به گزارش اکوایران، همزمان با افزایش تردیدها از این که آیا ژائیر بولسونارو، این ملی‌گرای راست افراطی، پیروزی رقیب چپ‌گرای خود، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، را می‌پذیرد یا خیر، یکی از وزیران او به خبرگزاری رویترز گفت که رئیس‌جمهور تا روز سه‌شنبه به طور علنی به شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل واکنش نشان نخواهد داد.

فابیو فاریا، وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که بولسونارو از اظهار نظر خودداری می کند تا بتواند سخنرانی‌ای آماده کند. اما مشخص نیست که آیا بولسونارو همان‌طور که متحدانش او را تشویق می‌کنند در این سخنرانی شکست را خواهد پذیرفت یا خیر.

برزیل در شرایط سختی قرار دارد. کامیون داران طرفدار بولسونارو در اعتراض به بازگشت لولا به قدرت، موانعی را در سراسر کشور ایجاد کرده اند. برخی از کامیون‌داران ویدیوهایی را پست کرده‌اند و خواستار کودتای نظامی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن لولا شده‌اند.

photo_5983289893650021411_y

اعتراضات که ابتدا از استان‌های اصلی کشاورزی شروع شدند، بلافاصله مشکلی در ارسال محموله‌های این کشور مهم تولیدکننده غلات و محصولات کشاورزی ایجاد نکردند اما لابی های کشاورزی هشدار دادند که ادامه آن‌ها در نهایت بر صادرات تأثیر خواهد گذاشت. همزمانی این جریانات با توقف پایبندی روسیه به تضمین صادرات محموله‌های غلات اوکراین، نگرانی از بروز بحران غذا در جهان را بیش از پیش کرده‌اند.

نورماندو کورال، رئیس گروه کشاورزی فاماتو، گفت: «خیلی زود است که بگوییم آیا این اتفاقات در جریان تولید تداخل ایجاد خواهند کرد یا نه زیرا راهبندان‌ها از دیروز آغاز شده‌اند و نمی دانیم چقدر ادامه خواهند داشت.»

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس بزرگراه برزیل اعلام کرده که 321 تجمع باعث مسدود شدن جاده ها در 26 ایالت شده است. کامیون داران -که از کاهش هزینه های گازوئیل توسط بولسونارو نفع می‌بردند - یکی از حامیان اصلی رئیس جمهور هستند و با تعطیلی بزرگراه ها می‌توانند اقتصاد برزیل را مختل کنند.

در برزیلیا پلیس ترافیک را به سمت مجموعه‌ی ساختمان‌های دولتی متوقف کرده است چرا که گفته‌شده بود کامیونداران قصد دارند میدان روبروی دادگاه عالی این کشور را –که اعتقاد دارند به نفع لولا عمل کرده‌است- را تصرف کنند.

photo_5983289893650021412_y

فاریا، وزیر ارتباطات، گفت که بولسونارو با وکیل عمومی خود برای تعیین تدابیری برای پاکسازی بزرگراه ها کار می کند.

یکی از کارکنان ارشد ستاد انتخاباتی وی گفت که کامیون داران امیدوار بودند بولسونارو از موانع جاده ای آنها حمایت کند، اما دستیاران سیاسی رئیس جمهور از او خواستند برای کنترل اعتراضات در حال گسترش شکست انتخاباتی خود را بپذیرد.

در حالی که بولسونارو هنوز شکست خود را نپذیرفته است، همکاران او اولین تماس‌ها را برای هماهنگی انتقال قدرت با کمپین لولا برقرار کرده‌اند.

پیروزی لولا بازگشت خیره‌کننده‌ای برای این فلزکار سابق ۷۷ ساله است که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ بر برزیل حکومت می‌کرد اما پس از آن مدتی را به دلیل محکومیت به فساد در زندان گذراند، اتهامی که بعدها از آن تبرعه شد.

لولا قول داده است که بسیاری از سیاست های بولسونارو، از جمله قوانین حمل اسلحه و حفاظت ضعیف از جنگل های آمازون را معکوس کند.طرفداران محیط زیست از پیروزی و وعده‌های لولا استقبال کرده اند.

photo_5983289893650021410_y

لولا در سخنرانی پیروزی خود در شامگاه یکشنبه، متعهد شد که به شدت با قطع غیرقانونی درختان ، استخراج معادن و زمین خواری که منجر به تخریب فزاینده جنگل های بارانی آمازون در چهار سال دوران ریاست بولسونارو شده است مبارزه کند.

لولا که از این رقابت را به عنوان نبردی برای دموکراسی یاد کرده است قول داده کشور عمیقاً تقسیم شده خود را متحد کند.

بازتاب‌های بین‌المللی

پیروزی لولا یک «موج صورتی» جدید در آمریکای لاتین را تثبیت می کند و به این معنی است که چپ ها پس از یک رشته موفقیت های انتخاباتی از مکزیک تا آرژانتین در سال های اخیر، بر تمام اقتصادهای اصلی منطقه حکومت خواهند کرد.

آلبرتو فرناندز ،رئیس جمهور آرژانتین، روز دوشنبه برای دیدار با لولا به سائوپائولو رفت و شروع «عصری جدید در تاریخ آمریکای لاتین و زمان امید به آینده‌‌ای که از امروز آغاز می شود» را تبریک گفت.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به سرعت به پیروزی لولا واکنش نشان داد و ضمن تبریک، انتخابات را "آزاد، عادلانه و معتبر" خواند.

1

همچنین دیگر رهبران خارجی نیز جمله شی جین پینگ چین، ولادیمیر پوتین از روسیه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به لولا برای پیروزی تبریک گفته‌اند.

اما سکوت طولانی‌مدت بولسونارو باعث ترس درباره‌ی واگذاری قدرت شده است.

بازارها نیز برای یک هفته پر نوسان آماده شده‌اند. ازروز گذشته ارزش رئال برزیل در برابر دلار بیش از 2 درصد افزایش یافت و همزمان شاخص (.BVSP) 0.6 درصد افزایش داشت.