به گزارش اکوایران، «خیز واگنرها برای معادن نمک و گچ شرق اوکراین»، «پایان دموکراسی در حیاط خلوت آمریکا»، «نخستین آزمون مک کارتی»، «حمایت بی‌سابقه کرملین از قطعنامه کمک‌های بشردوستانه به سوریه»، «حاشیه‌سازی تازه چهره جنجالی کابینه بی‌بی»، «احضار سفرای ایران توسط تروئیکای اروپایی»، «مخالفت صریح بی‌بی با برجام»، «دو فرد و سه نهاد ایرانی در لیست تحریم کانادا»، «تاکید سالیوان بر پایان اولویت احیای برجام» و «طرح تازه آمریکا برای محدود کردن فعالیت‌های ایران در عراق» بخشی از مهم‌ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

خیز واگنرها برای معادن نمک و گچ شرق اوکراین؛ ارتش اوکراین در حالت آماده باش!

مقام های اوکراین می گویند که در حال تقویت نیروهای خود در اطراف باخموت در منطقه شرقی دونباس و دفع حمله های مستمر واگنرهای روس هستند؛ گروهی که رهبرشان وعده داده معادن وسیع زیرزمینی این منطقه را در اختیار بگیرد. رویترز به نقل از مقام های اوکراینی نوشت که کی یف نیروهای کمکی اش را به سولدار، شهر کوچکی در نزدیکی باخموت که در آن وضعیت دشوار بوده، فرستاده است. ارتش اوکراین نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دشمن بار دیگر تلاش مذبوحانه ای برای حمله به شهر سولدار از جهات مختلف انجام داد و واگنرها را شکست داد.رهبر گروه واگنر ماه ها است تلاش دارد تا باخموت و سولدار را به بهای جان های بسیاری از هر دو طرف تصرف کند. او روز شنبه گفته بود که اهمیت این مناطق در شبکه معادنش است. تحلیلگران  نظامی می گویند که منافع نظامی استراتژیک برای مسکو محدود خواهد بود. یکی از مقام های امریکایی هم گفته است که رهبر واگنر، متحد قدرتمند پوتین به معادن نمک و گچ معدن چشم دوخته است.

کنترل پایتخت برزیل در اختیار نظامیان؛پایان دموکراسی در حیاط خلوت آمریکا؟

پلیس برزیل یک روز بعد از ان که حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل به نهادهای دولتی حمله کردند، رخدادی که از زمان بازگشت برزیل به دموکراسی در دهه 1980 بی سابقه بود، در پایتخت مستقر شد و کنترل شهر را بر عهده گرفت. شاهدان به خبرگزاری رویترز گفتند که پس از یورش هزاران نفر از حامیان بولسونارو به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری، صدها نفر از اعضای پلیس با تجهیزات ضد شورش و سوار بر اسب در برابر اردوگاه حامیان بولسونارو خارج از مقر ارتش برازیلیا مستقر شدند، در حالی که سربازان این منطقه عقب نشینی کردند. لوئیز لولا داسیلوا، رقیب چپ گرای بولسونارو که اول ژانویه بعد از به دست اوردن اکثریت نسبی به قدرت رسید، بعد از آن که معترضان شیشه ها و مبلمان ها را در هم شکسته، اثار هنری را تخریب و اسلحه ها و آثار باستانی را به سرقت بردند، متعهد شد که مسئولیت خشونت ها را به عدالت بسپارد. بولسونارو که حالا در فلوریدا به سر می برد تحریک حامیانش را رد کرد و گفت حامیانش از خط قرمزها عبور کرده اند. براساس گزارش ها بیش از 300 نفر از شورشان بازداشت شده اند.

نخستین آزمون مک کارتی؛ بازی تندروها با امتیازهای اعطایی رهبر مجلس نمایندگان

مجلس نمایندگان آمریکا در باب قوانینی حاکم بر این نهاد برای دو سال آینده رای گیری خواهد کرد. به باور ناظران این نخستین آزمون برای سنجیدن توانایی کوین مک کارتی، رهبر منخب مجلس نمایندگان است؛ همانی که با تنش های بسیار توانست این عنوان را از آن خود کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، این قانون دربردارنده چند تغییر است که قدرت مک کارتی را محدود می کند از جمله اجازه دادن به یک قانونگذار برای برکناری او در هر زمان و تغییراتی که با هدف محدود کردن هزینه ها انجام می شود؛ امتیازهایی که مک کارتی برای جلب حمایت تندورهای راست گرا برای رهبری اش با آنها موافقت کرد. در شرایط کنونی به واسطه چند صدایی حاکم بر جناح جمهوری خواهان سوال هایی درباره چگونگی عملکرد کنگره تقسیم شده؛ جایی که دموکرات ها قدرت سنا را در اختیار دارند، پیش آمده است.

حمایت بی سابقه کرملین از قطعنامه کمک های بشردوستانه به سوریه

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا به بازنگاه داشتن یک گذرگاه مرزی کلیدی از ترکیه به شمال غرب سوریه تحت کنترل شورشیان برای ارسال کمک های حیاتی برای شش ماه دیگر رای داد. روسیه، متحد سوریه، در اقدامی غافلگیر کننده از این قطعنامه حمایت کرد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، همه نگاه ها به روسیه دوخته شده بود که در گذشته قطعنامه های مربوط به ارسال کمک های فرامرزی را وتو کرده است. این کشور به دنبال جایگزینی کمک های بشردوستانه از مرز ترکیه به شمال غرب استان ادلب با کاروان هایی از مناطق تحت کنترل دولت سوریه در سراسر خطوط درگیری است. این قطعنامه در حالی تصویب شد که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هشدار داده بود که وضعیت وخیم بشردوستانه در سوریه در حال بدتر شدن است و اگر کمک رسانی از ترکیه به شمال غرب ادلب تمدید نشود، میلیون ها سوری ممکن است در زمستان جان دهند.

حاشیه سازی تازه چهره جنجالی کابینه بی بی؛ تلاش راست افراطی برای نابودی هویت فلسطین

ایتامار بن گویر، وزیر جدید امنیت ملی کابینه اسرائیل؛ چهره رادیکال کابینه «بی‌بی» دستور داد تا پرچم های فلسطین را از فضاهای عمومی بردارند و نماد ملی فلسطین را تروریستی قلمداد کرد. به نوشته خبرگزاری الجزیره، براساس قوانین اسرائیل پرچم و نمادهای فلسطین غیر قانونی نیست اما پلیس و سربازان این رژیم حق دارند پرچم های فلسطین را در مواردی که به ادعای آنها تهدیدی برای امنیت عمومی است، بردارند. به نظر می رسد فرمان اخیر بن گویر که رهبری حزب افراطی قدرت یهودی را در کابینه نتانیاهو بر عهده دارد و به عنوان وزیر امنیت ملی بر فعالیت های پلیس نظارت می کند، نشان دهنده نگرش سختگیرانه و سازش ناپذیر این چهره های افراطی با هویت و ازادی بیان فلسطینی ها است. فلسطینی ها می گویند این ممنوعیت تلاشی است برای از میان بردن هویت فلسطینی ها.فرمان بن گویر پس از تظاهرات گسترده در تل آویو صادر شد که در جریانش معترضان فلسطینی پرچم خود را به اهتراز دراوردند.

احضار سفرای ایران توسط تروئیکای اروپایی

به نوشته ایسنا، دولت‌های انگلیس و فرانسه از احضار سفیر ایران به وزارت خارجه کشورشان خبر دادند. به گزارش  العربیه، جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز نماینده ایران را احضار کردم تا قویا اعدام‌های شنیعی که اخیرا شاهد آن بودیم را محکوم کنم.همچنین، طبق اعلام صفحه توییتری سی‌جی‌تی‌ان «CGTN»، وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که برای محکومیت اعدام‌های اخیر در ایران، وزیر خارجه ایران را احضار می‌کند.پیشتر وزیر خارجه آلمان سفیر ایران را به دلایل حقوق بشری به وزارت خارجه این کشور احضار کرده بود.

مخالفت عریان بی بی با برجام؛ نتانیاهو: مانع از توافق خواهیم شد

به نوشته ایسنا، نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه کابینه‌اش ضمن مطرح کردن اظهاراتی در حمایت از ناآرامی‌های اخیر در ایران، بار دیگر بر قصدش برای ممانعت از احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد.به گزارش روزنامه اورشلیم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه مدعی شد که ایران «تهدیدی برای منطقه و جهان» است.او بار دیگر با ابراز مخالفت آشکار با توافق هسته‌ای گفت: ما هر کاری انجام خواهیم داد تا مانع بازگشت به توافق بد هسته‌ای بشویم. برخلاف تصور عموم، توافق خطرناک هسته‌ای لغو نشده است. من فکر می‌کنم احتمال[احیای توافق هسته‌ای] هنوز وجود دارد. ما این کار را خواهیم کرد.نتانیاهو، هفته گذشته نیز در جمع وزیران کابینه‌اش گفته بود: دولت ما متفاوت است و عملکرد آن نیز متفاوت خواهد بود.

دو فرد و سه نهاد ایرانی در لیست تحریم کانادا

ایسنا نوشت: وزارت خارجه کانادا از اعمال تحریم علیه دو شخص و سه نهاد ایرانی به دلایل حقوق بشری خبر داد.به گزارش رویترز، ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا با اشاره به اینکه این کشور تحریم‌های جدیدی علیه اشخاص و نهادهای ایرانی اعمال کرده، در بیانیه‌ای مدعی شد که ایران باید به "سرکوب معترضان" پایان دهد.

سالیوان؛ برجام در اولویت نیست

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی گفت دولت آمریکا به همراه شرکایش به اعمال هزینه و فشار بر جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.»مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسش دیگری درباره دیگر اقدامات واشنگتن برای ایجاد اختلال در ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه  گفت: «ما خود تحریم‌های مختلفی را علیه نهادها در روسیه و ایران اعمال کرده‌ایم تا فروش و تحویل پهپادها را دشوارتر کنیم. روشی که آنها واقعا به صورت فیزیکی تحویل پهپادها را انجام می‌دهند، ایجاد اختلال فیزیکی را به یک چالش تبدیل کرده است.»جیک سالیوان با تکرار موضع دولت بایدن گفت در حاضر حاضر توافق هسته‌ای با ایران در اولویت قرار ندارد اما کاخ سفید هنوز دیپلماسی را بهترین گزینه برای تضمین دست نیافتن ایران به بمب هسته‌ای می‌داند.

طرح تازه آمریکا برای محدود کردن فعالیت های ایران

روزنامه فیگارو مدعی شد که ایالات متحده برای قطع جریان تامین مالی سپاه پاسداران با استفاده از شبکه پولی و مالی عراق خیز برداشته است. این روزنامه فرانسوی با استناد به اطلاعات ادعایی منتشر شده در مطبوعات عراق گزارش داد که وزارت خزانه‌داری آمریکا به زودی افزون بر 15 بانک خصوصی عراق را به ظن مشارکت در فرآیند دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران  خواهد کرد.یک مقام آگاه عراقی هم به این نشریه گفته که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بر پایه مستندات خود به بانک مرکزی عراق گزارش داده که افزون بر 60 بانک و موسسه مالی این کشور خارج از استانداردهای واقعی یک سیستم بانکی فعالیت می‌کنند.