به گزارش اکوایران، «مسکو در یک قدمی تصرف باخموت»، «عصر تازه رویارویی مک‌کارتی و تندروها»، «توکیو و سئول در لیست سیاه پکن»، «نه‌ی بزرگ ایروان به مسکو»، «صدور حکم بازداشت خان»، «توانایی تایوان برای تبدیل شدن به کشوری مستقل»، «تهدید اروپا به تعمیم تحریم‌های روسیه به بلاروس و ایران»، «هشدار بانک جهانی دربار وضعیت بغرنج اقتصاد جهانی» و « تاکید آمریکا بر ازادی زندانی های دو تابعیتی در ایران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

مسکو در یک قدمی تصرف باخموت

مقام های کی‌یف اعلام کردند در حالی که مسکو در تلاش است تا اولین موفقیت خود را در شرق این کشور ثبت کند، نیروهای اوکراینی در شهر سولدار هدف حمله های نظامیان روس قرار گرفته اند. به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که نیروهای روس و واگنرها پس از پیش‌روی در چهار روز گذشته احتمالا کنترل بخش اعظمی از شهر را در دست دارند. تصرف سولدار به نیروهای روس برای به دست آوردن کنترل باخموت فرصت می دهد. باخموت در یک خط تدارکاتی استراتژیک میان منطقه دونتسک و لوهانسک قرار دارد که هر دو دونباس، قلب صنعتی اوکراین را تشکیل می‌دهند. کنترل باخموت سکویی است برای روسیه جهت پیشروی در دو شهر بزرگ‌تر کراماتورسک و اسلوویانسک.این پیروزی هم‌چنین موجب می شود روسیه پس از چندین شکست در ماه های اخیر یک پیروزی را در میدان نبرد از آن خود کند.

عصر تازه رویارویی مک‌کارتی و تندروها؛ رهبر مجلس نمایندگان قربانی جاه طلبی هایش شد؟

مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری جمهوری‌خواهان بسته‌ای از قوانین داخلی را به تصویب رساند که به افراطی‌های راست‌گرا اهرم‌های بیشتری را برای تحت فشار قرار دادن کوین مک کارتی می دهد. به نوشته خبرگزاری رویترز، قانونگذاران با 220 رای موافق این قوانین را تصویب کردند. بسته قوانین که در دو سال آینده بر عملکرد مجلس نمایندگان نظارت خواهد کرد نشان دهنده آزمون اولیه از میزان توانایی مک‌کارتی است، آن هم در شرایطی که او هفته گذشته بعد از 14 دور رای گیری شکست خورده، در نهایت توانست عنوان ریاست را از آن خود کند. قوانین تصویب شده شامل امتیازهای کلیدی است که تندروها به دنبال آن بودند و مک کارتی برای آن که عنوان دلخواهش را به دست بیاورد با ارائه آنها موافقت کرد. این تغییرات محدودیت های جدیدی را بر هزینه های فدرال اعمال کرده و به طور بالقوه توانایی مک کارتی را برای مذاکره درباره بسته های بودجه دولتی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که دموکرات های همکارش در سنا را کنترل می کنند، محدود می کند.

توکیو و سئول در لیست سیاه پکن

سفارت‌های چین صدور روادید برای شهروندان کره‌جنوبی و ژاپن را به تلافی آشکار برای الزام‌های مرتبط با کووید 19 که اخیرا توسط این کشورها برای مسافران چینی اعمال شده به حالت تعلیق درآورده است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در اطلاعیه منتشر شده توسط سفارت چین در سئول آمده است که این ممنوعیت تا زمانی که کره جنوبی درباره اقدام های تبعیض امیز ورود خود را بازتعریف کرده و آن را علیه چین لغو نکند، ادامه خواهد داشت. وزارت خارجه چین هفته گذشته تهدید کرد که در برابر کشورهایی که علیه پکن به الزم های سخت گیرانه ای در ارتباط با کووید 19 متوسل می شوند، دست به اقدام های متقابلی خواهد زد. حالا مشخص نیست چرا در میان گروه زیادی از کشورها که محدودیت هایی را در این زمینه اعمال کرده اند، کره جنوبی و ژاپن در لیست سیاه پکن قرار گرفتند.

نه بزرگ ایروان به مسکو؛ ارمنستان میزبانی رزمایش ائتلاف تحت رهبری روسیه را واگذار کرد

ارمنستان از میزبانی مانورهای نظامی اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، ائتلافی تحت رهبری روسیه، خودداری کرده است؛ موضعی که نشان از تنش های رو به افزایش ایروان با مسکو است. به نوشته خبرگزاری الجزیره، روسیه اوایل سال جاری اعلام کرده بود که ارمنستان میزبانی رزمایش سالانه این گروه را عهده دار خواهد بود.با این همه اخیرا وزیر دفاع ارمنستان به ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی اطلاع داده که در شرایط کنونی برگزاری رزمایش های سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک ارمنستان غیر منطقی است. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز تاکید کرد که حداقل در سال جاری این رزمایش در ارمنستان برگزار نمی‌شود. در این میان سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره مانور نظامی لغو شده گفت که مسکو از ایروان خواهد خواست تا موضع خود را روشن کند. او به خبرنگاران گفت که در هر صورت ارمنستان متحد نزدیک ما است و ما به گفتگوهای خود در ارتباط با موضوعات پیچیده ادامه خواهیم داد.

صدور حکم بازداشت «خان»

هیئت عالی انتخابات پاکستان حکم بازداشت عمران خان، نخست وزیر سابق و دیگر رهبران ارشد حزبش را در پرونده توهین به نهادهای انتخاباتی صادر کرد. با این حال این حکم قابل تبدیل به قرار وثیقه است.به نوشته ان دی تی وی، این پرونده بر اساس اظهارات رهبران ارشد حزب "تحریک انصاف پاکستان" علیه کمیسیون انتخابات پاکستان و رئیس کمیسیون انتخابات صادر شده است.یک هیئت چهار نفره به ریاست نثار درانی، یکی از اعضای هیأت انتخاباتی، روز سه‌شنبه حکم بازداشت عمران خان، اسد عمر، دبیرکل حزبش و فواد چودری، معاون رئیس‌جمهور را صادر کرد.اسد عمر در توییتر خود نوشت: کمیسیون انتخابات برای من، عمران خان و فواد چودری حکم بازداشت صادر کرده است. آنها به جای انجام انتخابات، خودشان به این وظایف مشغول هستند.

توانایی تایوان برای تبدیل شدن به کشوری مستقل اما پر هزینه برای جهان

اندیشکده‌ای با شبیه‌سازی حمله احتمالی چین به تایوان در 2026 پیش‌بینی کرد که در چنین جنگی تمامی طرف‌ها از جمله آمریکا و ژاپن متحمل خسارات سنگینی خواهند شد.به نوشته خبرگزاری الجزیره، اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی  (CSIS) شبیه‌سازی حمله احتمالی چین به تایوان در سال 2026 را دقیقا 24 بار انجام داد و به نتایج و داده‌هایی رسید.در اکثر سناریوها، ائتلافی میان ایالات متحده آمریکا، ژاپن و تایوان می‌تواند ظرف سه الی چهار هفته جنگ، چین را شکست دهند اما این اتفاق با تخریب و نابودی ده‌ها کشتی، صدها هواپیما و ده‌ها هزار سرباز رقم خواهد خورد.مارک کانسیان، مشاور ارشد اندیشکده CSIS و نویسنده این گزارش گفت: نکته کلیدی این شبیه‌سازی این است که تایوان می‌تواند به کشوری مستقل تبدیل شود اما هزینه آن بسیار زیاد است.

تاکید آمریکا بر آزادی زندانی های دوتابعیتی در ایران

ایرنا: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن ادعا کرد: امروز پنج سال وحشتناک است که مراد طاهباز به ناحق در ایران بازداشت شده است.مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: ما بار دیگر از ایران می خواهیم تا فوری مراد طاهباز و سایر آمریکایی ها از جمله عماد شرقی و سیامک نمازی را آزاد کند. بازگشت دوباره این افراد به آغوش خانواده های خود اولویت مهم این دولت است.رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در سالگرد بازداشت مراد طاهباز با تکرار ادعاهای سالیوان گفت: بالاترین اولویت ایالات متحده اطمینان یافتن از بازگشت مراد طاهباز، عماد شرقی، سیامک نمازی و دیگر شهروندان آمریکایی به خانه است که به‌ ناحق بازداشت‌ شده اند.پیش از این،آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هفتم دی ماه امسال و در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ میلادی گفته بود که واشنگتن در سالی که گذشت برخی شهروندان خود را که در ایران، روسیه، ونزوئلا، افغانستان، میانمار، هائیتی و دیگر کشورها زندانی بودند به خانه بازگرداند.

تهدید اروپا به تعمیم تحریم‌های روسیه به بلاروس و ایران

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل  در سخنانی اعلام کرد که اتحادیه اروپا متعهد شده است که تحریم‌های جدیدی علیه بلاروس به بهانه حمایت از روسیه اعمال کند. رئیس کمیسیون اروپا در این باره گفت که مقارن با فشار بر روسیه برای پایان دادن به درگیری‌ها، اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه بلاروس اعمال می کند؛ بروکسل همچنین این اقدامات را به کشورهایی که از روسیه حمایت می‌ کنند هم تعمیم می‌ دهد.

فون در لاین در این باره اضافه کرد: ما فشار بر کرملین را با یک نظام تحریم‌های گزنده تا هر قدر هم که (درگیری‌ها در اوکراین) طول بکشد، حفظ می‌کنیم. ما این تحریم ها را به کسانی که از جنگ روسیه حمایت نظامی می‌ کنند مانند بلاروس یا ایران تعمیم خواهیم داد. این اتهام در حالی ایراد شده که ایران هر گونه مشارکت در جنگ اوکراین را رد کرده است‌.وی در این باره افزود: ما با تحریم‌های جدید علیه بلاروس که به نقش آنها در جنگ روسیه در اوکراین پاسخ خواهد داد، وارد خواهیم شد.

هشدار بانک جهانی

بانک جهانی هشدار داد اقتصاد جهانی تنها یک پله دیگر با رکود دوم در طول این دهه فاصله دارد، اتفاقی که بیش از ۸۰ سال است رخ نداده است. این آخرین هشدار بانک جهانی است که روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را به شدت کاهش داده است.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد جهانی در سال جاری تنها ۱.۷ درصد رشد خواهد کرد. البته این میزان ناچیز رشد، انتقاد بانک جهانی از کشورهای در حال توسعه که قبلا در دوره همه‌گیری و افزایش نرخ‌های بهره، آسیب دیده‌بودند را هم به همراه داشت. طبق پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۲.۷ درصد خواهد رسید.

دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با بدتر شدن چشم‌انداز رشد جهانی، بحران پیش‌روی توسعه تشدید خواهد شد.