به گزارش اکوایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که این اتحادیه کم‌تر از یک ماه آینده دور دوم تحریم‌ها علیه مقام‌های ایرانی را به بهانه ناآرامی‌های اخیر اعمال خواهد کرد.

دیپلمات‌های اروپایی مدعی شده‌اند که به واسطه بسته تحریمی اعمالی اخیر بیش از 30 فرد حقیقی و حقوقی هدف قرار داده خواهند شد. به نوشته خبرگزاری رویترز، جوزف بورل روز دوشنبه هنگام ورود به نشست وزاری خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در گفتگو با خبرنگاران با توسل به ادبیاتی مداخله جویانه مدعی شد که امروز بسته تحریم دیگر را علیه مقام های ایران به بهانه ناآرامی تصویب خواهیم کرد.

 پیشتر یعنی 17 اکتبر، اتحادیه اروپا دور اول تحریم ها را علیه 15 مقام ایرانی و نهاد دولتی چون عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و همچنین فرماندهی انتظامی ایران به بهانه ناآرامی داخل اعمال کرد. پس از اعمال دور اول تحریم ها، ایران نیز دست به اقدامی متقابل زد و نمایندگان پارلمان اروپا و نهادهایی که در امور داخلی ایران دخالت می کنند را هدف تحریم های خود قرار داد.

بورل در واکنش مدعی شد انتظار نداشت ایران دست به اقدامی تلافی جویانه بزند. بورل همچنین گفت که با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره نآارامی های داخلی رایزنی داشته است. بورل در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود بار دیگر ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه را به میان آورد و مدعی شد که در تماس با امیرعبداللهیان درباره برجام و حمایت ادعایی نظامی ایران از روسیه گفتگو کردیم. این ادعا در حالی مطرح شد که مقام های ایران هرگونه ادعا و اتهام مبنی بر فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در نبرد اوکراین را رد کرده است.

در باب برجام نیز بورل گفت که برای توقف برنامه هسته ای ایران تداوم رایزنی ها برای احیای برجام ضروری است. این در حالی است که تهران اعلام کرده که با خواست ناظر هسته ای سازمان ملل برای سفر به ایران موافقت کرده است. به ادعای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران در حال افزایش تولید اورانیوم غنی شده خود بالاتر از میزانی است که در توافق 2015 تعریف شده است.

همزمان اتحادیه اروپا در اقدامی خصمانه، 20 اکتبر تحریم هایی را به بهانه ادعایی ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین علیه تهران اعمال کرده است. این نهاد در ادامه، فارغ از مواضع مقام های ایران ادعاهای تازه ای را هم مطرح کرد و مدعی شد که ایران در حال ارسال موشک های بالستیک به روسیه است. بورل در پاسخ به سوال نشنال در باب ادعای اخیر گفت که هیچ مدرکی دال بر ارسال موشک از ایران به روسیه وجود ندارد اما شواهد روشنی در دست است که به ادعای او نشان می دهد تهران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است. همزمان یکی از مقام های ارشد اتحادیه اروپا هفته گذشته گفت که بروکسل در تلاش برای تایید مستقل بودن اطلاعات گزارش های ادعایی در این باره است.