به گزارش اکوایران، رهبر چپگرای برزیل، لوییز ایناچیو لولا دا سیلوا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با اختلاف کمی رقیب راست افراطی خود، ژائیر بولسانارو را شکست داد. بولسانارو، رئیس جمهور فعلی، شب گذشته صحبتی درباره‌ی قبول شکست خود نکرد. این موضوع این نگرانی را ایجاد کرده که شاید او بخواهد به نتیجه انتخابات اعتراض کند.

دادگاه عالی انتخابات با ۵۰/۹ درصد آرا در مقابل ۴۹/۱ دا سیلوا را پیروز رقابت اعلام کرد. دا سیلوای ۷۷ ساله قرار است از اول ژانویه کار خود را آغاز کند.

5

این نتیجه یک بازگشت شگفت‌انگیز برای رئیس جمهور سابق و یک شکست مهلک برای رقیب پوپولیست او بود که به این صورت اولین رئیس جمهور برزیل می‌شود که فقط یک دوره در این منصب بوده‌است.

دا سیلوا در سخنرانی پیروزی خود در سائوپائولو خطاب به ده‌‌ها هزار هوادار شادمان خود گفت: «بولسانارو هنوز برای قبول پیروزی من با من تماس نگرفته است و من نمی‌دانم که آیا او این نتیجه را قبول خواهد کرد یا نه.»

منبعی در کمپین بولسونارو به رویترز گفته که رئیس جمهور تا پایان روز دوشنبه اظهارات عمومی نخواهد کرد. کمپین بولسونارو به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. بولسانارو سال گذشته آشکارا گفته بود که شکست در انتخابات را نخواهد پذیرفت. او بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرده بود که در سیستم رای‌گیری الکترونیکی برزیل احتمال تقلب وجود دارد.

4

یکی از متحدان نزدیک بولسونارو نماینده‌ی مجلس، کارلا زامبلی، با تائید ضمنی نتایج در توییتر نوشت: "به شما قول می دهم که من بزرگترین جناح مخالفی خواهم بود که لولا می‌تواند تصور کند."

همزمان که سرمایه‌گذاران گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه لولا و خطر زیر سوال بردن نتایج از طرف بولسونارو را ارزیابی کنند بازارهای مالی ممکن است هفته‌ای پر نوسان را پیش رو داشته باشند.

این انتخابات یک سرزنش سخت برای پوپولیسم راست افراطی و آتشین بولسونارو بود که از صندلی‌های پشتی کنگره سربرآورد تا یک ائتلاف محافظه‌کار دیگر ایجاد کند، ائتلافی که پس از ثبت یکی از بدترین آمار مرگ و میر کرونا در جهان حامیانش را از دست داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با تبریک پیروزی لولا «در انتخابات آزاد، عادلانه و با اعتبار» به صف استقبال کنندگان لاتین و اروپایی دا سیلوا پیوست.

ناظران بین المللی انتخابات گفته‌اند که انتخابات روز یکشنبه به نحو احسن برگزار شده است. یکی از ناظران به رویترز گفت که حسابرسان ارتش هیچ نقصی در آزمایش‌های راستی‌آزمایی که از سیستم رأی‌گیری انجام دادند پیدا نکردند.

3 (1)

به گفته اپراتور بزرگراه، دیروز رانندگان کامیون که گفته می‌شود حامیان بولسونارو بودند یک بزرگراه را در ایالت ماتو گروسو، یکی از تولیدکنندگان عمده غلات، را مسدود کرده‌بودند.

در یکی از ویدئوهای پخش شده در فضای مجازی مردی می‌گفت که کامیون داران قصد داشتند بزرگراه های اصلی کشور را مسدود کنند و خواهان کودتای نظامی برای جلوگیری از روی کار آمدن لولا بودند.

پس از پیروزی‌های چپ‌گرایان برجسته در انتخابات کلمبیا و شیلی حالا پیروزی لولا موج سوسیال دموکراسی را در آمریکای لاتین تثبیت می‌کند.

لولا قول بازگشت به سیاست رشد اقتصادی دولت محور را داده، سیاست‌هایی که بین سال‌های 2003 تا 2010 در دو دوره ریاست جمهوری او میلیون‌ها نفر را از فقر نجات داده بود. او همچنین قول داده که با نابودی جنگل‌های آمازون که در بیشترین سطح خود در 15سال گذشته قرار دارند مبارزه کند و برزیل را به یکی از رهبران گفتگوهای اقلیمی جهان تبدیل کند.

به گفته‌ی آنا والریا دوریا، یک پزشک 60 ساله در ریو دو ژانیرو که با نوشیدنی درحال جشن گرفتن پیروزی انتخاباتی بود: «4 سال گذشته دوران نفرت بودند، دوران نفی علم. مدیریت تفرقه فعلی در جامعه‌ی برزیل برای لولا کار آسانی نخواهد بود، امّا فعلاً این پیروزی یک شادی محض است.»

دا سیلوا، یک رهبر اتحادیه سابق که در فقر متولد شده بود، در دهه 70 میلادی اعتصابات را بر علیه دولت نظامی آن زمان برزیل سازماندهی می‌کرد. دو دوره ریاست جمهوری لولا با رونق اقتصادی کالا محور همراه بود و او با محبوبیت بی سابقه ای از سمت خود کنار رفت.