به گزارش اکوایران، روسیه موفقیت نیروهای اوکراینی در نبرد خونین شهر باخموت را رد کرده است. بریتانیا اولین کشوری است که موشک‌های کروز دوربرد اوکراین را تأمین می‌کند.

سایه طوفان

به نوشته پایگاه الجزیره، ماه‌ها است که اوکراین از متحدان غربی خود درخواست موشک‌های دوربرد داشته اما تنها سلاح‌های کوتاه‌برد دریافت کرده است؛ زیرا حامیان کیف نگرانند که از سلاح‌های پیشرفته برای حمله به خاک روسیه و تشدید بیشتر درگیری‌ها استفاده شود.

روز پنجشنبه، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت که موشک‌های کروز سایه طوفان که در مقایسه با برد ۸۰ کیلومتری هیمراس آمریکا، بردی بیش از ۲۵۰ کیلومتر دارد را ارسال خواهد کرد.

والاس به اعضای پارلمان گفت: ما کنار نمی‌نشینیم، زیرا روسیه غیرنظامیان را می‌کشد.

والاس گفت که موشک‌های کروز برای استفاده در داخل خاک اوکراین ارسال می‌شوند؛ یعنی او از کیف تضمین گرفته که از موشک‌ها برای هدف‌قراردادن اهداف داخل روسیه استفاده نمی‌شود.

کرملین قبلاً گفته بود که ارسال چنین موشک‌هایی از سوی بریتانیا مستلزم پاسخ مناسب ارتش روسیه خواهد بود.

انکار شکست

روز پنجشنبه، وزارت دفاع روسیه گزارش پیشروی نیروهای اوکراینی در باخموت را رد کند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخبار پیشرفت کیف در چندین نقطه خط مقدم با واقعیت مطابقت ندارد.

وبلاگ‌نویسان نظامی طرفدار مسکو می‌گویند که حمله متقابل مورد انتظار اوکراین بی‌سروصدا آغاز شده است. یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر نیز این هفته گفت که نیروهای روسیه از برخی مناطق باخموت عقب‌نشینی کرده‌اند و اوکراینی‌ها در شمال و جنوب در حال پیشروی هستند.

پریگوژین در ویدئویی که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت که نیروهای روسی به دلیل حماقت فرماندهان خود در حال فرار از باخموت هستند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسکو چندین حمله اوکراینی را دفع کرده و افزود که نبردی در شرق منطقه دونتسک در جریان است که نیروی هوایی و توپخانه را درگیر کرده است. در ادامه این بیانیه آمده که نیروهای روس به آزادسازی بخش‌های غربی شهر باخموت ادامه می‌دهند.

مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن گفت که واکنش‌های پریگوژین و وزارت دفاع روسیه به تحرکات اوکراین در باخموت منعکس‌کننده افزایش وحشت در فضای اطلاعاتی روسیه در مورد ضدحمله اوکراین است.

این اندیشکده می‌گوید: استقرار نیروهای بی‌کیفیت در جناح‌های اطراف باخموت نشان می‌دهد که وزارت دفاع روسیه تا حد زیادی از محاصره نیروهای اوکراینی در آنجا دست برداشته است.

آمادگی ذهنی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که اوکراین قبل از شروع عملیات علیه روسیه به زمان بیشتری نیاز دارد.

زلنسکی به بی‌بی‌سی گفت: از نظر ذهنی آماده‌ایم؛ اما از نظر تجهیزات، هنوز همه‌چیز به دستمان نرسیده است.

وی اذعان کرد: با آنچه داریم می‌توانیم جلو رفته و موفق شویم. اما افراد زیادی را از دست خواهیم داد. این غیر قابل قبول است. پس باید صبر کنیم. هنوز به زمان بیشتری نیاز داریم.

پاتریک بوری، مدرس ارشد امنیت در بریتانیا گفت که از اظهارات زلنسکی تعجب نکرده است.

او گفت: اگر جای او باشید، هر کاری که بتوانید انجام می‌دهید تا قبل از شروع حمله، تمام چیزهایی که نیاز است را به دست آورید.

الکساندر موسیینکو، تحلیلگر نظامی اوکراینی گفت که متحدان کیف باید درک کنند که یک حمله متقابل ممکن است منجر به اخراج کامل نیروهای روسیه و شکست قطعی مسکو نشود.

وی اذعان کرد: همه چیز بستگی به نحوه انجام عملیات بستگی دارد. ما نمی‌توانیم تضمین کنیم که نتیجه ضدحمله اوکراین چه خواهد بود.