سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: بر اساس آنچه که وزارت صمت قول داده است ظرف دو هفته آینده باید واردات خودرو صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، روح الله عباسپور با اشاره به آخرین وضعیت اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو در حوزه واردات گفت : قطعا بر اساس قانون مصوب مجلس باید تا پایان امسال تا سقف یک میلیارد یورو خودرو وارد شود. مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را مکلف به واردات خودرو کرده است.

پیش تر وزیر صمت از تعیین تکلیف شرکت های واردکننده خودرو تا پایان مهرماه خبر داده بود. آن طور که فاطمی امین گفت واردات خودرو بعد از مشخص شدن شرکت های واردکننده در دستورکار قرار خواهد گرفت.

بعد از سخنان سکاندار صمت، رییس مجلس طی نامه ای به رییس جمهوری برخی ایرادها را به بندهای آیین نامه تهیه شده در ارتباط واردات خودرو وارد کرد. محمد باقر قالیباف در نامه خود ابراهیم رییسی خواستار اصلاح ایرادهای مورد اشاره در نامه شد. بلافاصله بعد از این نامه سخنگوی وزارت صمت به آن واکنش نشان داد. امید قالیباف معتقد بود ایرادهای وارد شده آیین نامه ورود خودرو را ملغی نمی کند و وزارت صمت به سرعت ایرادهای یاد شده را رفع و نتیجه را به اطلاع نمایندگان مجلس خواهد رساند.

سخنگوی کمیسیون صنایع تاکید کرد آئین نامه واردات خودرو باید در چارچوب قانون مصوب مجلس دنبال شود.

با توجه به ایرادهای یاد شده و اجبار وزارت صمت برای رفع آنها بعید است سیاست گذار خودرویی بتواند به قول خود در ارتباط با از سرگیری واردات خودرو طی دو هفته آینده عمل کند.

فراموش نکنیم برخی از کارشناسان معتقدند در عمل وارداتی اتفاق نخواهد افتاد. آنها تاکید می کنند آیین نامه اجرایی تهیه شده توسط صمت خود اصلی ترین دست انداز در مسیر ورود خودرو به کشور است زیرا واردات خودرو را به مسائلی مانند تولید و داخلی سازی قطعات گره زده که اساسا با روح واردات خودرو به عنوان یک تجارت در تضاد جدی است. در کنار مساله مورد اشاره برخی دیگر از کارشناسان به چالش ارزی و همچنین نهایی نشدن توافق نامه احیای برجام به عنوان دو مساله ای که می تواند همچنان قفل را به در ورود خودرو به کشور نگهدار دارد، اشاره می کنند.