شاید هیچ کسی تصورش را هم نمی‌کرد پسرک فقیری که در حاشیه‌‌ای‌ترین مناطق برزیل به دنیا آمد، روزگاری به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تاریخ برزیل مبدل شود. با این حال، «لولا»یی که امروز در مبارزه‌ای نفس‌گیر با رقیب پوپولیست و پرحاشیه خود به پیروزی رسید، توانست چند رکورد را به نام خود ثبت کند. او در حالی به عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهور کشور قهوه و سامبا برگزیده شد که اولین فردی است که برای سومین مرتبه به صورت دموکراتیک به عنوان رئیس‌جمهور برزیل انتخاب می‌شود و دومین فردی است که برای دوره‌های غیر متوالی ریاست جمهوری (پس از ژتولیو وارگاس) به این مقام انتخاب شده است.

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا که در 27 اکتبر 1945 در شهری در شمال‌شرق برزیل به دنیا آمده، در این کشور به لولا شناخته شده و از بنیان‌گذاران اتحادیه‌های کارگری چپ‌گرا محسوب می‌شود. داسیلوا که فرزند هفتم خانواده فقیر ده نفره‌ای بود، برای امرار معاش خانواده از ۱۲ سالگی مجبور به واکس زدن کفش‌های عابران شد و در ۱۴ سالگی، برای نخستین بار به عنوان تراشکار در یک کارخانه فرآوری مس آغاز به کار کرد. لولا که بعدها به عضویت اتحادیه فلز کاران برزیل درآمد، در سال ۱۹۷۵ و در سن سی سالگی به ریاست این اتحادیه رسید.

لولا که در سال‌های در سال‌های ۱۹۸۹، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری توفیقی به دست نیاورده بود، بالاخره در سال‌های 2002 و 2006 به صورت متوالی توانست بر اریکه قدرت تکیه زند. لولا در طول دوران ریاست‌جمهوری خود، برنامه‌های اجتماعی گسترده‌ای را با هدف مبارزه با فقر و ارتقای جایگاه طبقه کارگر کشور اجرا کرد. لولا بهدر مقام رئیس‌جمهور نقش برجسته‌ای در مسائل بین‌المللی از جمله فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و تغییرات آب‌وهوایی ایفا کرد و به عنوان «مردی با جاه‌طلبی‌های جسورانه برای تغییر توازن قوا در بین کشورها» توصیف شده است.  لولا و جانشینش، دیلما روسف، اثری ماندگار در سیاست برزیل در قالب «لولیسم» بر جای گذاشتند و و در طول دوره ریاست‌جمهوری‌اش یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران در جهان به شمار می‌رفت. در سال 2011، لولا، که به مدت 40 سال سیگاری بود، به سرطان دهان مبتلا شد و تحت شیمی درمانی قرار گرفته که در نهایت منجر به بهبود موفقیت‌آمیز او شد.

با این وجود دولت او با رسوایی های فساد، به ویژه رسوایی‌های مشهور در اولین دوره ریاست جمهوری‌اش گرفتار شد. در جولای 2017، لولا به اتهام پولشویی و فساد در یک دادگاه جنجالی مجرم شناخته شده و به نه سال و نیم زندان محکوم شد. قاضی فدرال این پرونده، سرجیو مورو، بعداً وزیر دادگستری و امنیت عمومی در دولت ژایر بولسونارو شد. پس از یک درخواست تجدید نظر ناموفق، لولا در آوریل 2018 بازداشت و 580 روز را در زندان گذراند. لولا پنجمین رئیس‌جمهور برزیل است که سر از زندان درآورده و در عین حال نخستین رئیس‌جمهور این کشور است که برای فساد دستگیر شده‌است.در این شرایط لولا تلاش کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری 2018 شرکت کند، اما بر اساس قانون «صفحه سفید» برزیل رد صلاحیت شد. در نوامبر 2019، دادگاه عالی فدرال حکم داد که حبس او غیرقانونی است و در نتیجه لولا از زندان آزاد و در مارس 2021، ادسون فاچین، قاضی دیوان عالی حکم داد که تمام محکومیت‌های لولا باید ملغی شود و به او اجازه داده شد تا دوباره در انتخابات 2022 نامزد ریاست جمهوری شود.

او در دور اول توانست ۴۸.۴ آرا را در برابر رای ۴۳.۲ درصدی رقیبش، بولسانورو کسب کند که بدین ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شود. با شمارش آرا در روز دوشنبه مشخص شد با کسب 50/9 درصد آرا به عنوان رئیس‌جمهور آینده برزیل انتخاب شد. لولا در سخنرانی پیروزی خود در سائوپائولو خطاب به ده‌‌ها هزار هوادار شادمان خود گفت: «بولسانارو هنوز برای قبول پیروزی من با من تماس نگرفته است و من نمی‌دانم که آیا او این نتیجه را قبول خواهد کرد یا نه.» بولسانارو سال گذشته آشکارا گفته بود که شکست در انتخابات را نخواهد پذیرفت. او بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرده بود که در سیستم رای‌گیری الکترونیکی برزیل احتمال تقلب وجود دارد. حال باید دید لولا بدون هیچ تنشی قدرت را به دست خواهد گرفت و یا باید منتظر سورپرایز جدیدی از سوی چهره جنجالی برزیل باشیم.