملی نیز غایب بود.

اظهارات سفیر آذربایجان درباره ایران و اسرائیل

اولین سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل در مصاحبه با یکی از رسانه‌های اسرائیل از توسعه روابط با تل آویو و کاهش روابط دیپلماتیک با تهران سخن گفت.

مختار ممدوف، سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل در گفت‌و‌گو با وبگاه «جی‌ان‌اس» به افتتاح اولین سفارت این کشور در اسرائیل در ماه مارس به عنوان نشانه‌ای از شکوفایی روابط دوجانبه و کاهش روابط باکو با تهران اشاره کرد.

 وی در مصاحبه‌ای از دفتر خود در تل آویو، در زمینه روابط دیپلماتیک باکو با ایران گفت: «روابط ما با ایران در پایین‌ترین سطح خود در تاریخ است، اما ما خواهان روابط پایدار با همه همسایگان خود هستیم.»

ممدوف در زمینه روابط با اسرائیل گفت، روابط سیاسی با تل آویو بر پایه ای محکم  است و قرار است توسعه یابد.