به گزارش اکوایران، «خشم کرملین از توافق نفتی غرب»، «نقشه راه مکرون برای آینده پساجنگ در اوکراین»، «هشدار فرمانده جدید پاکستان به هند»، «هراس از ناتوانی بایدن برای مدیریت اردوغان»، «شرق آسیا در آستانه نبردی تمام عیار»، «تلاش بورل برای احیای برجام» و «ادعای رویترز درباره تخلیه محموله نفتی ایران در سواحل سوریه» مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

خشم کرملین از توافق نفتی غرب؛ زمستان را بدون نفت روسیه بگذرانید

کرملین در واکنش به توافق قدرت های غربی با هدف محدود کردن منبع اصلی تامین مالی روسیه حهت تداوم جنگ در اوکراین گفت روسیه سقف بهای نفت خود را کاهش نمی دهد و در حال بررسی نحوه واکنش به کنش غرب است. به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو برای مقابله با تصمیم کشورهای گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا در باره بهای نفت خود را آماده خواهد کرد. روسیه بارها اعلام کرده که به کشورهایی که این سیاست را اجرایی کنند، نفت عرضه نخواهد کرد؛ موضعی که سفیر مسکو در سازمان های بین المللی وین بر آن تاکید دارد. به گفته او از امسال اروپا باید بدون نفت روسیه زندگی کند. سقف قیمت تعیین شده به کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا اجازه می دهد که به واردات نفت خام از روسیه و از طریق دریا ادامه دهند اما شرکت های کشتیرانی و بیمه و بیمه حمل و نقل محموله های نفت خام روسیه در سراسر جهان از ارائه خدمات بدان ها منع خواهند شد مگر آن که نفت به بهایی کم تر از 60 دلار خریداری شود. طبیعتا چنین تصمیمی می تواند حمل و نقل نفت خام روسیه را با بهایی بالاتر از سقف تعیین شده به چالش بکشد.

نقشه راه مکرون برای آینده پساجنگ در اوکراین: پوتین نیازمند تضمین امنیتی است!

مکرون در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد که اگر پوتین با مذاکره جهت پایان دادن به جنگ در اوکراین موافقت کند، غرب باید در باب نیاز روسیه به تضمین های امنیتی تصمیم گیری کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، مکرون در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی ای اف 1گفت که اروپا باید ساختار امنیتی آینده خود را آماده کند. به گفته رئیس جمهوری فرانسه این بدان معنا است که یکی از موضوع های کلیدی که باید بدان پرداخته شود، ترس از ورود ناتو به سرزمین های قرمز و استفاده از سلاح هایی است که می تواند تهدیدی برای روسیه باشد. او در ادامه خاطر نشان کرد که توجه به این مقوله بخشی از فرایند صلح است که باید برای تحقق آن و حراست از متحدان و کشورهای عضو و همچنین تصمین امنیت روسیه آماده شد. روسیه و ایالات متحده هر دو اعلام کردند که کانال ها برای مذاکره باز است. با این همه اوکراین تاکید دارد که رایزنی های صلح مشروط است به خروج نظامیان روس از این کشور.

هشدار فرمانده جدید پاکستان به هند: جنگ را به خانه دشمن می کشانم

فرمانده جدید ارتش پاکستان روز شنبه گفت که نظامیان این کشور آماده اند تا در صورت حمله به هر بخش از سرزمین مادری، با تمام توان مهاجم را در نطفه خفه کنند. او این اظهارات را در جریان بازدید از خط کنترل که منطقه مورد مناقشه کشمیر را تقسیم می کند، ایراد کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، این دیدار کم تر از یک هفته از زمانی که ژنرال عاصم منیرمسئولیت ارتش قدرتمند پاکستان را عهده دار شده، ایراد شد. ناظران می گویند سخنرانی عاصم یکی از قوی ترین موضع گیری عمومی او قلمداد می شود که مخاطبش رقیب هندی اش بود. ژنرال عاصم منیر گفت که نیروهای مسلح پاکستان همیشه در حالت آماده باش قرار دارند و اگر تجاوزی رخ دهد نبرد را به خاک دشمن می کشانند. وزارت خارجه هند فعلا به این اظهارات واکنشی نشان نداده است. دو قدرت هسته ای جنوب آسیا هر دو در باب حاکمیت بر کشمیر ادعا دارند و برای تحت کنترل داشتن آن دو جنگ را تجربه کردند.

هراس از ناتوانی بایدن برای مدیریت اردوغان؛ توقف گشت زنی آمریکا در سوریه

مقام های دولت بایدن تلاش می کنند تا رجب طیب اردوغان را از آغاز حمله زمینی خونین و بی ثبات کننده علیه نیروهای کرد سوری بازدارند، از همین رو به ادبیاتی تندی علیه آنکارا متوسل شده اند. به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، پس از آن که ترکیه بدون ارائه سند کردهای سوری را مسئول بمب گذاری در استانبول قلمداد کرده و مواضع آنها در سوریه را هدف قرار داد بسیاری واکنش های منفعلانه ایالات متحده به بمباران های روزانه مواضع کردهای سوری را به چالش کشیده و گروهی دیگر از آن تحت عنوان چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای انجام حملات یاد کردند. با این همه گزارش ها می گوید که لوید استین، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با همتای ترک خود با آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه به شدت مخالفت کرد و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز با اشاره به تاثیر این حملات بر شبه نظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوری که متحد آمریکا در مبارزه با داعش هستند از ترکیه خواست تا از موضع خود عقب نشینی کند. اخیرا نیروهای آمریکایی گشت زنی‌های نظامی مشترک در شمال سوریه را برای مقابله با داعش متوقف کرده‌اند، چون تهدیدهای ترکیه مبنی بر حملات زمینی مانع از انجام این ماموریت‌ها با نیروهای کرد شده است. همچنین دیگر گشت‌های امنیتی محدودتر توسط نیروهای آمریکایی و کرد، به‌ویژه در اطراف زندان‌ها دوباره آغاز می‌شود.در چنین شرایطی این که آمریکا چگونه می تواند اردوغان را متوقف کند به یکی از نگرانی های امنیتی جهانی تبدیل شده است آن هم در شرایطی که غرب درگیری بحران اوکراین هست و دولت بایدن به همکاری با اردوغان و سایر متحدانش در ناتو برای مقابله با روسیه نیاز دارد.

هشدار نسبت به وقوع جنگ در تایوان؛ شرق آسیا در آستانه نبردی تمام عیار قرار دارد؟

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، واشنگتن همچنان به صلح و ثبات در تنگه تایوان متعهد است اما احتمال وقوع یک جنگ نیز وجود دارد. به نوشته یو اس آی نیوز، شرمن، در جریان سخنرانی در دانشگاه آمریکا گفت: برای نزدیک به 50 سال در تنگه تایوان صلح داشته‌ایم و می‌خواهیم این صلح و ثبات را حفظ کنیم اما به اعتقاد من با وجود شی در راس امور احتمال وقوع یک جنگ وجود دارد.کاخ سفید در اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرده بود که حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان به نفع آمریکاست و واشنگتن همچنان به سیاست چین واحد و قانون روابط تایوان متعهد است. شی در آغاز بیستمین کنگره حزب کمونیست چین اعلام کرده بود که پکن صادقانه به دنبال اتحاد مجدد صلح‌آمیز با تایوان است اما برای رسیدن به این هدف، استفاده از زور نیز یکی از گزینه‌های روی میز خواهد بود.

بورل از تداوم تلاش ها برای احیای برجام خبر داد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا در گفت‌وگو با امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران اشاره به تلاش‌هایش جهت بازگشت همه طرف ها به تعهدات توافق شده در وین تاکید کرد که کماکان به تلاش و ارتباطات جهت رسیدن به توافق ادامه می‌دهد. امیرعبداللهیان نیز در این تماس نقش مسؤل عالی سیاست خارجی و سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا را در دور نگه داشتن اتحادیه اروپا از هیجانات غیرسازنده، مهم دانست و  ضمن تشکر از نقش جوزپ بورل در مسیر گفت‌وگو و تعامل و با انتقاد از ادبیات خارج از نزاکت دیپلماتیک به کار گرفته اخیر از سوی یکی دو وزیر اروپایی اظهار داشت: امروز در اروپا برخی سیاسیون تندرو، خود را پشت اتحادیه اروپا مخفی کرده و از جیب اتحادیه خرج می‌کنند.وزیر امور خارجه افزود: بدین شکل اهداف راهبردی اتحادیه اروپا، قربانی مطامع گروه‌های خشونت‌گرا و حتی تروریستی که اطلاعات غلط به این سیاسیون می‌دهند، شده است.

ادعای رویترز؛ تخلیه محموله نفتی ایران در سواحل سوریه

بنا بر نوشته ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که نفتکش ایرانی که پیشتر توسط یونان توقیف شده بود محموله خود را در سوریه تخلیه کرده است.یک شرکت ردگیری شناورهای تجاری اعلام کرد: نفتکش ایرانی که چند ماه پیش تحت فشارهای آمریکا در آب‌های یونان توقیف شده بود محموله خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده است.نفتکش «لانا» که پیش از این به نام «پگاس» ثبت شده بود بهار سال جاری تحت فشار آمریکا توسط دولت یونان توقیف شد. جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام در ماه مه دو نفتکش یونانی را در آب‌های دریای عمان توقیف و به بنادر ایران منتقل کرد.کلر جانگ‌من، رئیس گروه آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) که بر تردد نفتکش‌های مرتبط با ایران از طریق کشتی نظارت می‌کند، گفت که داده‌های ردیابی ماهواره‌ای نشان می‌دهد، نفتکش لانا محموله حدود 700 هزار بشکه‌ای خود را در بندر بانیاس سوریه تخلیه کرده است.